نسخه چاپی

تشدید بحران روزافزون تركیه در باتلاق سوریه

یك رسانه عربی در تحلیلی نوشت : تركیه با ماجراجویی‌های نظامی خود در سوریه و استفاده از روش‌های غلط برای توجیه آنها٬ هر روز بیشتر از قبل خود را در باتلاق این درگیری‌ها فرو می‌برد.

به گزارش نمابه نقل از پایگاه خبری العهد هر مساحتی از استان «ادلب» که توسط ارتش سوریه پس گرفته می‌شود٬ ترکیه را بیشتر در باتلاقی که وارد آن شده فرو می‌برد. ارتش سوریه نقاط تحرک مشکوک ترکیه را در این استان هدف گرفته و دراین میان وزارت دفاع ترکیه آماری خیالی از کشته شدن بیش از ۱۰۰ نیروی سوری در عملیات انتقامی ترکیه منتشر کرده که این خبر از سوی منابع میدانی سوریه در گفتگو با «العهد» کاملا تکذیب شده است.

این شرایط حاکی از وضعیت بحرانی ترکیه در سوریه از جنبه میدانی آن است؛ اما از نظر سیاسی٬ مسکو همچنان متعهد به حمایت از ارتش سوریه است و این یعنی شکست مذاکرات ترکی-روسی.

«سرکیس قصارجیان» تحلیلگر سیاسی سوری وکارشناس امور ترکیه در گفتگو با پایگاه خبری العهد اعلام کرد که در خلال هفته اخیر٬ ارتش سوریه به حملات تروریست‌ها پاسخ داده و در جریان این درگیری‌ها ۸ نظامی ترک کشته شدند و از آن روز به بعد٬ رسانه‌های ترکیه وابسته به «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور٬ شروع به جوسازی برای تحریک احساسات مردمی کردند. تحلیل‌های این رسانه‌ها از ضرورت حضور ترکیه در سوریه بحث کرده و فضای خود را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که هر اقدام ترکیه در این کشور را در برابر افکار عمومی ترکیه که ماجراجویی‌های نظامی این کشور در سوریه را نمی پذیرند٬ توجیه می‌کنند.

قصارجیان اضافه کرد که بیشتر ناظران و دانشگاهیان ترک از دولت کشورشان می‌پرسند که ما در سوریه چه کار داریم و از چه کسانی دفاع می‌کنیم!؟

به گفته این کارشناس سوری آنها از سیاست‌های اردوغان در پرونده سوریه انتقاد کرده و معتقدند که وی در خلال دوره گذشته همواره برای محافظت از اقتدار ارتش ترکیه در سوریه تلاش می‌کرد و برای کسب حمایت خارجی برای آن نیز اقدام به برقراری ارتباط و دیدار با طرف‌های خارجی کرده بود٬ اما بر اساس اطلاعات وارده٬ او نتوانست حمایتی از جانب آمریکا و یا اروپا برای این ماجراجویی نظامی خود کسب کند.

این تحلیلگر سوری تاکید کرد که وزارت دفاع ترکیه دو روز قبل مدعی کشتن ۱۰۰ سرباز سوری در پاسخ به کشته‌شدن ۵ نظامی ترک در درگیری با نیروهای سوری شد که البته هدف ترکیه از این ادعاها تحت فشار گذاشتن روسیه است که همچنان سازش در زمینه حمله نظامی در ادلب را رد می‌کند. ترکیه همچنین تلاش می‌کند تا یک واقعیت جدید روی زمین رقم زده و روسیه را مجبور به پذیرش شرایط این کشور در پرونده سوریه بکند؛ اما طبق اطلاعات منابع مربوطه٬ هیچ توافقی در این زمینه میان دو طرف حاصل نشده و روسیه آن را صراحتا رد می‌کند.

قصارجیان ادامه داد که اغلب روزنامه‌نگاران و تحلیلگران و مسئولان مراکز مطالعاتی که با آنها تماس گرفتم٬ از پاسخ سوریه برای دومین بار به حملات ترکیه و کشتن نظامیان آن شوکه شده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد که هرگونه عملیات نظامی جدید در سوریه هزینه گزافی برای ترکیه به همراه خواهد داشت٬ به ویژه آنکه این کشور از رکود اقتصادی رنج می برد و هر حمله نظامی منجر به آغاز دوباره جنگ و پرداخت هزینه‌های اقتصادی می‌شود که این امر آینده سیاسی اردوغان و نظام حاکم بر ترکیه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

دو روز قبل٬ وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد ۵ سرباز این کشور در حمله ارتش سوریه به پست دیده‌بانی ترکیه در منطقه تفتناز واقع در استان ادلب سوریه کشته شدند.

عصر دوشنبه وزارت دفاع ترکیه طی بیانیه‌ای مدعی شد، در چارچوب قوانین "تعامل و حق دفاع مشروع" به حمله روز دوشنبه نظام سوریه در ادلب پاسخ فوری داده و ۱۱۵ موضع نظام این کشور را هدف قرار داده و بنا به آمار اولیه ۱۰۱ نفر از نیروهای ارتش سوریه را از پای درآورده است؛ اما منابع نزدیک به دولت سوریه این ادعا را کاملا تکذیب کردند.

به گفته منابع دولت سوریه که خواستند نامشان فاش نشود، آنچه وزارت دفاع ترکیه درباره کشته شدن سربازان سوریه در ادلب منتشر کرده به طور کل صحت ندارد و این اخبار دروغ برای سرپوش گذاشتن بر کشته شدن سربازان ترکیه است.

تشدید درگیری‌ها در استان ادلب سوریه بیش از نیم میلیون نفر را آواره و همکاری بین روسیه و ترکیه در جنگ سوریه را با اختلال مواجه کرده است. این استان با سه میلیون نفر جمعیت، آخرین سنگر گروه‌های افراطی و تروریست‌ها به شمار می‌رود.
منبع: تسنیم

۱۳۹۸/۱۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...