نسخه چاپی

دومین تلاش آمریكا برای تصویب قطعنامه ضد ایرانی

عکس خبري -دومين تلاش آمريکا براي تصويب قطعنامه ضد ايراني

امروز سه شنبه بر اساس اعلام قبلی پیش نویس قطعنامه ارائه شده از سوی آمریكا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت به بحث و رای گیری گذاشته می شود.

به گزارش نما، آمریکا در ادامه تلاش های خود برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران پیش نویس دیگری را در اختیار اعضای شورای امنیت سازمان ملل قرار داده و بر اساس اعلام قبلی این پیش نویس امروز سه شنبه در شورای امنیت به بحث گذاشته و احتمالا در مورد آن رای گیری نیز انجام می شود.

رویترز در این رابطه به تلاش های سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه برای رسیدن به یک نقطه نظر مشترک با چین و روسیه در خصوص تمدید تحریم ها اشاره کرده و از شکست اروپائی ها در این تلاش ها که در راستای نزدیک شدن به خواست آمریکا انجام شده بود گزارش داده است.

یکی از دپیلمات های چینی حاضر در سازمان ملل به شرط افشا نشدن نامش در خصوص تلاش ها برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت: تمدید تحریم تسلیحاتی ایران فاقد بنیان قانونی بوده و تلاش ها برای حفظ برجام را تضعیف می کند. پیش نویس ارائه شده هیچ شانسی برای تصویب ندارد.

اما در عوض «کیلی کرافت» نمانیده آمریکا در سازمان ملل می گوید: روسیه و چین می خواهند از پایان تحریم تسلیحاتی ایران سود برده و تسلیحات خود را به تهران بفروشند.

«ریچارد گووان» از مدیران گروه بحران بین المللی نیز می گوید: شانس پیش نویسط قطعنامه ارائه شده از سوی آمریکا برای تصویب صفر است. این راهی است برای بازگشت تحریم ها. هرکسی در سازمان ملل می داند که این پیش نویس فقط پیش درآمدی است برای تقابل بزرگتر در خصوص برنامه هسته ای ایران.

آزمون حساس

اما در مورد تلاش های آمریکا، روز گذشته هیل در گزارشی نوشته بود: به موجب آنکه پیش نویس قطعنامه ای که آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران به شورای امنیت ارائه کرده به رای گذاشته می شود استراتژی دولت ترامپ در برابر ایران آزمونی حساس را پیش رو دارد.

«ایلهان گلدنبرگ» از کارشناسان ارشد و مدیر برنامه امنیت خاورمیانه در موسسه «امنیت جدید آمریکایی» می گوید: دولت ترامپ می داند که طرح تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران راه به جایی نمی برد، اما آنچه از همه مهمتر است این نکته است که این جریان (تلاش برای تمدید تحریم ها) روشی است که آنها از طریق آن سعی در فعال کردن مکانیسم ماشه و از بین بردن هر آنچه از برجام باقی مانده هستند

اگر آنگونه که دیپلمات ها می گویند و محتمل ترین گزینه نیز همین است که پیش نویس قطعنامه آمریکا شکست بخورد، دولت آمریکا تهدید کرده که به سراغ فعال کردن مکانیسم ماشه و باز گرداندن تمامی تحریم ها خواهد رفت که این به معنای مرگ توافق هسته ای ایران است.

این قمار همچنین آینده اتحاد میان آمریکا و متحدانش که همچنان به حمایت از برجام ادامه می دهند را به چالش می کشد و این در حالی است که حمایت این کشورها از برجام موجب تضعیف سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ در برابر تهران شده است.

در همین رابطه «ایلهان گلدنبرگ» از کارشناسان ارشد و مدیر برنامه امنیت خاورمیانه در موسسه «امنیت جدید آمریکایی» می گوید: دولت ترامپ می داند که طرح تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران راه به جایی نمی برد، اما آنچه از همه مهمتر است این نکته است که این جریان (تلاش برای تمدید تحریم ها) روشی است که آنها از طریق آن سعی در فعال کردن مکانیسم ماشه و از بین بردن هر آنچه از برجام باقی مانده هستند.

«تریتا پارسی» نایب رئیس موسسه کوئینسی برای سیاستمداری مسئولانه، نیز درباره موضع کشورهای اروپایی در خصوص اقدامات ضد ایرانی دولت آمریکا می گوید: سایر امضا کنندگان برجام نیز خواستار لغو تحریم های تسلیحاتی ایران نیستند اما دیدگاه آنها این است که اقدامات دولت ترامپ غیر صادقانه بوده و در حقیقت آمریکا به دنبال مرگ برجام است.

یک دیپلمات اروپایی نیز به هیل گفته است: در حالت کلی ما از تحریم تسلیحاتی حمایت می کنیم اما با برخی از تحریم های یکجانبه آمریکا که علیه ایران اعمال شده مخالف هستیم.

ایران هراسی و تزلزل اروپائی ها

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: آمریکا برای جلب حمایت از قطعنامه غیرقانونی خود برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، که ناقض قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورا است، به ایران هراسی و تهدید متوسل شده است.

وی در توئیت خود تاکید کرد: شورای، می‌بایست -دوباره- زورگویی و یک‌جانبه‌گرایی را همان طور که هنگام معرفی این قطع‌نام توسط آمریکا نشان داد، رد کند.

«رامین مهمانپرست» سفیر اسبق کشورمان در لهستان در مورد تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران که بنا به قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است در مهر ماه پایان یابد، گفت: آنچه در مورد رفتار ایالات متحده در مورد تلاش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه کشورمان به نظر می‌آید، این موضوع است که آمریکایی‌ها بیشتر به دنبال استفاده از فضای تبلیغاتی و جنگ روانی هستند.

وی افزود: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا با جنگ روانی و بازی تبلیغاتی حول موضوع تحریم‌های تسلیحاتی ایران و برجام، بر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ تاثیر بگذارند. آمریکا تلاش دارد با این قبیل رفتار، مقابل پایان یافتن تحریم‌های تسلیحاتی ایران که موعد آن در ماه اکتبر است، مانع ایجاد کند و باید گفت که این رفتار غیرقانونی است.

مهمانپرست اضافه کرد: اروپا نشان داد توان و یا اراده مقابله با آمریکا را ندارد و در هر صورت، انتظاری که از رهبران اروپایی به‌عنوان مجموعه‌ای اثرگذار در افکار عمومی وجود داشت، برآورده نشد و اروپایی‌ها در نهایت در این آزمون بزرگ مردود شدند.

وی گفت: رهبران اروپایی باید مشخص کنند که تا چه زمانی می‌خواهند با رویه‌های ساختارشکنانه آمریکا همراهی کنند و در مقابل تهدیدات واشنگتن، از هویت اصلی خود دور شوند و استقلال خود را از دست بدهند.
منبع: مهر

۱۳۹۹/۵/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...