نسخه چاپی

امپراتوری آمریكا سقوط كرد اما واشنگتن هنوز متوجه نشده است/ همه برای خلاص شدن از ترامپ بسیج‌ شده‌اند

عکس خبري -امپراتوري آمريکا سقوط کرد اما واشنگتن هنوز متوجه نشده است/ همه براي خلاص شدن از ترامپ بسيج‌ شده‌اند

حكومت آمریكا از ذوق پایین كشیدن ترامپ، پایه‌هایی كه امپراتوری آمریكا را سرپا نگه می‌داشت قطع كرد تا آن را بر سر خود و ترامپ خراب كند.

به گزارش نما راشاتودی در گزارشی به حوادث اخیر در واشنگتن اشاره کرد و نوشت: پس از حمله به کنگره آمریکا توسط صدها نفر از طرفداران ترامپ در اعتراض به صدور حکم تنفیذ ریاست جمهوری بایدن، رئیس شورای روابط خارجی بزرگ‌ترین اتاق فکر طرفدار امپراتوری آمریکا در واشنگتن گفت «اگر دوران پساآمریکا تاریخ شروع داشته باشد، قطعاً امروز است.»

«ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی آمریکا، با ابراز تأسف اظهار داشت:

هیچ کس در جهان احتمالاً دوباره ما را مثل گذشته نخواهد دید. به ما احترام نخواهد گذاشت و یا از ما نمی‌هراسد. دیگر کسی روی ما حساب نخواهد کرد. ما تصاویری را می‌بینیم که من هرگز تصور نمی‌کردم در این کشور ببینیم – شاید در پایتخت کشورهای دیگر انتظار دیدن همچنین تصاویری را داشتیم، اما هرگز تصور نمی‌کردیم در واشنگتن شاهد این اتفاقات باشیم. دوباره ما را مثل گذشته نخواهند دید. به ما احترام نخواهند گذاشت و یا از ما نمی‌هراسند. دیگر کسی روی ما حساب نخواهد کرد. اگر دوران پس از آمریکا تاریخ شروع داشته باشد، به طور حتم امروز است.

واکنش منفی دنیا به حوادث آمریکا

مطمئناً، همانطور که هاس گفت، دنیا واکنش نشان داد. دبیر کل ناتو در توئیتر درباره «صحنه‌های تکان‌دهنده» در واشنگتن نوشت و خواستار احترام گذاشتن به جو بایدن به عنوان پیروز انتخابات شد. رهبران انگلیس و فرانسه نیز پیامی شبیه آن دادند. ترکیه "ابراز نگرانی" کرد. کانادا و هند هم با ترکیه هم‌صدا شدند.

حتی ونزوئلا هم وارد عمل شد و «اقدامات خشونت‌آمیز» در واشنگتن و «سیاست‌های دوقطبی» در ایالات متحده را محکوم کرد، و در همین حال ابراز امیدواری کرد که آمریکایی‌ها «بتوانند مسیر جدیدی را به سمت ثبات و عدالت اجتماعی بسازند.»

در حالی که آنچه در واشنگتن رخ داد در واقع یک "انقلاب رنگی" نبود، اما به اندازه کافی مشابه آن بود تا توجه جهانیان را به این اتفاق جلب کند. اگرچه اشتباه است که "یورش" به کنگره را مقصر نابودی امپراتوری آمریکا بدانیم، چون این معلول اتفاقات دیگری بود.

راشاتودی در بخش دیگری از گزارش خود آورد: برای بسیاری از خارج از این کشور، تصویر امپراطوری قدرتمند آمریکا بیش از هزاران بار سوخته است. برای برخی هم، این تصویر همیشه توهمی بود که کودتاهای مهندسی‌شده توسط واشنگتن و رژیم‌های نظامی منتصب نظام سیاسی آنها را دهه‌ها پنهان کنند. ترامپ در واقع امپراتوری آمریکا را در آغوش گرفت، او به راحتی ادبیات مؤدبانه‌ای را که در طول سال‌ها برای پوشاندن لباسی موجه به این ایده استفاده می‌کردند، کنار گذاشت.

بسیج کل نهادهای سیاسی ایالات متحده برای خلاص شدن از شر ترامپ

از قضا، این بسیج کل نهادهای سیاسی ایالات متحده برای خلاص شدن از شر ترامپ بود که سهم عمده‌ای در زدودن افسانه قدرتمندی آمریکا در سراسر جهان داشت. مسائلی که با "روسیه‌گیت" شروع شد و با سیرک استیضاح تماس تلفنی ترامپ با اوکراین، شورش‌های سراسری در مورد "عدالت نژادی" و قرنطینه‌های مربوط به کرونا که با مقاصد سیاسی همراه بود، ادامه پیدا کرد.

اساساً، حکومت آمریکا از ذوق پایین کشیدن ترامپ، پایه‌هایی که امپراتوری آمریکا را سرپا نگه می‌داشت قطع کردند تا آن را بر سر خود و ترامپ خراب کنند.

جو بایدن در یک سخنرانی اخیراً قول داد «جایگاه آمریکا در جهان را از نو بسازد، و آن را بازپس بگیرد» و این‌که آمریکا را «بار دیگر قهرمان آزادی و دموکراسی خواهد کرد». اما این کار امکان پذیر نخواهد بود.

اینکه بخواهیم زمان را به عقب برگردانیم و امپراتوری آمریکا را دوباره به آنچه قبل از ریاست جمهوری دونالد ترامپ بود تبدیل کنیم، کاری احمقانه است. گذشته‌ها دیگر گذشته‌اند و حمله به کنگره آمریکا آخرین میخ در این تابوت بود.

۱۳۹۹/۱۱/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...