نسخه چاپی

اختصاصی نما:

شعرخوانی سخیف اردوغان

عکس خبري - شعرخواني سخيف اردوغان

شعرخوانی سخیف و تحریك آمیز رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور تركیه در رژه نظامی روز گذشته در باكو، پایتخت جمهوری آذربایجان با واكنش‌های زیادی روبه رو شده است. او در سخنرانی خود در جریان رژه پیروزی ارتش جمهوری آذربایجان در باكو، قطعه‌ای از شعر ارس (آراز) با این مضمون را خواند: ««ارس را جدا كردند و آن را با میله و سنگ پر كردند / من از تو جدا نمی‌شدم، به زور جدایمان كردند».

احمد مومن- به گزارش نما «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز گذشته در حالی که برای شرکت در مراسم رژه نظامی نیروهای جمهوری آذربایجان به مناسبت پایان اشغال منطقه «قره‌باغ کوهستانی» به باکو سفر کرده بود، ابیاتی از یک شعر جدایی‌طلبانه درباره رود ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان علیه تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران خواند.
او در سخنرانی خود در جریان رژه پیروزی ارتش جمهوری آذربایجان در باکو، قطعه‌ای از شعر ارس (آراز) با این مضمون را خواند: «ارس را جدا کردند و آن را با میله و سنگ پر کردند / من از تو جدا نمی‌شدم، به زور جدایمان کردند».
این بیت شعر علیه ارضی ایران بود که لازم است به ابعاد امنیتی و سیاسی آن توجه کرد. اولین نکته این است که گفته های اردوغان کاملاً آگاهانه و با اهداف مشخص بیان شد. این گونه صحبت ها کاملاً مرتبط با اهداف پروژه مهم جنگ دوم قره‌باغ است چرا که طرح آزاد کردن مناطق اشغالی قره باغ ابزاری برای اجرایی کردن جنگ دوم قره‌باغ بود که در پشت پرده ی آن هدف قبیل تغییر مرزهای سیاسی منطقه وجود دارد یکی از بزرگترین اهدافی که از سمت ترکیه آذربایجان و رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر دنبال می شد اشغال نوار مرزی 42 کیلومتری ایران با ارمنستان بود، اما حرکات نظامی ایران باعث شد آنکارا و باکو از این ایده، عبور کنند و به جای آن موضوع معاوضه کریدور ترانزیتی را در دستور کار قرار دهند. این سخنرانی اردوغان در واقع آغاز یک فاز جدید است که قرار است در منطقه دنبال شود؛ وانگهی تاریخ بیان این مواضع از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که این اظهار نظر ها در آستانه رویداد ۲۱ آذر ۱۳۲۴ که در طی آن سید جعفر پیشه‌وری، رهبر فرقه دموکرات، تأسیس حکومت خودمختار آذربایجان را اعلام کرد، انجام شده و این اقدام حاوی یک پیام به گروه‌های تجزیه‌طلب ایرانی که فاز جدید تحرکات خود را شروع کنند.
نباید اظهارات اردوغان ساده‌انگارانه تحلیل شود و به راحتی از کنار آن عبور کرد باید به او فهماند که دوره طمع‌ورزی به سیاق گذشته به پایان رسیده است.

۱۳۹۹/۹/۲۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...