نسخه چاپی

آخرین اقدامات حقوقی ایران علیه عاملان ترور سردار سلیمانی

پس ازترورسردارسلیمانی چندین كارگروه برای پیگیری این جنایت آمریكادرعرصه‌های حقوق بین‌الملل وحقوق بشرشكل گرفت.

به گزارش نما، پس از ترور سردار سلیمانی چندین کارگروه برای پیگیری این جنایت آمریکا در عرصه‌های حقوق بین‌الملل و حقوق بشر شکل گرفت تا با استفاده از ظرفیت‌های مختلف موجود در این حوزه همچون وزارت امور خارجه، معاونت حقوق بین‌المللی ریاست جمهوری و ستاد حقوق بشر مباحث در عرصه بین‌المللی پیگیری شود. در کنار نهادهای فوق مرکز، امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه‌قضاییه نیز با تشکیل تیم‌های حقوقی مختلف در راستای پیگیری حقوقی ترور سردار سلیمانی اقدامات لازم را انجام داده است.

تماس تلفنی ریاست قوه‌قضاییه
رییس قوه‌قضاییه در تماس تلفنی با رییس شورای عالی قضایی عراق بر پیگرد حقوقی و همه‌جانبه جنایت آمریکایی‌ها در ترور سردار شهید سلیمانی، شهید ابومهدی‌المهندس و دیگر همراهان ایشان تأکید کرد.

پیگیری دادستانی
حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه‌قضاییه از پیگیری قضایی جنایت آمریکا از سوی معاونت امور بین‌الملل قوه‌قضاییه و دادستان کل کشور خبر داد و گفت: از سوی معاونت امور بین‌الملل قوه‌قضاییه و دادستان کل کشور با توجه به اینکه این اقدام، اقدام قطعی خلاف موازین بین‌الملل بوده است، شروع شده، زیرا این اقدام یک ترور و اقدامی است که قطعاً از نظر حقوقی قابل تعقیب است.

دادگاه‌های کیفری ایران
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌قضاییه در نشست خبری در ارتباط با طرح موضوع شهادت سردار سلیمانی در مجامع بین‌المللی، گفت: هیچ تردیدی در تروریستی بودن اقدام ارتش آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و همرزمانش نداریم. شخص آقای ترامپ شخصاً به این اقدام تروریستی اقرار کرده و ما حتماً این موضوع را در مجامع بین‌المللی پیگیری خواهیم کرد.


وی تصریح کرد: در دادگاه‌های کیفری جمهوری اسلامی ایران، کشور عراق و دیوان کیفری بین‌المللی لاهه پیگیر موضوع خواهیم بود و بنا داریم اعلام جرم این اقدام را علیه ارتش آمریکا، دولت آن‌ها و حتی شخص رییس‌جمهوری آمریکا در مجامع مطرح شده طرح کنیم. رسیدگی به این موضوع هرچقدر هم که طولانی شود، پیگیر آن هستیم.

ورود ستاد حقوق بشر
همچنین به اذعان علی باقری، معاون امور بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضاییه از تمام ظرفیت‌های کشور برای پیگیری حقوقی ترور سردار سلیمانی در عرصه بین‌الملل استفاده خواهد شد. وی در مورد پیگیری حقوقی ترور سردار سلیمانی در گفت‌وگویی بیان داشت: زمینه بسترها و زمینه‌های مختلفی وجود دارد. هم در عرصه حقوق بین‌الملل و هم در عرصه حقوق بشر ظرفیتی برای پیگیری این اقدام جنایتکارانه آمریکا وجود دارد.


در گفت‌وگوی تخصصی با افراد مطلع ابعاد حقوقی ترور سردار سلیمانی در عرصه داخلی و مجامع بین‌المللی را مورد ارزیابی و پیگیری قرار داده است و مطابق آنچه گفته می‌شود ایران در تمامی زمینه‌های قابل بررسی حقوقی اقدامات لازم و مقتضی را انجام داده و تیم‌های حقوقی مختلف از نهادهای مختلف قضایی در حال جمع‌آوری مستندات در این زمینه هستند.

کیفرخواست علیه عاملان شهادت سردار سلیمانی
اکبر طلابکی، مشاور دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌قضاییه به ابعاد در حال پیگیری حقوقی ترور سردار سلیمانی اشاره کرده و می‌گوید: مباحث مربوط به شهادت حاج قاسم سلیمانی هم به لحاظ حقوق بشری قابل پیگیری است و در واقع شورای حقوق بشر سازمان ملل را پیگیر هستیم و یک بعد دیگر حقوق بین‌الملل است و آن هم تماس تلفنی ریاست قوه‌قضاییه با همتای عراقی داشتند که همین آغاز یک روند در هر دو کشور است.


طلابکی دیگر ظرفیت‌های موجود در کنوانسیون‌های بین‌المللی را مورد اشاره قرار داد و با تاکید بر اینکه حتی ظرفیت داخلی ما نیز قابلیت پیگیری این مهم را دارد، گفت: قوانین ما اجازه می‌دهد تا علیه کسانی که به‌عنوان آمر، مباشر و معاون در جریان شهادت سلیمانی دخالت داشتند، کیفرخواست صادر کنیم و در حال پیگیری این موضوع هستیم.

گردآوری مستندات جنایت آمریکا علیه سردار سلیمانی
علی بهادری‌جهرمی، ریاست مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه‌قضاییه نیز به‌عنوان یکی دیگر از بازوهای قضایی در کشور در گفت‌وگو در مورد فعالیت‌های این نهاد می‌گوید: کمیسیون بین‌الملل مرکز وکلای قوه‌قضاییه تاکنون چندین نشست تخصصی و با حضور اساتید حوزه حقوق بین‌الملل کیفری و خصوصی برگزار کرده است.


وی بیان می‌کند: تمامی فرضیه‌های ممکن ارزیابی و در چندین مرحله به ریاست قوه‌قضاییه گزارش شده است که چه مفروضاتی در محاکم داخلی ایران، عراق و حتی ایالات متحده آمریکا و همچنین در محاکم مشترک ایران، سوریه و در محاکم بین‌المللی برای پیگیری اقدامات حقوقی و حقوق بشری وجود دارد.


ریاست مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه‌قضاییه تصریح می‌کند: جلسات هماهنگی با ستادی که به همین منظور در وزارت خارجه شکل گرفته، متشکل از دبیر ستاد و وزیر خارجه برگزار شده است.


وی درباره خروجی این جلسات می‌افزاید: برخی موضوعات مورد بررسی ناظر به اقدامات داخلی بوده و برخی دیگر از موضوعات که از اولویت زمانی برخوردار است، شروع یا مقدمات آن انجام شده است.


بهادری‌جهرمی خاطرنشان می‌کند: مستندات در حوزه کیفری و حقوقی گردآوری شده تا اقدامات لازم داخلی انجام شود و بعد از انجام اقدامات لازم داخلی، وارد اقدامات در حوزه بین‌المللی شویم.

منبع : صبح نو

۱۳۹۸/۱۱/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...