نسخه چاپی

انتظار واقع‌بینانه از المپیكی‌ها داشته باشید

سعید احمدیان


کمتر ورزشکار و مربی المپیکی این روز‌ها از شرایطی که برای مسابقات توکیو دارد، راضی است و در فاصله هفت ماه مانده به المپیک ۲۰۲۰، چشم‌انداز روشنی از نتیجه کاروان ایران در بازی‌های تابستان آینده دیده نمی‌شود. انتقاد‌های محمد بنا که جمعه شب مطرح شد، آخرین نمونه از وضعیتی است که المپیکی‌های کشورمان دارند. سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی باز هم تأکید کرد که شرایطی که در حال حاضر برای ملی‌پوشان کشتی فراهم شده در حد طلای المپیک نیست. حرف بنا این است که مسئولان و متولیان ورزش انتظار نداشته باشند که با این شرایط کشتی در توکیو مدال درو کند. علاوه بر کشتی که شانس اول مدال‌آوری در توکیو است، در بقیه رشته‌ها هم وضعیت به مراتب سخت‌تر است، مانند بچه‌های تیراندازی که یکی از مربیان این رشته دیروز در انتقادی قابل تأمل گفته بود «سهمیه المپیک داریم، اما فشنگ برای تمرین نداریم.»

اوضاع و احوال سختی که ملی‌پوشان کشتی و تیراندازی دارند را در دیگر رشته‌هایی که برای حضور یا کسب سهمیه المپیک تلاش می‌کنند هم می‌توان کم و زیاد مشاهده کرد، اوضاعی که امیدوار‌کننده نیست. البته بدیهی است که با توجه به مشکلات اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه‌ای که هر روز عرصه را برای مردم سخت‌تر می‌کند، کمتر ورزشکاری انتظار دارد که همه چیز در اردو‌های آماده‌سازی و رسیدگی‌هایی که به یک المپیکی می‌شود، در بهترین شرایط باشد. به هر حال المپیکی‌ها نیز با درک وضعیتی که کشور دارد، متوجه هستند که نسبت به المپیک گذشته با وجود چند برابر شدن هزینه‌ها، بودجه ورزش افزایش قابل توجهی نداشته و عملی شدن برنامه‌های آماده‌سازی در حد ایده‌آل، انتظار چندان قابل قبولی نیست.

مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک هم به گفته خودشان تا جایی که توانسته‌اند سعی کرده‌اند شرایط مناسبی را با توجه به بودجه‌ای که تخصیص داده شده به وجود آورند. با وجود چنین شرایطی این وضعیت سخت و بودجه اندک گویا سبب نشده تا متولیان ورزش در سطح انتظاراتی که از کاروان ایران در توکیو دارند، تغییری به وجود آورند. از یک طرف محدودیت‌های بودجه‌ای با توجه به شرایط کشور دست‌شان را برای فراهم کردن یک تدارک ایده‌آل بسته، اما از طرف دیگر این انتظار به خصوص در وزارت ورزش وجود دارد که کاروان المپیکی کشورمان با یک آماده‌سازی متوسط و حتی کمتر از آن، یک نتیجه ایده‌آل در توکیو کسب کند. چنین انتظاری را به وضوح وزیر ورزش بار‌ها تکرار کرده و درباره انتظارش از رشته‌ای مانند کشتی گفته است که چهار مدال طلا باید بگیرند.

انتظارات وزیر ورزش در حالی است که اهالی کشتی چنین نتیجه‌ای را خروجی یک شرایط آماده‌سازی ایده‌آل می‌دانند، شرایطی که محمد بنا جمعه شب در حاشیه مسابقات کشتی فرنگی جام تختی در شیراز بر آن تأکید کرد که امروز شرایط ایده‌آل نیست و با وضعیت مطلوبی که منجر به کسب مدال طلای المپیک شود، فاصله دارد.

حال در چنین شرایطی بهتر است مسئولان ورزش با درک واقعیت‌هایی که در ورزش کشور با توجه به تحریم‌ها وجود دارد، انتظاراتشان را هم در این سطح از ورزشکاران بیان کنند، به خصوص که مسئولان نمی‌توانند از شرایط آماده‌سازی ۲۰ درصدی، توقع موفقیت صددرصدی در المپیک داشته باشند. به طور قطع بیان انتظارات دور از واقعیت علاوه بر اینکه فشار را روی ورزشکار افرایش می‌دهد، سبب می‌شود المپیکی‌ها در شرایط پراسترس و پرفشاری، آن‌هم با یکسری امکانات محدود آماده مسابقات شوند، فشاری که علاوه بر افت روحی یک ورزشکار المپیکی باعث می‌شود تا توانایی‌های او هم تحلیل برود.

در فاصله هفت ماه تا المپیک بهتر است مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک با کاهش انتظارات غیرواقعی، زمینه‌ای را فراهم کنند که المپیکی‌های کشورمان در وضعیتی آرام و بدون فشار کاذب برای کسب افتخار در المپیک تلاش کنند. در همین راستا همان‌طور که محمد بنا در آخرین مصاحبه‌اش اشاره کرده، کشتی‌گیران با وجود کمبود‌هایی که وجود دارد با تمام توان برای موفقیت خواهند جنگید و مسئولان هم بهتر است با تلاش برای فراهم کردن امکانات حداقلی در بیان انتظاراتشان، تعداد و رنگ مدال‌ها را فاکتور بگیرند. چنین پیش‌بینی واقع‌بینانه‌ای سبب می‌شود کاروان المپیکی کشورمان از محمد بنا و ملی‌پوشان کشتی گرفته تا رشته‌های دیگر هم به این نتیجه برسند که مدیران ورزش با پرهیز از به وجود آوردن انتظارات غیرواقعی، انتظار عملکردی متناسب با شرایط سخت کشور را دارند و چیز بیشتری از آن‌ها نمی‌خواهند.

۱۳۹۸/۱۱/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...