نسخه چاپی

رقم سبدمعیشت كارگران چقدر می‌شود؟

امروز جلسه كمیته دستمزد به منظور تعیین سبدمعیشت كارگران با حضور شركای اجتماعی برگزار و عدد و رقم سبد معیشت كارگران تعیین می‌شود.


به گزارش نما ، حاتم شاکرمی، معاون روابط کار چند روز گذشته درباره دستمزد کارگران گفت: درحال‌حاضر دستمزد کارگران در کمیته دستمزد که یکی از کمیته‌های زیرمجموعه شورای‌عالی کار است در حال بررسی است. براساس ماده ۴۱ قانون کار قرار است هزینه سبد معیشت کارگران در کمیته دستمزد تعیین و سپس در شورای‌عالی کار عدد و رقم دستمزد نهایی شود.


وی ادامه داد: هزینه سبد معیشت کارگران قرار است متناسب با اطلاعات مرکز آمار به‌دست‌اید و اوایل هفته آینده در نشست کمیته مزد رقم سبد معیشت کارگران تعیین شود.


شاکرمی با بیان اینکه تعیین دستمزد کارمندان هم در تعیین دستمزد کارگران تأثیردارد بیان کرد: با شرایطی که درحال‌حاضر داریم از هفته آینده به صورت جدی وارد بحث دستمزد خواهیم شد تا بتوانیم تصمیم خوبی را لحاظ کنیم.


* برگزاری جلسه کمیته مزد امروز ساعت ۴ بعدازظهر


فرامرزتوفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها درباره اینکه کمیته دستمزد امروز ساعت ۴ بعد ازظهر با حضور شرکای اجتماعی برگزار می‌شود گفت: تلاش بر این است که امروز به یک جمع بندی پیرامون عدد و رقم دستمزد کارگران برسیم.


 وی بیان کرد: عددی و رقمی که امروز در جلسه کمیته دستمزد تعیین می‌شود به عنوان ورودی برای جلسه شورای‌عالی کار و تعیین نهایی مزد قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه در سال ۹۷ هزینه زندگی ماهانه یک خانوار کارگری ۳.۳ نفره، سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان تعیین شد، امسال به میزان افزایش هزینه زندگی کارگران نسبت به سال گذشته، باید حداقل دستمزد اضافه شود.


نماینده کارگران در کمیته مزد۹۹ شورای‌عالی کار، تأکید کرد: برای حفظ معیشت حقوق‌بگیران، باید تفاوت نرخ ایجاد شده در اقتصاد و بازار در دستمزد نیروی کار نیز اعمال شود.


توفیقی با بیان اینکه حداقل مزد سال۵۸ معادل ۱۷۰۱تومان، برابر ۱۲۱.۵دلار یا ۱.۳برابر نرخ یک سکه تمام بوده گفت: با اعمال تورم دلار در ۴۰سال گذشته، چنانچه قرار باشد همان رقم حداقل مزد سال۵۸ در سال۹۹ به کارگران پرداخت شود، تا قدرت خرید آنان حفظ شود، باید حداقل مزد سال۹۹ برابر با ۴۳۰دلار شود که معادل ریالی آن با اعمال نرخ دلار آزاد به ۶میلیون تومان خواهد رسید. همچنین اگر نرخ سکه ملاک قرار گیرد، حداقل دستمزد کارگر در سال آینده باید ۶ میلیون و۵۰۰هزار تومان باشد تا قدرت خرید او در مقایسه با سال۵۸ بدون تغییر بماند.


منبع: تسنیم

۱۳۹۸/۱۱/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...