نسخه چاپی

طرح سرشاخه‌كاری انگور در خلیل‌آباد خراسان رضوی با موفقیت اجرا شد

عکس خبري -طرح سرشاخه‌کاري انگور در خليل‌آباد خراسان رضوي با موفقيت اجرا شد

مدیر جهاد كشاورزی شهرستان خلیل‌آباد از اجرای موفق طرح سرشاخه كاری انگور در این شهرستان خبر داد و گفت: این طرح در راستای تغییر ارقام مرغوب انگور و جایگزینی باغات درجه سه با ارقام تجاری برتر و داخلی به صورت آزمایشی در سطح یك هكتار انجام گرفت.

به گزارش نما ،محمود شبان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح با همکاری مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی اجرا شد و از اهداف دیگر آن یکنواختی باغات انگور است.
به گفته او سرشاخه‌کاری، پیوندی است که در زمین اصلی و روی بوته‌های چند ساله موجود از قبل به عنوان پایه و عمدتا با هدف تغییر رقم قبلی با یک رقم مطلوب جدید صورت می گیرد .
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل آباد گفت: با توجه به سهولت ازدیاد اغلب ارقام انگور از طریق پیوند عمدتا این روش نسبت به سایر روشهای تکثیر تاک در ایران برتری یافته است و با توجه به این که در این شهرستان حدود ۲۰ درصد باغات، درجه سه است این روش، راهکار مناسب و اقتصادی برای تغییر ارقام و جوان سازی تاک انگور است.
شبان افزود: در این طرح، با توجه به شرایط کم آبی در شهرستان خلیل آباد تلاش ‌شده است تا از ارقام مقاوم به شرایط کم‌آبی نیز انتخاب شود.
وی از تمامی باغدارانی که دارای باغات درجه سه هستند خواست به منظور اجرای طرح سرشاخه‌کاری باغات انگور از این اداره مشاوره‌ها و مشوقهای لازم را دریافت کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خلیل آباد با بیان این که شهرستان خلیل‌آباد در مجموع دارای پنج هزار و ۷۷۰ هکتار باغات انگور است گفت: بیش از ۲۶ رقم انگور در این شهرستان شناسایی شده که مهمترین ارقام آن پیکامی و عسکری معمولی است و برای تولید کشمش و تازه خوری مصرف می‌شود.

شهرستان خلیل‌آباد در ۲۴۲ کیلومتری جنوب غربی مشهد افزون بر ۱۷ هزار هکتار باغات میوه با تولید بیش از ۱۵۰ هزار تن میوه در سال دارد که سطح زیر کشت باغات انگور آن پنج هزار و ۷۰۰ هکتار، سطح زیر کشت باغات پسته چهار هزار و ۵۰۰ هکتار، سطح زیر کشت مزارع زعفران چهار هزار و ۶۰۰ هکتار و باغات انار هزار و ۲۰ هکتار است.

۱۳۹۹/۹/۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...