نسخه چاپی

میزان تولید ماسك تا اردیبهشت به روزانه ۴ میلیون عدد می رسد/ رونق تولید نمره قابل قبولی دارد

عکس خبري -ميزان توليد ماسک تا ارديبهشت به روزانه ? ميليون عدد مي رسد/ رونق توليد نمره قابل قبولي دارد

رحمانی گفت:با تلاش واحدهای تولیدی میزان تولید ماسك در كشور تا اول اردیبهشت به روزانه ۴ میلیون عدد می رسد.

به گزارش نما ،رضا رحمانی امشب در برنامه نگاه یک، ابتدا در خصوص کمبود برخی از اقلام بهداشتی در روزهای نخست بحران کرونا تصریح کرد: در حوزه کرونا مهمترین مطلبی که درگیر بودیم، نخست تامین کالاهای اساسی مردم  و دوم اقلام بهداشتی مورد نیاز بود.


او ادامه داد: در این مدت در حوزه تولید و کسب و کار آسیب هایی دیده اند. در روزهای نخست شیوع کرونا در تامین اقلامی همچون مواد ضدعفونی کننده، ماسک و سایر اقلام بیمارستانی کمبود بود اما به تدریج این مشکلات مرتفع شد.


رحمانی گفت: قبل از این ماجرا، میزان تولید روزانه ماسک ۳۰۰ هزار عدد و  ظرفیت تولید حدود دوبرابر این، نزدیک ۷۰۰ هزار بود. بعد از ایجاد این مشکل به گفته وزات بهداشت میزان نیاز روزانه حداقل ۴ میلیون عدد ماسک بود.


وزیر صمت تصریح کرد:  اولین کار در جهت رفع این مشکل این بود که واحدهای تولیدی ۳ شیفت کار کردند اما حداکثر ۸۰۰ هزار عدد ماسک تولید می شد و نیاز ما خیلی بیشتر از این بود، بنابراین سریع واردات انجام دادیم اما به خاطر مشکلات چند بار اقدام شد و مشکل پیش آمد . در نهایت با تلاش سربازان اقتصادی کشور ظرف ۴۸ ساعت از زمان ثبت سفارش ، اولین محموله اقلام بهداشتی مورد نیاز وارد فرودگاه امام شد.


او بیان کرد: در حوزه مواد ضد عفونی کننده، از ۵۰ هزار لیتر تولید روزانه به ۸۰۰ هزار لیتر رسیدیم. در حوزه مواد ضدعفونی واردات نداشتیم فقط ماده اولیه الکل واردات انجام شد.روزهای اول بالای ۱۰۰ واحد جواز موقت گرفتند. تولید الکل ۲۰ برابر شد و  ۲۷ واحد صنعتی در این حوزه فعال هستند.


او ادامه داد: در حوزه دستکش تولید بیش از دو برابر شده است به گونه ای که از ۲ میلیون جفت به ۴ میلیون و نیم رسیده است. در حوزه مواد شوینده حدود ۵۰ درصد ظرفیت فعال بود که الان ۹۰ درصد فعال شدند.


رحمانی گفت: واردات ماسک تاکنون حدود ۲۰ میلیون عدد بوده است.


وزیر صمت بیان کرد: تا اول اردیبهشت میزان تولید ماسک در کشور به ۴ میلیون می رسد و  یک شرکت مهندسی معکوس در این حوزه انجام داده است.


او ادامه داد: مهمترین دغدغه ما تامین اقلام اساسی مورد نیاز مردم است و در این بخش مردم انصافا همکاری داشتند و ما مشکلاتی که در سایر کشور ها ایجاد شد و کمبودهایی که به وجود آمد را نداشتیم. مردم ما خیلی فهیم هستند، در این ایام فروش خیلی از کالاهای پرمصرف به سبب مصرف بهینه و درست مردم، کاهش یافت.


وزیر صمت تصریح کرد: اتحادیه پوشاک تهران اکنون روزانه ۵ هزار لباس بیمارستانی به مراکز درمانی تحویل می دهند.


رحمانی افزود: شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی ما برای تامین اقلام و کالاهای مرتبط با کرونا پای کار آمدند و ۱۳۶ میلیارد تومان برای تامین کالاها و اقلام مورد نیاز اختصاص دادند.


ذخائر غنی کالاهای اساسی

وزیر صمت در خصوص ذخائر کالاهای اساسی در این مدت گفت: از قبل از شیوع کرونا ذخیره سازی کالا به خوبی برای ماه مبارک رمضان و عید نوروز انجام شده بود و اکنون کالا به وفور در بازار یافت می شود.


او ادامه داد: تاکنون ذخیره مرغ به اندازه کنونی نبوده است، در سایر اقلام و کالاهای اساسی نیز هیچ گونه مشکلی نداریم.


وزیر صمت در خصوص تخلفاتی که در حوزه کالاهای مرتبط با کرونا صورت گرفت،گفت:قیمت ۱۵ هزار تومان برای مواد اولیه (الکل) در این ایام، در نظر گرفته شده است، قیمت مواد اولیه الکل در حال افزایش بود که با ورود ما مدیریت شد.


او ادامه داد: در ۱۰۴ واحد تولید اقلام و کالاهای مرتبط با کرونا، بازرس مقیم داریم، فرایند تولید تحت کنترل است، آمار احتکار  نه تنها در اقلام بهداشتی بلکه در سایر اقلام نیز خیلی پایین است.


رحمانی افزود: در حوزه کرونا اقدامات دیگری نیز بوده است، صادرات اقلام مرتبط با کرونا را ممنوع کردیم، تعرفه ۵۵ درصدی برخی از این اقلام را ۵ درصد کردیم تا قیمت تمام شده پایین بیاید.


حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا

رحمانی تصریح کرد: برای پساکرونا برنامه داریم، برای برخی اصناف و واحدهای تولیدی که بخاطر کرونا آسیب دیده اند، بسته های حمایتی داریم.


وزیر صمت در خصوص حمایت مالی از تولید توضیح داد: ۷۵ هزار میلیارد تومان برای حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده بر اثر کرونا  تامین اعتبار شده است و دولت روی آن تاکید فراوان دارد که شیوه نامه آن همین روزها ابلاغ می شود. با دستور رییس جمهور، ۱۰ میلیارد دلار برای واحدهای تولیدی آسیب دیده هم در نظر گرفته شده است.


او ادامه داد: استمهال مالیات و بیمه و معوقات بانکی واحدهای تولیدی آسیب دیده بر اثر کرونا نیز از دیگر اقدامات است که در دستور کار است و مصوب نیز شده است.دولت با تمام توان از واحدهای تولیدی حمایت می کند.


رحمانی تاکید کرد: ذخایر و ظرفیت های خوبی در کشور داریم، این پتانسیل ها برای کاهش آسیب های مردم و واحدهای تولیدی بکار گرفته می شود تا دردهای مردم تسکین یابد.


وزیر صمت افزود: کرونا تاثیر منفی در برخی حوزه ها مانند نفت در کل دنیا خواهد داشت، در حوزه کشاورزی که واردات ما در این حوزه نیز هست در حال رصد کشورهای دیگر هستیم و فعلا مشکلی گزارش نشده است‌. پیش بینی ها این است که آثار منفی کمتری در حوزه محصولات و کالاهای کشاورزی داشته باشیم و برآورد این است که با کشت انجام شده، امسال نیاز به واردات گندم نداریم.


او افزود: تنوع منابع برای تامین اقلام و کالاهای مورد نیاز مردم باعث خریدهای خوبی شد، این تدابیر به ذخیره سازی این اقلام به خصوص در این شرایط کمک شایانی کرد.


وزیر صمت تاکید کرد: مردم اخبار ناصحیح فضای مجازی را بشناسند و آمار و اطلاعات صحیح و درست را از منابع رسمی  پیگیری کنند. عده ای با درج اخبار نادرست و شایعات دنبال منافع خود هستند، مثلا قیمت لیمو ترش در اول شیوع کرونا در اثر همین اخبار غیرکارشناسی چند برابر شد.


او تاکید کرد:قیمت ها به صورت مدام و روزانه رصد و پایش می شود، شفافیت در وزارت صمت با استفاده از سامانه های الکترونیکی در دستور کار است و سامانه های مورد نیاز به مرور در حال تکمیل شدن هستند.


رحمانی افزود: شفافیت به زیرساخت های مهمی نیاز دارد و تکمیل دولت الکترونیک از مهمترین اولویت ها است.


او ادامه داد: در حوزه وزارت صمت علیرغم محدودیت های بودجه ای، در حال تکمیل کردن سامانه های الکترونیکی برای شفافیت بیشتر امور هستیم.


رونق تولید نمره قابل قبولی دارد

عضو کبینه دولت در ادامه در خصوص وضعیت رونق تولید در سال گذشته اظهار کرد: در مورد رونق تولید نمره قابل قبول می دهم مهمترین کار این بود که موانع راه  از جمله موانع فکری برداشته شد.


او ادامه داد: دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از واردات در برنامه رونق تولید ساخت داخل شده است، که حاصل تغییر نگرش ها است.


رحمانی تصریح کرد: مقام معظم رهبری راه حل و علاج مشکلات کشور را همین رونق تولید دانستند که مردم به این باور رسیدند.


وزیر صمت بیان کرد: انجمن قطعه سازان انتهای سال ۹۷ نامه ای زدند که ۲۸۰ هزار نفر بیکار خواهند شد، اما با رونق تولید در سال ۹۸ نه تنها آن ها  بیکار نشدند و به کار خود بازگشتند بلکه ۴۰ هزار نفر جدید نیز در این حوزه به کار گرفته شدند.


او افزود: در حوزه معدن ۵ برنامه داریم یکی از مهمترین آن اینست که واگذاری معدن به مردم را تسهیل و تسریع کنیم. پارسال حدود ۱۵۰ معدن جدید فعال و به چرخه تولید بازگشتند. 


عضو کابینه دولت تصریح کرد: شناسایی و معرفی صنایع پیشران و اولویت دار را انجام دادیم و بحث تولید محصولات دانش بنیان را در دستور کار داریم.در حال حاضر بیشترین شرکت دانش بنیان را در منطقه داریم، رشد مقالات علمی کشور قابل توجه بوده است.


۷ محور کاری وزارت صمت در سال جهش تولید


رحمانی اظهار کرد: امسال ۷ محور کاری در وزارت صمت داریم که توسعه فناوری و شرکت های دانش بنیان یکی از این محورها است.جذب سرباز امریه از میان نخبگان به اذن مقام‌معظم رهبری را در برنامه داریم و به شرکت های بزرگ برای جذب نخبگان با حقوق مکفی مجوز دادیم.


او افزود: صندوق حمایت از صنایع پیشرفته را داریم که در کنار صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری از شرکت های دانش بنیان و هایتک حمایت می کند و این شرکت ها در اولویت وزارت صمت هستند.


رحمانی در خصوص تجارت خارجی کشور تصریح کرد:صادرات و واردات ما از لحاظ ارزشی در سال ۹۸ نزدیک به هم بودند، اما صادرات به صورت وزنی ۴ برابر واردت بود و این موضوع نشان می‌دهد که سهم محصولات دانشی در صادرات کمتر بوده و بیشتر صادرات محصولات معدنی با وزن سنگین بوده است.


او افزود: برای افزایش ارزش صادرات کشورمان باید سهم محصولات دانشی و دانش بنیان را در سبد صادراتی بیشتر کنیم. سهم کالاهای مصرفی در واردات از ۱۵ درصد به ۱۰ درصد در سال ۹۸ رسید.


رحمانی بیان کرد: توسعه و تعمیق ساخت داخل در راستای جهش تولید، مدیریت واردات و توسعه صادرات غیر نفتی،توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان، بهبود فصای کسب و کار، تامین منابع مالی و توسعه سرمایه گذاری و توسعه لجستیک ۷ محور کاری برنامه های امسال است.


او تاکید کرد: محورهای کاری برنامه های وزارت صمت در سال جهش تولید با ۴۰ برنامه دنبال می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان

۱۳۹۹/۱/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...