نسخه چاپی

رویكرد «خانه ما» در تلفیق فرهنگی/ راهی كه به روی مهاجران باز شد

عبدالمحمد طاهری رایزن سابق فرهنگی ایران در افغانستان معتقد است كه برنامه تلویزیونی «خانه ما» راه بسیار درستی برای تلفیق و تعامل فرهنگی با خانواده‌های افغانیان اتخاذ كرده است.


به گزارش نما، عبدالمحمد طاهری کاردار سابق و اولین مستشار فرهنگی وزارت امورخارجه ایران در وزارت معارف افغانستان، پیرامون حضور افغانستانی‌های مهاجر در فصل جدید برنامه تلویزیونی « خانه ما » عنوان کرد: با توجه به اهمیت فرهنگ در روابط بین ملت‌ها و اولویت آن قبل از مسایل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی وجود تعاملات و تبادلات فرهنگی بسیار اهمیت دارد. به ویژه میان کشورهایی که مهمترین عناصر فرهنگی آنها در درجه اول دین و زبان و در درجه بعدی آداب، رسوم، آموزش، تمدن و سایر علایق و مشترکات لازم و غیر قابل چشم پوشی است. اگر این مسایل در قالب محصولات فرهنگی از جمله برنامه‌های تلویزیونی و سایر رسانه‌های فرهنگی دنبال نشود این دو کشور با آن همه وجوه مشترک به مرور از هم فاصله گرفته و دور می‌شوند.

اخبار فرهنگ و هنر - این استاد دانشگاه شیراز با تاکید بر غرورآفرین بودن نام و محصولات ایرانی برای مردم افغانستان، بیان کرد: رسیدن به اهداف و منافع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی زمانی امکان‌پذیر است که در گام اول تبادلات فرهنگی درستی پایه گذاری شوند و اگر این تعاملات ایجاد نشوند سایر امور زیر سوال می‌روند و بی نتیجه خواهند بود. در مورد ایران و افغانستان نیز علاوه بر مرز مشترک بین این دو کشور نمی‌توان اشتراکات فرهنگی بین دو کشور را نادیده گرفت و محیط استراتژیکی که ایران برای به دست آوردن آن سال‌ها تلاش کرده و سرمایه‌گذاری فرهنگی کرده است را ازدست داد.

وی که تا کنون به بیش از ۷۰ کشور جهان سفر کرده است و در زمان حضور خود در وزارت معارف افغانستان اقدامات فرهنگی و آموزشی ارزنده‌ای را برای مردم افغانستان انجام داده است، در این رابطه توضیح داد: برخی از شهرهای افغانستان به لحاظ آداب و رسوم حتی طبخ غذا، عروسی و عزاداری شبیه برخی شهرهای ایران مانند تربت جام و تربت حیدریه هستند یا شهر کابل بسیار شبیه شهرهای جنوبی ایران است از این رو جمهوری اسلامی ایران طی دهه‌های گذشته رویکرد ویژه‌ای نسبت به این کشور داشته و در بحث صادرات فرهنگی به ویژه کتاب و امر آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری زیادی در منطقه کابل و برخی دیگر از مناطق افغانستان انجام داده است.

مولف کتاب‌هایی در زمینه فرهنگ و مدیریت آموزشی ضمن اشاره بر علاقه خاص دانش آموزان و دانشجویان افغانستانی به کتاب‌های غیر درسی ایرانی، گفت: آن سال‌ها گاهی برخوردهای نسنجیده توسط برخی نهادهای رسمی صورت گرفت که به‌عنوان مرجع روی مردم عادی ایران نیز تاثیر منفی می‌گذاشت و همین مساله موجب شد تا به‌مرور وزارت معارف افغان رویکرد عربستان و پاکستان را جایگزین رویکرد ایرانیان کرد و موقعیت استراتژیک ایران، خدشه دارشد.

وی تاکید کرد: متأسفانه همین اشتباهات برروی دیدگاه کل جامعه تاثیر منفی می‌گذارد و از این رو به عقیده من به عنوان کسی که مطالعات، تالیفات و سخنرانی‌های فرهنگی زیادی داشته ام راهی که سازندگان برنامه «خانه ما» در فصل هشتم، پیش گرفته اند راه بسیار درستی برای نزدیکی و تلفیق فرهنگی و زدودن تعارضاتی است که خود مردم ما از آن‌ها آسیب می‌بینند و سودی عایدشان نمی شود.

وی اضافه کرد: به برنامه «خانه ما» و سایر برنامه سازان پیشنهاد می‌کنم خانواده‌ها و افراد موفق و تحصیل‌کرده افغانی را نیز به مردم ایران معرفی کنند و مثلاً در آیین‌های فرهنگی مشترک، مانند عید نوروز و امثال آن از حضور افغانستانی‌ها در برنامه‌های تلویزیونی استفاده کنند تا به مرور باورهای غلط نسبت به افغانیان در بین مردم و برخی مسوولان از بین برود.

کارشناس ارشد مسایل غرب آسیا در خاتمه ضمن تبریک و آرزوی موفقیت برای سازندگان «خانه ما» به‌ویژه در گامی که برای به تصویر کشیدن خانواده‌های افغانی و ایجاد تعامل فرهنگی برداشته‌اند، افزود: وقتی جوانان افغانی تیم‌های ورزشی ایرانی را با افتخار دنبال می‌کنند، سریال ایرانی می‌بینند، فیلم‌های سینمایی ایرانی نگاه می‌کنند و به تولیدات ایرانی افتخار می‌کنند، چرا ما اصرار داریم چنین سرمایه بزرگی را ازدست بدهیم؟

فصل هشتم مستندمسابقه «خانه ما» به کارگردانی احسان عمادی و امین کفاش زاده و تهیه کنندگی حسین افشار جمعه شب‌ها ساعت ۱۹ از شبکه نسیم پخش می‌شود.


۱۳۹۸/۱۱/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...