نسخه چاپی

نسبت این غرب و آن غرب!

طی ده روز و خصوصا پس از شیوع گسترده‌تر ویروس كرونا در آمریكا و كشورهای اروپایی ، كه منجر به افزایش تصاعدی آمار مبتلایان و قربانیان شده است، اخبار و گزارش‌های قابل‌تأملی از جهان غرب شنیده می‌شود.


به گزارش نما، طی ده روز و خصوصا پس از شیوع گسترده‌تر ویروس کرونا در آمریکا و کشورهای اروپایی ، که منجر به افزایش تصاعدی آمار مبتلایان و قربانیان شده است، اخبار و گزارش‌های قابل‌تأملی از جهان غرب شنیده می‌شود: از کمبود تجهیزات ابتدایی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کرونا در اروپا و آمریکا تا اثبات ناکارآمدی استراتژی «ایمن‌سازی جمعی»! افزایش آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، اسپانیا، ایتالیا، آلمان، فرانسه و سوئد به‌خوبی نشان می‌دهد که این ویروس شوم چگونه مدیریت ادعایی غرب در مواجهه با انواع بحران‌های اجتماعی و بهداشتی را به چالش کشیده است!

اخبار سیاسی- بدون شک، افزایش تلفات کرونا در سرتاسر دنیا ، ازجمله در کشورهای غربی و ابتلا و مرگ انسان‌های متعدد، دل هر انسانی را می‌آزارد.در این میان، سؤالات مهمی وجود دارد که نه‌تنها در دوران فعلی، بلکه در دوران پساکرونا نیز آمریکا و کشورهای اروپایی ناگزیر به پاسخگویی در خصوص آن‌ها خواهند بود! به‌راستی میان تصویری که واشنگتن و بازیگران غربی از خود در نزد افکار عمومی دنیا به نمایش گذاشته و خود را به‌مثابه سدی آسیب‌ناپذیر در برابر هر نوع بحرانی معرفی و تشبیه کرده‌اند، با آنچه امروز در دنیای غرب می‌بینیم چه نسبتی وجود دارد؟ به عبارت بهتر، چرا میان «آن تصویر» و « این حقیقت» کمترین سنخیتی وجود ندارد؟

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از مرحله «تمسخر بیماری» به‌جایی رسیده است که اقرار می‌کند اگر حتی
۲۰۰ هزار شهروند آمریکایی نیز براثر کرونا از بین بروند، بازهم خوب است! بوریس جانسون، نخست‌وزیر مغرور انگلیس و متحد ترامپ نیز که در تمسخر کرونا و اصرار بر استراتژی «ایمن‌سازی جمعی» گوی سبقت را از دیگر همتایان غربی خود ربوده بود، هم‌اکنون به سبب ابتلا به کرونا در قرنطینه به سر می‌برد! ضمن آنکه آمار مبتلایان و جان‌باختگان در انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی روزبه‌روز به‌صورت تصاعدی افزایش پیدا می‌کند. «ایمن‌سازی جمعی» نوعی استراتژی محسوب می‌شود که مطابق آن، مقامات دولتی اجازه می‌دهند اکثر افراد جامعه به یک ویروس ( در اینجا کرونا) مبتلا شوند و از این طریق پس از گذشت زمان واکسینه شوند! در این روش تعداد زیادی از افراد آسیب‌پذیر و سالخورده، از بین می‌روند. آثار و تبعات اصرار بوریس جانسون در خصوص این استراتژی مهلک، خود را در جامعه انگلیس نشان داده است! مقامات انگلیسی زمانی روی به استراتژی«دوری گزینی اجتماعی»آوردند که بخش زیادی از افراد در دوران نهفتگی ویروس به سر می‌بردند!

تصویری که امروز از غرب ( آمریکا و اروپا) مشاهده می‌کنیم، تصویری است که در آن عده‌ای سیاستمدار بر سر استراتژی‌های مقابله با ویروس کرونا، شناخت ابعاد بیماری، درمان افراد مبتلا، مهیا ساختن ابزارهای درمان و …..

ناتوان مانده‌اند. این با تصویر کاذبی که غرب در طول دهه‌های اخیر و خصوصا پس از پایان جنگ جهانی دوم از خود در نزد افکار عمومی دنیا نشان داده است کاملا متفاوت است! تصویری که در آن غرب خود به‌تنهایی قواعد بازی همه انسان‌های کره زمین را تعیین می‌کند و نعوذبالله، حتی در برابر قدرت لایزال الهی نیز همواره حرفی برای گفتن دارد! آری! این چهره واقعی غرب است! چهره‌ای که باید مستقیما در آن نگریست و چشم به حقایقی گشود که شاید تاکنون، در زیر خروارها تبلیغات و نمایش‌های جذاب اما تهی کتمان شده بود….

حنیف غفاری

۱۳۹۹/۱/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...