نسخه چاپی

پاسكاری ستاد كرونا در ورزش و سازمان لیگ

عکس خبري -پاسکاري ستاد کرونا در ورزش و سازمان ليگ

مشخص نیست كه وظیفه لغو یا برگزاری مسابقات فوتبال در شرایطی كه بعضی از اعضای فولاد و استقلال به ویروس كرونا مبتلا شده‌اند، بر عهده چه سازمانی است.

به گزارش نما، بعد از حرف و حدیث‌های زیاد درباره شروع مجدد مسابقات لیگ، بازی‌ها با دیدار معوقه فولاد و استقلال در چهار تیر ماه آغاز شد. قبل از شروع مجدد لیگ بعضی از تیم‌ها با برگزاری آن مخالفت کردند اما ستاد کرونا اعلام کرد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مشکلی بابت شروع لیگ وجود ندارد.

امروز(شنبه) مشخص شد که ۸ نفر از اعضای تیم فوتبال استقلال به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. همچنین باشگاه فولاد از مبتلا شدن ۱۶ عضو تیم فوتبالش خبر داد. یکی از مواردی که در پروتکل بهداشتی مسابقات لحاظ شده، مساله لغو مسابقه تیم‌ها بر اساس تعداد مبتلایان آن‌هاست.

وزارت بهداشت خرداد ماه پروتکل‌های بهداشتی برای شروع مسابقات ورزشی را مشخص و به ستاد مقابله با کرونا در ورزش ابلاغ کرد. در بخشی از این پروتکل آمده بود: در صورت وجود بیش از پنج نفر با علایم مثبت یا مثبت شدن تست های تشخیصی مبنی بر ابتلای فرد به کووید ۱۹، فعالیت تیم مربوطه تا زمان بهبود مبتلایان و کسب گواهی سلامت، معلق خواهد شد، همچنین در صورت وجود علائم یا تست مثبت، فرد مذکور مجوز همراهی تیم را نداشته و ضروری است به مدت ۱۴ روز قرنطینه شود.

اگر مسئولان بخواهند بر اساس این اطلاعیه عمل کنند، باید دیدار تیم‌های فولاد و استقلال با حریفانشان لغو شود و اعضایی که تستشان مثبت شده به قرنطینه بروند.

اما سوم تیر ماه، دقیقا یک روز قبل از شروع مجدد لیگ ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش ستاد مقابله با گسترش کرونا در ورزش تصمیمات جدیدی را در خصوص فعالیت های ورزشی از جمله مدت زمان انجام تست کرونا در مسابقات فوتبال و فعالیت استخرهای سرپوشیده در مناطق زرد، اتخاذ کرد.

در اطلاعیه شماره ۱۷ این ستاد در خصوص لغو بازی تیم‌هایی که اعضای آن به کرونا مبتلا شوند آمده است: پیرو برگزاری نشست های تخصصی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ابلاغیه معاونت بهداشت این وزارتخانه، قرار است تست PCR برای تیم های فوتبال حین برگزاری مسابقات هر ۱۰ روز یک بار انجام شود و علاوه بر این در صورت مثبت بودن تست PCR در ۲۵ درصد کل تیم (بازیکنان و کادر)، تیم مربوطه باید به قرنطینه برود.

لغو مسابقات بر عهده چه سازمانی است؟

با مثبت شدن تست کرونای اعضای استقلال و فولاد نگرانی‌ها افزایش پیدا کرده است اما کسی دقیقا نمی‌داند چه سازمانی باید درباره لغو بازی این تیم‌ها یا به طور کلی لیگ، در شرایط بحرانی تصمیم گیری کند.

فرهاد مرادی، دبیر ستاد مقابله با کرونا در ورزش امروز در مصاحبه‌ای گفت:‌ "در صورتی که نمونه ۲۵ درصد تیم مثبت باشد در این صورت سازمان لیگ تصمیم می‌گیرد که کل تیم به قرنطینه برود یا همان بازیکنانی که نمونه‌شان مثبت شده قرنطینه شوند."

او همچنین اظهار کرد: "نقش ما این نیست که درباره بازی‌های آینده تصمیم بگیریم، نقش ما نظارتی است. ما حتی آزمایشگاه‌ها را هم تعیین نمی‌کنیم بلکه افسران سلامت ما در مکان‌ها حضور دارند تا همه چیز را بررسی کنند. جواب آزمایشات نیز به سازمان لیگ اعلام می‌شود."

بعد از او این بار نوبت صادق درودگر، عضو هیات رییسه سازمان لیگ توپ را به زمین ستاد مقابله با کرونا بیندازد. او درباره لغو مسابقات تیم‌ها یا به طور کلی لیگ به خبرنگاران گفت:‌ "برگزاری مسابقات در رشته‌های مختلف ورزشی در اختیار فدراسیون‌ها و سازمان‌های لیگ نیست. ستاد کروناست که تصمیم می‌گیرد رستوران‌ها باز شوند، مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها تعطیل شوند یا بازی‌ها برگزار شود یا نشود. همه این‌ها به دستور نهادهای بالادستی است و ما هم تابع آن‌ها هستیم. آن‌ها به مسائل اشراف دارند و تصمیمات کلان می‌گیرند و ما مجری هستیم."

با این صحبت‌ها به نظر می‌رسد نه ستاد مقابله با کرونا در ورزش و نه سازمان لیگ نمی‌خواهند مسئولیت برگزاری یا لغو مسابقه تیم‌ها یا به طور کلی لیگ را بر عهده بگیرند. آمار مبتلایان به کرونا در ایران افزایش پیدا کرده است و تعداد شهرها با وضعیت قرمز بیشتر شده است. با این حال مقامات ورزشی وظیفه حفاظت از سلامت اهالی ورزش را روی دوش یکدیگر می‌گذارند.

منبع: ایسنا

۱۳۹۹/۴/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...