نسخه چاپی

آمریكا و اروپا روی حوادث آبان حساب ویژه باز كرده بودند

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: خیلی از كشورها مخصوصا آمریكا، رژیم صهیونیستی، برخی كشورهای ارتجاع منطقه و اروپایی‌ها خیلی برای این حوادثی كه در آبان ماه افتاد، حساب باز كرده بودند.


به گزارش نما، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در زمینه اظهارنظر برخی مقام‌های اروپایی در زمینه آشوب‌های اخیر ایران، اظهار داشت: خیلی از کشورها مخصوصا آمریکا، رژیم صهیونیستی، برخی از کشورهای ارتجاع منطقه و اروپایی‌ها برای اتفاقاتی که در آبان ماه افتاد، حساب ویژه‌ای باز کرده بودند.

اخبار سیاسی- وی ادامه داد: آنها برنامه ویژه‌ای درست کرده و مصاحبه‌هایی را انجام داده بودند. اینکه این حوادث طی دو شب و ۴۸ ساعته جمع شد، آنها را به هم ریخت بنابراین برای اصلاح حرف‌های گذشته خود چنین اظهاراتی را می‌گویند که معلوم است پراکنده‌گویی بوده و هیچ پایه و اساسی ندارد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: ابتدا ما از همه ارگان‌ها و نهادهای امنیتی و انتظامی مانند سپاه و بسیج تشکر می‌کنیم. آنها در زمان کوتاه اقدام بسیار خوبی انجام دادند. کار بزرگتر را مردم کردند که میلیونی در سراسر کشور به میدان آمدند و مخالفت خود را با اینگونه روش‌ها و تخریب‌ها اعلام کردند.

واعظی افزود: طبیعی است که این موضوع، اقتدار کشور، نظام و ملت ما را نشان می‌دهد و در مقابل دشمنان ما منفعل شدند و مطالبی را اظهار می‌کنند و طبیعی است که موضوع ما همیشه در ارتباط با آنها موضعی مشخص است. ما کشورها را در این شرایط خوب می شناسیم و مراودات خود را بر اساس این موضوعات تنطیم می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی تبادل زندانیان اخیر با آمریکا و تکرار آن در الگوهای دیگر، تصریح کرد: بحث تنش‌زدایی و اینکه ما به دنبال دشمن تراشی نباشیم،‌ همواره سیاست ما بوده و این مهم را در قبال همه کشورها با حفظ اصول، منافع و امنیت ملی خود پیگیری می‌کنیم. همیشه حساب مسائل انسان دوستانه فرق می کند.

رئیس دفتر روحانی اضافه کرد: وقتی شما با کشوری کار انسان دوستانه انجام داده و تبادل زندانی انجام می دهید، مسلم است که ‌روی افکار عمومی تاثیر دارد؛ ولی این به این معنا نیست که بلافاصله این موضوع را به مشکلات دیگر تسری دهیم.

واعظی تاکید کرد: دکتر سلیمانی برای دانشگاهیان، ملت و دولت مهم بود و ایشان به سبب خدماتی که برای کشور انجام داده بود با ارزش بود و ما آمادگی داشتیم که از همه امکانات برای بازگشت ایشان به کشور استفاده کنیم. اگر در آینده زمینه این باشد که بتوانیم اتباع خود را که در کشورهای مختلفی از جمله آمریکا هستند بازگردانیم، لحظه‌ای درنگ نمی‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در زمینه تفسیر ماده ۱۳۶ قانون اساسی در زمینه حق تغییر اعضای کابینه، گفت: من تفسیر را ندارم. فکر کنم به هر دلیلی که وزیر چه استعفا بدهد، عزل شده یا استیضاح شود و در کابینه نباشد، به نظر می‌رسد این ماده روی آن صدق می کند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره اظهارات رئیس جمهور فرانسه در زمینه آزادی دو تبعه این کشور که در ایران بازداشت هستند، افزود: وقتی یکی از اتباع فرانسه در ایران بازداشت باشد،‌ رئیس جمهور این کشور می‌تواند این درخواست را مطرح کند ولی قوه قضاییه ما نیز باید مراحل خود را پیگری کند. مراحل باید در قوه قضائیه طی شود و بر اساس نتیجه تصمیم گیرد.

واعظی ادامه داد: اینکه تبادلی در این زمینه انجام شود نیاز به مکانیزم خود دارد. تبادل چیز جدیدی نیست و بارها و بارها در قبال کشورهای دیگر تبادل انجام شده است. بحث تبادل با هیچ کشوری بسته نیست؛ ولی این به ان معنا نیست که کسی در جایی خلاف کرد، قوه قضائیه ما رسیدگی نکند.

وی در پاسخ به سوالی در زمینه نزدیک شدن به زمان اعلام گام پنجم برجامی و پایان مهلت FATF‌ به ایران عنوان کرد: این دو موضوع به هم ارتباطی ندارند. بحث برجام و لوایح دو بحث جدا از هم هستند. در موضوع برجام کارها در حال انجام است. در زمینه لوایح باید بگویم که با توجه به تعاملی که با مجلس در زمینه پالرمو داریم و همچنین لایحه‌ای که در مجمع تشخیص است، امیدواریم با توجه به شرایط خاص کشور، هم مجلس و هم مجمع به این مسئله یک نگاهی داشته باشند که مشکل حل شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی در رابطه با سفر روحانی به ژاپن افزود: دوستان در حال مذاکره در این زمینه هستند. وقتی آقای آبه به ایران آمده بودند، دعوتی از آقای روحانی برای سفر به ژاپن داشتند.

واعظی در واکنش به انتقادات پیرامون نحوه اطلاع رسانی دولت برای طرح بنزین، گفت: مسئول آن دولت بوده، یعنی رحمانی فضلی فرمانده این مساله می‌شود و در ۶ الی ۷ ماه اخیر جلسات متعددی برگزار کرده و کمیته تشکیل می‌دهد که از جمله آن کمیته رسانه بود.

وی افزود: مسئولیت کمیته رسانه با صدا و سیما بود. ما نمی‌خواهیم مسئولیت خود را گردن صدا و سیما بیاندازیم ولی وقتی کمیته‌ای دست می‌شود، آنها باید کار کنند. به نظر می‌رسد چند مسئله با هم قاطی شده است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: صدا وسیما به مانند دیگر نهادها کار خودش را کرده است البته اگر منظور از کم کاری رسانه‌ای این است که باید پنج‌شنبه ساعت ۱۲ شب را رسانه‌ای کنیم، باید بگویم که هیچ قراری برای رسانه‌ای کردن این موضوع وجود نداشته است.

واعظی گفت: خود بنده شاهد این بوده‌ام که صدا و سیما برنامه‌های متعددی را در این زمینه ساخته و دفعات قبل که بنزین چه در دولت قبل و چه در دولت فعلی بنزین گران شد، رسانه ملی همین قدر کار کرده است.

وی خاطرنشان کرد: نباید تحت تاثیر اتفاقی که ظرف مدت ۴۸ ساعت جمع شد قرار گرفت. باید به نوعی گفت که کار خوبی انجام شد که جلوی واردات بنزین گرفته شد و به ۶۰ میلیون نفر از قبل این کار یارانه داده می‌شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: چرا برخی خودشان مردم را نسبت به کاری که انجام می‌دهند، اقناع می‌کنند؟ کاری که انجام می‌دهند غیر از این است که درباره آینده حرف می‌زنند؟ آیا در قبال کارهایی که امروز انجام می‌دهند، مردم را اقناع می‌کنند؟

واعظی افزود: دولت شفاف‌تر از بقیه بوده و بیشتر از دیگران با مردم صحبت می‌کند. ان‌شالله اگر صدا و سیما همان مقداری که برای دیگران کار انجام می‌دهد را برای دولت نیز اختصاص دهد،‌ مردم به خوبی اقناع می‌شوند.

۱۳۹۸/۹/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...