نسخه چاپی

مهم ترین نكات در پیشگیری و درمان مشكلات مو

عکس خبري -مهم ترين نکات در پيشگيري و درمان مشکلات مو

موهای سر به راحتی آسیب می بینند و زمانی كه آسیب ببینند ممكن است باعث به وجود آمدن مشكلاتی مثل ریزش مو، شوره سر و موخوره شود. به همین دلیل هم مراقبت درست از موهای سر اهمیت بسیار زیادی دارد.

به گزارش نما موهای سر به راحتی آسیب می بینند و زمانی که آسیب ببینند ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلاتی مثل ریزش مو، شوره سر و موخوره شود. به همین دلیل هم مراقبت درست از موهای سر اهمیت بسیار زیادی دارد.

به طور کلی مراقبت از موها شامل سه دسته مهم است :

استفاده درست از محصولات مو( مثل شامپو و نرم کننده)
تقویت موها
پیشگیری از بیماری های مو

زمانی که صحبت از مراقبت مو می شود، اکثر افراد توجه زیادی به روش های صحیح استفاده از شامپو و نرم کننده می پردازند، در حالی که تقویت موها، تشخیص و پیشگیری از بیماری های مو اهمیت بسیار زیادی دارند.

نکات مهم در استفاده از شامپوها و نرم کننده ها

اگر موهایتان خشک یا معمولی است، هفته ای 2 بار و اگر موهایتان چرب است، هفته ای 3 بار با شامپو موهایتان را زیر آب ولرم بشوئید.
اگر موهایتان خشک یا معمولی است، می توانید هر روز از نرم کننده استفاده کنید و اگر موهایتان چرب است، بهتر است 2 تا 3 بار در هفته از نرم کننده استفاده کنید.
بهتر است شامپوها را به کف سرتان بزنید و نرم کننده ها را به نوک موها بزنید. چون چربی و آلودگی ها روی پوست کف سر جمع می شوند و نوک موها معمولا خشک ترین و آسیب پذیرترین قسمت موهای شما است که نیاز به رطوبت دهی دارد.
اگر موهایتان را رنگ کردید حتماً از شامپو مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید.
اگر موهای شکننده و نازکی دارید یا موهایتان را کراتینه کرده اید توصیه می کنیم، شامپوئی که تهیه می کنید ترکیبات سولفات مانند سدیم لوریل سولفات، آمونیوم لوریل سولفات وسدیم لورت سولفات نداشته باشد.

با توجه به اینکه انتخاب شامپوها و نرم کننده ها به جنسیت (زن، مرد)، نوع مو (چرب، معمولی، خشک) و اندازه موهایتان (کوتاه، متوسط، بلند) بستگی دارد، بهتر است قبل از تهیه این محصولات با یک دکتر داروساز مشورت نمائید.
تقویت موها

برای مراقبت از موها و داشتن موهائی سالم لازم است که علاوه بر شستشوی درست موها، از محصولات تقویتی مو نیز استفاده کنید. محصوالت تقویتی مو شامل تغذیه سالم و استفاده از قرص ها و مکمل های ویتامین می شود. در زمان انتخاب قرص های ویتامین تقویتی برای موهای خود توجه داشته باشید که محصول انتخابی شما ویتامین و مواد معدنی زیر را داشته باشند:

ویتامین های B (به خصوص بیوتین)

ویتامین های B بیشترین نقش را در داشتن موهائی سالم و خوب دارند. ویتامین های B به خصوص بیوتین در بدن باعث تبدیل مواد غذائی و کربوهیدرات ها به انرژی شده و به تولید گلبول های قرمز کمک کرده و وظیفه اکسیژن رسانی به سلول ها را بر عهده دارند. به همین دلیل کمبود این ویتامین ها باعث می شود خون و اکسیژن کافی به سلول های کف سر و ریشه مو نرسیده و در نتیجه موهای شما آسیب ببینند.

سیستین و متیونین

سیستین و متیونین اصلی ترین آمینو اسیدهای تشکیل دهنده پروتئین بتاکراتین هستند. بتاکراتین پروتئینی است که بافت و تارهای مو را به وجود می آورد. بدن ما برای تولید کراتین نیاز به سولفور دارد و سیستین و متیونین به دلیل داشتن سولفور در ترکیبات شان اصلی ترین منبع تامین سولفور مورد نیاز بدن برای تولید کراتین هستند.

زینک (روی)

در کنار بیوتین و دیگر ویتامین های گروه B، سیستین و متیونین، زینک مهم ترین ماده ای است که قرص های تقویت موها باید داشته باشد. به این دلیل که زینک سطح هورمون های دی هیدرو تستوسترون را بدن شما تنظیم کرده و جلوی نازک شدن، آسیب دیدن و ریزش موها را می گیرد.
پیشگیری از بیماری های مو

مو یکی از حساس ترین اجزاء بدن انسان است و در صورتی که آسیب ببیند به سختی می توان آن را به حالت سالم و اولیه برگرداند و معمولا درمان بیماری های مرتبط با مو مثل ریزش مو، موخوره، شوره سر، خشکی مو، چربی مو، و آسیب دیدگی مو را بهتر است در مراحل اولیه و قبل از شدید شدن علائم آن ها کنترل و درمان کرد.

پیشگیری و درمان مشکلاتی مثل موخوره، خشکی مو و آسیب دیدگی مو بسیار به هم شباهت دارد و اگر یکی از این مشکلات را دارید لازم است نکات زیر را حتماً رعایت کنید :

از روغن های مرطوب کننده و تقویت کننده مو استفاده کنید

روغن نارگیل، روغن آرگان، روغن کرچک بهترین روغن های طبیعی برای تقویت و رطوبت دهی موها هستند. این روغن ها می توانند به خوبی از خشکی مو و موخوره پیشگیری کرده و آن ها را درمان کنند. توجه کنید این روغن ها را به انتهای مو که معمولا موخوره می گیرد و ساقه موهایتان بزنید.

با آب ولرم دوش بگیرید

آب گرم و داغ به موهای شما آسیب رسانده و خشکی مو را افزایش می دهد.

حوله را آرام روی موهایتان بگذارید

پس از حمام موهای خود را محکم با حوله خشک نکنید. حوله را روی موهای خود قرار دهید تا با آرامی موهایتان خشک شوند.

از سشوار با دمای پائین استفاده کنید

در صورتی که می خواهید از سشوار استفاده کنید، دمای آن را در پائین ترین حالت قرار داده و استفاده کنید. گرمای هوای سشوار می تواند به موهای شما بسیار آسیب بزند و خشکی، آسیب دیدگی و موخوره شما را تشدید کند.

از اتوی مو و حرارت زیاد استفاده نکنید

اتوی مو و وسایل حالت دهنده مو که حرارت زیادی دارند، بافت مو را شکننده کرده و به موهای شما آسیب می رسانند. حتی المکان از اتو مو و وسایل دیگر برای موهایتان استفاده نکنید.

برای پیشگیری از ریزش مو بهتر است موارد زیر را رعایت کنید

از شامپوهای ضد ریزش مو استفاده کنید

یکی از مواردی که در پیشگیری و درمان ریزش مو بسیار اهمیت دارد استفاده از شامپوی ضد ریزش مو است. در صورتی که احساس می کنید ریزش مویتان شروع شده بهتر است از شامپوهای ضد ریزش مو به خصوص شامپوهائی که در ترکیبات آن ها کافئین دارند، مثل شامپو آلپسین C1، شامپو پالمنیکس اویدرم، یا شامپو کافئین سریتا استفاده کنید.

از توینک ها و محلول های ضد ریزش مو استفاده کنید:

اگر پس از 2 تا 3 هفته مصرف شامپوهای ضد ریزش مو، همچنان ریزش مویتان ادامه داشت، بهتر است از محلول ماینوکسیدیل مثل محلول ماینوکسیدیل پاک دارو یا محلول ماینوکسیدیل مینا، و توینک های تقویت و ضد ریزش مو، مثل توینک کراستم اویدرم، تونیک T2 سریتا، یا محلول تقویت مو لامینین استفاده نمائید.
مشکلات ریزش موی سر

در صورتی که احساس کردید، کم کم شوره سر پیدا کرده اید، برای پیشگیری از بیشتر شدن شوره سر بهتر است از شامپوهای ضدشوره استفاده نمائید:

در صورتی که شوره سرتان کم است، از شامپوهای ضد شوره ای استفاده کنید که حاوی زینک پریتیون یا سالی سیلیک اسید باشد.
در صورتی که احساس می کنید شوره سرتان به یک باره زیاد شده است، از شامپوهای ضد شوره حاوی سلنیوم سولفاید استفاده نمائید.
در صورتی که شوره سرتان با استفاده از شامپوهای بالا درمان نشد، حتماً با یک دکتر متخصص پوست و مو یا یک دکتر داروساز مشورت کنید تا در صورت نیاز شامپو و داروهای قوی تری برای درمان قطعی شوره سر شما تجویز کنند.

در انتها توجه داشته باشید، همان طور که گفتیم موهای شما بسیار حساس و آسیب پذیرند و مراقبت درست از آن ها نیازمند استفاده صحیح از محصولات خوب و مناسب نوع موهای شما است و با توجه به اینکه انتخاب محصولات مناسب برای مو کار معمولا دشواری است، به شما توصیه می کنیم قبل از تهیه شامپو و دیگر محصولات مراقبت از مو، به وب سایت داروخانه آنلاین مهتاطب ارائه دهنده محصولات مراقبت از پوست و مو مراجعه و ضمن مشورت با کارشناسان متخصص در این رایطه محصولات مورد نیاز خود در زمینه درمان ریزش مو و درمان شوره سر را خریداری نمایید.


۱۳۹۹/۵/۱۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...