نسخه چاپی

درآمد 30 هزار میلیاردی دولت از بورس / نظر تحلیلگران درباره ماندگاری بازار سرمایه بر مدار سبز

درآمد 30 هزار ميلياردي دولت از بورس / نظر تحليلگران درباره ماندگاري بازار سرمايه بر مدار سبز

بازار سرمایه 19 اسفند ماه با نوسانات بسیاری همراه بود و كارشناسان درباره روند بازار نظرات متفاوتی ارائه كردند.

به گزارش نما ،  بازار بورس بعد از فراز و نشیب های بسیاری که سپری کرد در روزهای پایان سال روند مصعودی به خود گرفت تا ضرر های سهامداران در روزهای ریزشی جبران شود. کارشناسان بر این عقیده هستند که بازار سرمایه روند صعودی در پیش خواهد گرفت البته برخی هم یر این عقیده هستند که اقدامات سازمان بورس کوتاه مدت است و در بلند مدت این روند نمی تواند به شاخص کل کمکی کند.

شاخص کل در بازار سه شنبه به میلیون و 210 واحد و شاخص هم وزن به 432 هزار و 343 واحد رسیده است و نمادهای شپنا، فولاد، شپندر، شتران، نوری، فارس بیشترین تاثیر بر شاخص کل داشتند و نمادهای اپال، برکت، شپنا، بوعلی، خساپا، شستا و خودرو از پر تراکنش های بازار بودند.

تحلیلگران معتقدند که سهامداران باید نگاه بلند مدت به بازار سرمایه داشته باشند و نگاه کوتاه مدت می تواند سهامدار را با مشکلات بسیاری همراه کند و با رفتار هیجانی سهامدار بازار دچار تنزل شود. برای همین تحلیلگران از صاحبان سهام می خواهند که نسبت به بازار نگاه بلند مدت داشته باشند. 

درآمد 30 هزار میلیارد تومانی دولت از بورس

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: به واسطه تحریم‌های مالی که از سال ۹۱ و ۹۲ شروع شد و همچنین اعمال تحریم‌های جدی‌تر بعد از سال ۹۷، بودجه غیرنفتی شکل عملیاتی گرفت؛ به‌طوری که در ۱۱ ماه سال جاری درآمد حاصل از فروش نفت بسیار کم‌تر از مقدار مشابه در سال گذشته و حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه بخش دیگری از تامین مالی‌ها هم وابسته به نظام بانکی بوده‌است، گفت: شکل گیری نظام بانکی در ایران به گونه‌ای بوده که به تامین مالی اقتصاد و توسعه واحدهای صنعتی کمک کند بنابراین تامین مالی در اقتصاد ایران یا عمدتا متکی به نفت بوده و یا بعضا از طریق نظام بانکی انجام می‌شده‌ اما پس از انقلاب رویکردهایی اتخاذ شد تا سهم و نقش نفت در تامین مالی‌ها کاهش یابد

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به انتقاداتی مبنی بر اینکه این انتخابات در آینده نباید به صورت الکترونیکی برگزار شود، اظهارداشت: شورای عالی بورس این سازوکار را مصوب کرده بود و باید بدانیم که این یک انتخابات ۳۰ میلیون نفری است و باید سازوکاری ایجاد شود که همه شرکت کنندگان احراز هویت شوند و راه دیگری هم نداشتیم و هر گزینه‌ای را که پیشنهاد می‌دادیم عده‌ای به آن ایراد می‌گرفتند.

عرضه اولیه باعث ریزش شاخص کل می شود؟

کارشناسان بر این عقیده هستند که نمادهای بازار در زیر قیمت پایانی بودیم اما در انتهای کار مجدد سطح تقاضا افزایش یافت و مجدد بسیاری از نمادهای شاخص ساز بازار به سمت صف خرید حرکت کردند.

تحلیلگران معتقدند که روند رشد بازار سرمایه ادامه داشته باشد قطعا بورس بار دیگر مثبت می شود. بازار بورس هم تا 10 روز دیگر که صورت های مالی شرکت ها بسته می شود روند رو به رشد خود را سپری می کند. همجنین آنها معتقدند حذف دامنه نوسان نامتقارن به شدت به ضرر بازار است و حذف آن می‌تواند روند فرسایشی بازار را گسترش دهد.

کارشناسان پیش بینی می کنند که بازار در شرایطی است که به حمایت نیاز دارد و سیاست عرضه اولیه نمادها و حمایت از آن‌ها در کوتاه مدت می‌تواند تاثیرگذار باشد اما این تاثیر مقطعی است و احتمال افت شاخص وجود دارد.

صاحب نظران بر این عقیده هستند که تا اواخر اردیبهشت ماه این روند رشد ادامه خواهد داشت و با وجود این روندها اعتماد باید بازگردد البته با برنامه ریزی که در این روند ایجاد شده است، معتقدم شاخص هم وزن هم در آینده نزدیک مثبت می شود.

بکتا پرس

۱۳۹۹/۱۲/۱۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...