نسخه چاپی

دلیل ریزش این هفته بورس؛ منع قیمت گذاری فولاد در بورس كالا/ پیش بینی سقوط شاخص كل تا یك میلیون و ۲۰۰ هزار واحد

عکس خبري -دليل ريزش اين هفته بورس؛ منع قيمت گذاري فولاد در بورس کالا/ پيش بيني سقوط شاخص کل تا يک ميليون و ??? هزار واحد

پویانفر معتقد است: این تصمیم وزارت صمت كه از نگاه بیشتر كارشناسان شاید بتوان آن را بزرگترین رانت اقتصادی تاریخ جمهوری اسلامی دانست اثر منفی خود را در بازار گذاشته است.

به گزارش نما ،بازار سرمایه سه روزی است که با ریزش نسبتا شدیدی رو به رو شده و تصمیم وزارت صمت در مورد منع قیمت گذاری هم اثر روانی را بر بورس فلزات و کل بازار سرمایه داشته است تا جایی که پیش بینی می شود که شاخص کل فردا هم با افت روبه رو بشود.

انتخابات آمریکا و بورس ایران
احمد پویانفر در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بازار سرمایه در هفته های اخیر شکننده بوده است؛ گفت: دلیل ریزش های متوالی شاخص کل در دو روز گذشته عبارت است از دو مسئله اولا افت قیمت دلار و ثانیا هم نتیجه نظر سنجی هایی است که در مورد انتخابات آمریکا انجام شده و نشان از پیروزی جو بایدن دارد و به همین دلیل بازار سرمایه واکنش منفی نشان داد چرا که این نتایج باعث ریزش قیمت ارز شده و شرکت های عمده بورسی هم که مبادلات دلاری داشته اند که غالبا از سهم های اثرگذار در بازار هستند را تحت تاثیر قرار داده و یکی از دلایل عمده ریزش دو روز گذشته بازار نیز همین بوده است.

منع قیمت قیمت گذاری فولاد در بورس کالا
کارشناس بازار سرمایه در ادامه در مورد اثر منع قیمت گذاری فولاد در بورس کالا عنوان کرد: دلیل دیگری که باعث ریزش در بازار سرمایه شده که البته بیشتر روی بورس کالا و شاخص فلزات اساسی تاثیر گذاشته همین بحث منع قیمت گذاری فولاد در بورس کالا از سوی وزارت صمت است.
پویانفر ادامه داد: این تصمیم وزارت صمت که از نگاه بیشتر کارشناسان شاید بتوان آن را بزرگترین رانت اقتصادی تاریخ جمهوری اسلامی دانست اثر منفی خود را در بازار گذاشته است.
کارشناس بازار سرمایه در تشریح دلیل اثرگذاری تصمیم وزارت صمت گفت: دلیل این اثرات منفی این تصمیم هم این است که در بازار سرمایه این یک اصل بوده که همیشه اثر خبر منفی بسیار بیشتر از خبر خوب بوده و به طور مثال اگر خبر بدی روی کاغذ ۳۰ درصد اثر داشته باشد؛ در عمل ۲۵ تا ۳۰ درصد اثر واقعی آن خواهد بود اما اگر خبر مثبتی مخابر گردد که گفته شود تا ۱۰ درصد اثر دارد؛ نهایتا ۵ درصد بر روی بازار سرمایه اثر مثبت و واقعی و دقیق خواهد داشت.
پویانفر درباره اثر ادامه کاهش قیمت دلار بر بازار سرمایه اظهار کرد: اگر فرض کنیم دلار تا ۲۲ هزار تومان کاهش یابد که پایین تر ازآن بسیار بعید به نظر می رسد باز هم اثر بیشتری روی بورس ندارد چراکه در همین بازه کنونی شرکت های مهم بورسی که غالبا درآمد دلاری دارند با قیمت هایی که ۲۰ تا ۳۰ درصد زیر قیمت واقعی آنهاست معامله می شوند پس اثر واقعی بیشتری روی بازار در صورت افت قیمت دلار شاهد نخواهیم بود.

پیش بینی سقوط بازار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد
کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به نظر می رسد با روند فعلی شاخص کل تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد سقوط کند و در این محدوده ثباتی نسبتا طولانی مدت را داشته باشد؛ اما به لحاظ بنیادی نگرانی چندانی وجود ندارد چرا که بازار سرمایه امروز از خیلی از بازار های مشابه خود سودآوری و ارزش بیشتری برای سرمایه گذاری دارد.
پویانفر در پایان گفت: البته باید دید اگر بایدن پیروز انتخابات شود؛ پس از روی کارآمد آن تا چه حد می تواند اثر مثبت بر بازار و ارز گذاشته و نتیجه مذاکرات و تبادلات چه خواهد شد تا آن زمان در مورد آینده بازار نظر خاصی را داشته باشیم.
بازار

۱۳۹۹/۷/۲۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...