نسخه چاپی

سهم ایران از تجارت LNG، تنها ۱.۵ درصد

عکس خبري -سهم ايران از تجارت LNG، تنها ?.? درصد

حسین زاده، عضو كمیسیون انرژی مجلس گفت: ایران در بازار جهانی گاز تنها به اندازه ۱.۵ درصد نقش ایفا می‌كند كه تا رسیدن به سهم ۱۰ درصدی كه در برنامه ششم توسعه برای آن تعریف شده است راه بسیار زیادی در پیش دارد.

به گزارش نما،به نقل از خانه ملت، حسین حسین زاده با اشاره به وضعیت تولید و صادرات گاز ال. ان. جی، گفت: گاز طبیعی را می‌توان سوخت قرن بیست و یکم نامید چراکه منابع گازی جهان بیشتر و دست‌نخورده‌تر از منابع نفت و زغال‌سنگ است، همچنین هزینه‌های استحصال و استفاده از گاز و سرمایه‌گذاری‌های اولیه برای ساختن نیروگاه گازی کمتر از موارد مشابه است.

نماینده مردم شهرستان‌های لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکنون ۱۰ درصد تجارت دنیا ال. ان. جی است و تا سال ۲۰۵۰ به ۵۰ درصد می‌رسد، ادامه داد: بنا به دلایل مطرح شده، بازار LNG رو به رشد است تا جایی که شاهد به مدار آمدن ظرفیت‌های جدید در روسیه، آمریکا و استرالیا هستیم. درمقابل اما ایران با اینکه دومین دارنده ذخایر گاز طبیعی در دنیا محسوب می‌شود، از این تجارت جذاب و سودآور بازمانده است، این در حالی است که کشور همسایه یعنی قطر با سرعت بالا در حال درنوردیدن بازارهای جهانی گاز است.

به گفته وی ایران در بازار جهانی گاز تنها به اندازه ۱.۵ درصد نقش ایفا می کند که تا رسیدن به سهم ۱۰ درصدی که در برنامه ششم توسعه برای آن تعریف شده است راه بسیار زیادی در پیش دارد.

حسین زاده با بیان اینکه ایران با ۲۹.۶ تریلیون مترمکعب گاز و با سهم ۱۵.۸ درصد از کل ذخایر گاز جهان، بعد از روسیه، دومین منبع گازی جهان محسوب می‌شود، توضیح داد: بهره‌مندی از ذخایر گسترده گاز طبیعی به‌عنوان سوخت پاک، افزون بر رفع نیاز داخل، می‌تواند در زمینه‌های دیگری ازجمله صادرات مورد توجه قرار گیرد، به همین دلیل، ایران در یک موقعیت ممتاز و کم نظیری ارزیابی می‌شود که می‌تواند نقش عمده‌ای در بازار جهانی LNG داشته باشد که با توجه به‌وجود بزرگترین میدان گازی جهان «پارس جنوبی» در ایران برنامه‌ریزی‌هایی جهت استفاده از ۳ فاز آن جهت تولید LNGصورت گرفته است.

به گفته این نماینده مجلس قطر و برخی کشورهای دیگر به ویژه کشورهایی همانند روسیه و آمریکا که منابع گازی دارند در حوزه LNG پیشرفت خوبی داشته اند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ایران علیرغم منابع سرشار گازی در بخش LNG عقب است، افزود: در سال های گذشته مقرر شده بود، تولید LNG توسط شرکت‌های بزرگ انجام شود و بخشی از اقدامات در این راستا انجام شده بود، اما شدت تحریم ها سبب شد که این کشورها ایران را ترک کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران با پایان یافتن فازهای پارس جنوبی حدود ۴۰۰میلیون مترمکعب گاز مازاد بر مصرف وجود دارد، ادامه داد: تاکنون شاهد تولید LNG در مقیاس بزرگ نبوده ایم البته در کنار تولید LNG باید سفارش کشتی‌های حمل LNG را داد و بازار فروش این تولیدات را پیدا کرد.

حسین زاده با بیان اینکه تولیدات LNG به سرمایه گذاری‌های کلانی نیاز دارد، اظهار کرد: اگر هم اکنون در LNG سرمایه گذاری شود، حداقل حدود ۸ سال دیگر می توان به صادرات در این زمینه دست یافت.

عضو کیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه تولید LNG تجهیزات خاص خود را نیاز دارد، تصریح کرد: اگر صادرات LNG عملیاتی شود، کشور به درآمد با ثبات و پایداری در زمینه صادرات LNG دست می یابد.
بازار

۱۳۹۹/۵/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...