نسخه چاپی

اساسنامه فوتبال نهایی شد، زمان انتخابات مشخص

جنجال های اخیر در مورد انتخابات فدراسیون فوتبال، ایراد به اساسنامه فدراسیون و البته انتخاب مهدی محمدنبی موضوع روز فوتبال ایران شده است.

به گزارش نما، بعد از بیماری مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال و استعفای او از ریاست فدراسیون، نامه‌نگاری‌ها از داخل‌ به‌منظور کد دادن به نهادهای بین‌المللی درخصوص دخالت دوباره دولت در ورزش و به‌طور خاص در فوتبال دوباره از سر گرفته شد تا حساسیت‌ها نسبت به این امر در فیفا و AFC چندبرابر شود، چراکه طبق بند اول اساسنامه‌ای که مورد تایید این دو نهاد قرار دارد، با صراحت این‌طور عنوان شده که حتی حضور شخص وزیر ورزش در مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال غیرقانونی به شمار می‌رود، چه برسد به اینکه شخصی یا اشخاصی از یک وزارت تحت امر دولت بخواهند بر امورات فدراسیون دخالت کنند.

بنابراین وزارت ورزش با دستور نهادهای بین‌المللی بالادستی فدراسیون فوتبال دستش از آتش انتخابات کوتاه ماند، اما این پایان کار برای مسندنشینان ورزش ایران نبود و با اینکه این تصمیم به مذاق‌شان خوش نیامد، در ظاهر سعی کردند با این تصمیم فیفا و AFC طبق اساسنامه تاییدی آنها موافقت کنند، اما در خفا به یارکشی مشغول شدند تا همچنان با حضور مهره‌های اساسی در فدراسیون فوتبال بر مهم‌ترین فدراسیون کشور نیز نظارت‌های خاص خودشان را داشته باشند.

در ادامه اما با نامه بهاروند، سرپرست فدراسیون فوتبال به فیفا درخصوص آغاز پروسه اصلاح اساسنامه، فیفا به‌صورت رسمی با حضور او در فدراسیون فوتبال موافقت کرد و حتی در سایت فیفا نیز نام بهاروند جایگزین تاج شد تا مانع اول به این شکل برداشته شود.

در روزهای اخیر اما با جابه‌جایی سرپرست دبیرکلی فدراسیون و حضور نبی به جای شکوری، کد دادن داخلی‌ها به مراجع بین‌المللی دوباره آغاز و در نامه‌نگاری‌ها این‌طور عنوان شد که هیچ جلسه‌ای توسط هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال برای انتخاب نبی انجام نشده است و دبیرکل جدید در آن واحد دو پست سازمانی دارد که این خلاف مقررات اساسنامه به شمار می‌رود. این موضوع به AFC گزارش شد تا با واکنش مقامات فوتبال آسیا شرایط پیچیده شود. بر همین اساس AFC در نامه‌ای از مسئولان فدراسیون فوتبال درخواست کرد نسبت به تخلف صورت‌گرفته پاسخگو باشند.


نبی با دورکاری انتخاب شد!

در همین راستا فدراسیون فوتبال وارد عمل شده و درخصوص اشکال اول این‌طور عنوان کرد که به‌خاطر شیوع ویروس کرونا و شرایط ویژه حاکم بر کشور به همین دلیل، جلسه هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال در تعطیلات عید از طریق دورکاری انجام شده و اعضا در جریان انتخاب نبی به‌عنوان دبیرکل قرار گرفته و با تصمیم آنها سرپرست جدید جایگزین شکوری شده است. در رابطه تخلف دوم نیز این‌طور اعلام شد که به محض انتخاب نبی به‌عنوان سرپرست دبیرکل فدراسیون او از ریاست هیات‌مدیره پرسپولیس استعفا کرده و طبق قانون محدودیتی برای تصدی پست جدیدش ندارد.

در کمتر از ۲۴ ساعت اما نامه دوم از کنفدراسیون فوتبال آسیا با امضای ویندزور جان، دبیرکل AFC برای فدراسیون فوتبال ایران ارسال شد مبنی‌بر اینکه از نظر این کنفدراسیون همچنان شکوری به‌عنوان دبیرکل فدراسیون ایران بوده و درنهایت اینکه دو تن از اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال نسبت به این تغییرات واکنش نشان داده و حتی امکان تعلیق فدراسیون فوتبال ایران وجود خواهد داشت.

گاف فدراسیون در پاسخگویی به AFC

در این بین، حواشی‌ای نیز به وجود آمد مبنی‌بر اینکه یک ایرانی خط اصلی این ماجراها را به AFC می‌دهد، اما بحث اصلی این بود که نحوه کنار گذاشتن شکوری و یارکشی‌های انجام‌شده به مذاق خیلی از اعضای هیات‌رئیسه خوش نیامد که چرا آنها را در تحولات اخیر فدراسیون فوتبال بازی نداده‌اند.

نکته قابل‌توجه نحوه پاسخگویی فدراسیون به نامه دوم بعد از مشورت با وزیر ورزش بود که حکایت از یک گاف بزرگ داشت؛ فدراسیون در این نامه به AFC اعلام کرد که این کنفدراسیون به عنوان شخص ثالث نمی‌تواند تا این اندازه به جزئیات انتخابات فدراسیون‌های تحت امرش ریز شده و تصمیم‌گیری کند. این درحالی است که همین وضعیت برای پروسه انتخاباتی کشورهای ترکمنستان، ژاپن، عراق و چند کشور دیگر به وجود آمده و نکته قابل‌توجه آنکه تخلفات عراقی‌ها در انتخابات‌شان به اندازه‌ای وخیم بود که درنهایت فیفا با گزارشAFC انتخابات این کشور را رد و خود یک رئیس برای فدراسیون این کشور انتخاب کرد. البته شرایط فدراسیون ایران به آن اندازه حاد نیست و همین موضوع می‌تواند جای امیدواری داشته باشد که کار به تعلیق یا دخالت در سطح فدراسیون فوتبال عراق کشیده نشود.

AFC: جوابیه فدراسیون فرافکنی است!

با این حال، این پایان کار نبود و صبح جمعه نامه سوم با ادبیاتی تهدیدآمیز برای فدراسیون فوتبال از طرف AFC ارسال شد که در آن به این مورد اشاره شده بود که جوابیه فدراسیون فوتبال ایران بیشتر فرافکنی محسوب می‌شود و بررسی‌ها نشان می‌دهد در یک دهه اخیر فدراسیون فوتبال ایران به دلیل تخلفات مکرر، از لحاظ مدیریتی افت محسوسی داشته و اگر همین موارد یک دهه اخیر را رصد کنید، متوجه خواهید شد علت سختگیریAFC بر شما چیست؟ افکار عمومی، هواداران فوتبال در ایران و دست‌اندرکاران این رشته نباید تحت‌تاثیر این فرافکنی قرار بگیرند و بهتر است کارشناسان وقایع یک دهه اخیر مدیریتی فوتبال ایران را بررسی کنند تا مشخص شود چرا فوتبال در این کشور از لحاظ مدیریتی به این حال و روز افتاده است. علت اصلی بدون‌شک همین تخلفات است؛ چه از لحاظ اساسنامه‌ای، چه از لحاظ مدیریت و انتخاب افراد در پست‌های مختلف.

تاریخ انتخابات مشخص شد

در روزهای اخیر یک اتفاق دیگر هم رخ داد که حکایت از اعلام تاریخ برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال داشت. پیش از این خبر دادیم که طبق زمان‌بندی فدراسیون، انتخابات حدود شهریورماه سال جاری برگزار خواهد شد که بر همین اساس در نامه محرمانه فدراسیون فوتبال ایران برای فیفا و AFC این‌طور آورده شده که روند اصلاح اساسنامه نهایی شده و بعد از تصویب آن توسط هیات‌دولت و سپس مجمع فدراسیون، انتخابات برای تعیین ریاست جدید ۱۵ اکتبر ۲۰۲۰ مطابق با ۲۴ مهر ۱۳۹۹ وفق اساسنامه جدید برگزار خواهد شد.

محدودیت‌های نبی برطرف شد

اما داستان نبی به کجا رسید؟ در این خصوص و طبق شنیده‌ها به نظر نمی‌رسد مورد خاصی پیش آمده باشد و بعید است او در سمت جدیدش برای آینده با مشکلات بیشتری مواجه شود. درواقع بعد از مذاکرات انجام‌شده تقریبا نبی در سمت سرپرست دبیرکلی ماندنی می‌شود. هرچند برخی شایعات از انصراف او برای ریاست فدراسیون فوتبال خبر می‌داد و بنظر می رسد حضور در سمت جدید بعید است مانع این اتفاق شود و احتمالا مهدی محمدنبی در انتخابات بعدی فدراسیون به‌عنوان نامزد تصدی ریاست شرکت خواهد کرد.

۱۰ امضا و ۱۰ سال مدیریت از اساسنامه جدید جمع شد!

پیش از این نوشتیم که سازوکار برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال باید یک‌بار دیگر از ابتدا برگزار شود و حالا خبر رسیده که در اساسنامه جدید دیگر خبری از کسب ۱۰ امضا از طرف اعضای مجمع برای ورود نامزدهای ریاست به کارزار انتخابات و سابقه ۱۰ سال مدیریتی نیست و چه‌بسا همین موضوع درنهایت موجبات ورود چهره‌های بیشتری از طیف‌های مختلف به‌ویژه خود فوتبالیست‌ها به صندلی ریاست - جایی که به آن تعلق دارند- بشود. به عقیده فیفا کسب ۱۰ امضا و سایر مسائل دیگر مصداق بارز لابی و رانت‌بازی تلقی شده و چه‌بسا فوتبالیست‌ها نتوانند به این موضوع دست پیدا کنند. حالا در اساسنامه جدید خبری از این داستان‌ها نیست و اگر برای انتخابات چهره‌های فوتبالی نیز ورود کنند، نباید تعجب کرد. شاید رئیس بعدی فدراسیون فوتبال ایران یک فوتبالی جوان باشد.
منبع: روزنامه فرهیختگان

۱۳۹۹/۱/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...