نسخه چاپی

ساخت اسكله تفریحی در سواحل مازندران به مرحله اجرایی رسید

عکس خبري -ساخت اسکله تفريحي در سواحل مازندران به مرحله اجرايي رسيد

ا اعلام موافقت سازمان بنادر و دریانوردی برای ساخت ۱۳۴ اسكله تفریحی در سواحل مازندرانی دریای خزر ، ساخت این سازه‌ها به صورت رسمی وارد فاز اجرایی شده است.

به گزارش نما ،ساخت اسکله های تفریحی برای بهره گیری بهینه از حدود ۴۰۰ کیلومتر خط ساحلی مازندران مطالبه ای چندین ساله است که سرانجام مهر ماه امسال در جلسه تسهیل  ایجاد اسکله‌های تفریحی و گردشگری استان که بر اساس ماده ۱۰۰ برنامه ششم توسعه تشکیل شده بود ، مصوب شد و با جانمایی ۱۳۴ مکان برای سازمان بنادر و دریانوردی ارسال شده بود.


روابط عمومی استانداری مازندران هم امروز چهارشنبه اعلام کرد که در نشستی با حضور محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور، احمد حسین زادگان، مقام عالی دولت در مازندران و معاونین این سازمان در تهران؛ با صدور موافقت اصولی اجرای ۱۳۴ اسکله تفریحی در استان و ارایه تسهیلات لازم به این منظور از سوی سازمان بنادر و دریا نوردی کشور، موافقت لازم صورت گرفت. ‎


میراث فرهنگی مازندران پیش از این اعلام کرده بود که جانمایی ۱۳۴ اسکله تفریحی در شهرستان ها رامسر، تنکابن، جویبار، عباس آباد، چالوس، نوشهر، نور، بابلسر، فریدونکنار، میاندرود، بهشهر و محمودآباد صورت گرفته است.مازندران ۲۲ شهرستان دارد که از این تعداد ۱۵ شهرستان دارای نوار ساحلی هستند.


بر اساس برنامه ریزی استانی که با هماهنگی تمامی دستگاهها از جمله میراث فرهنگی همراه است ، وعده داده شد که به محض تایید سازمان بنادر و دریانوردی ، ساخت اسکله ها وارد فاز عملیاتی می شود ، موضوعی که اکنون معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران هم تایید کرده است.


مهدی رازجویان روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت : تاکنون مازندران با وجود در اختیار داشتن نیمی از سواحل حدود یک هزار هکتاری دریای خزر ، هیچ بهره برداری جز شنا در تابستان از سواحل نداشت و مهم ترین مشکل هم این بود که ما هیچ اسکله تفریحی در سواحل نداشتیم.


وی اضافه کرد : استاندار بومی مازندران از زمانی که سکان مدیریت استان را در دست گرفت با شناختی از ظرفیت سواحل در تک تک شهرستان های ساحلی داشت و از آنجایی که در جریان روی زمین ماندن دستکم ۱۰ ساله طرح ساخت اسکله در سواحل استان بود ، این موضوع را به صورت جدی در دستور کار قرار داد و پیگیری کرد.


رازجویان توضیح داد : موضوع مورد تاکید این بود که سواحل مازندران باید در تمامی فصول سال مورد بهره برداری گردشگری و تفریحی باشد نه این که فقط تابستان ها با تشکیل ستاد طرح سالمسازی تنها محلی برای شنا در نظر گرفته شود و بر همین اساس هم برای اجرایی کردن ساخت اسکله های تفریحی کار کارشناسی میدانی به دستور استاندار شروع شد که نتیجه آن تعیین ۱۳۴ نقطه برای این منظور بود و پس از آن هم تمامی دستگاهها در ستاد تسهیلی که به همین منظور و منطبق بر برنامه ششم تشکیل شد فراخوانده شدند و طرح در استان مصوب و برای سازمان بنادر و دریانوردی ارسال و پیشنهاد شد که خوشبختانه این سازمان هم پس از بررسی موافقت کرده است.

معاون استاندار مازندران بهره گیری تفریحی این  ظرفیت را جابه جایی بین اسکله ای مسافر، استقرار اماکن تفریحی و اقامتی موقتی ، پرداختن به ورزش های آبی بیان کرد و اظهار داشت : مکان های ساخت اسکله در تمام سواحل شهرهای استان از غرب تا شرق متناسب با رعایت مسایل فنی شناسایی شد.

۱۰۰ سرمایه گذار پای اسکله 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران گفت : هم اکنون بیش از ۱۰۰ سرمایه گذار بومی و غیر بومی برای سرمایه گذاری در ساخت اسکله در ساحل دریای خزر پای کار آمده اند و این سرمایه گذاران پس از تایید اهلیت از سوی دستگاههای ذیربط برای ساخت اسکله نقاط مورد درخواست وارد عمل می شوند.


وی افزود : تعیین صلاحیت سرمایه گذاران هم بر عهده دستگاههای متولی شامل سازمان بنادر و دریانوردی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و منابع طبیعی است و هماهنگی های لازم هم برای این که سرمایه گذاران سرگردان نشوند.


رازجویان اظهار داشت : با هماهنگی که در دستگاههای صدور مجوز ایجاد شده، صدور مجوز پس از تایید فنی مکان مورد درخواست متقاضی در کمترین زمان انجام خواهد شد و سرمایه گذاران نیز در یک پروسه زمانی پیش بینی شده باید برای انجام کار وارد عمل شوند.

معاون استاندار مازندران با اظهار این که برای ساخت تمامی تاسیسات اسکله تفریحی حفظ محیط زیست مورد تاکید موکد قرار گرفته ، افزود : یکی از مواردی که در این مورد در نظر گرفته شده این است که تمامی سازه ها باید چوبی باشد.


وی گفت : سازمان بنادر و دریانوری نیز با توصیه مدیریت ارشد استان مازندران برای تسریع در اجرای این طرح ، مساعدت کامل را با سرمایه گذاران برای فراهم کردن تسهیلات لازم و صدور مجوز انجام خواهد داد.


بر اساس تصمیم گیری استانی در ستاد تسهیل ساخت اسکله های تفریحی در سواحل خزر ، تمامی مراحل اجرایی این طرح با محوریت میراث فرهنگی خواهد بود و موافقت نامه اولیه آن نیز به نام میراث خواهد بود بوده تا این طرح در بروکراسی اداری و همچنین میان نظرات متفاوت دستگاه ها سرگردان نشود.


همچنین تمامی فعالیت‌های اسکله‌ها در یک کتابچه تعریف شده که با حضور کارشناسان و مسئولان محیط زیست تنظیم شده و سرمایه گذاران حق تخطی از آنها را ندارند. یکی از نکات قابل توجه زیست محیطی برای اسکله ها که در کتابچه هم تعریف شده این است که تمامی فاضلاب فعالیت اسکله ها باید در پس کرانه تخلیه شود و هیچگونه آلودگی وارد دریا نشود.


اسکله های تفریحی و گردشگری مازندران باید دارای مسیر پیاده‌روی، رستوران ، کافی شاپ، محل پهلوگیری قایق های موتوری و جت اسکی و فروشگاه صنایع دستی باشد و هر فعالیت جدیدی نیز باید تعریف گردشگری و تفریحی بر آن صدق کند.


همچنین بر اساس پیش بینی استانی ، کتابچه ۱۲۰ صفحه ای شامل قوانین و استعلام دستگاه ها و مراحل اداری برای ساخت اسکله هم تهیه و آمده شده است و بر این اساس دیگر نیازی به مراجعه سرمایه گذاران به دستگاه ها مختلف نیست و میراث فرهنگی متولی خواهد بود.


لر اساس آمارهای رسمی ، مازندران سالانه میزبان بیش از ۳۰ میلیون نفر گردشگر و مسافر است که بیشتر آنها به منظور بهره گیری از طبیعت زیبا و دریا به این استان سفر می کنند.

منبع:ایرنا

۱۳۹۸/۱۱/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...