نسخه چاپی

در گفتگو با مدیركل تعزیرات حكومتی تهران مطرح شد:

اجازه تخلف در بازار ویژه عید و ماه رمضان را نمی‌دهیم

عکس خبري -اجازه تخلف در بازار ويژه عيد و ماه رمضان را نمي‌دهيم

سعی می‌كنیم در فرودین ماه كه ماه مبارك رمضان نیز نزدیك است در یك طرح ویژه، اجازه تخلف در بازار عید و ماه رمضان را ندهیم.


قیمت کالا و اقلام گوناگون به خصوص در روزهای نزدیک به نوروز یکی از دغدغه‌های شهروندان است؛ محمدعلی اسفنانی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران در گفتگویی اختصاصی به بخشی از این دغدغه‌ها پاسخ داد:



تعطیلی نداریم

با توجه به اینکه فرصتی تا پایان سال و همچنین فرا رسیدن ماه مبارک رمضان باقی نمانده سازمان تعزیرات حکومتی چه تدابیری برای کنترل بازار کرونایی اندیشه است؟


ما هرساله در ایام پایانی سال طرح ویژه نظارت بر بازار را تحت عنوان نظارت نوروزی برگزاری می‌کنیم البته روال ما هرساله این بود که از 15 اسفندماه نظارت‌ها شروع می‌شد و تا پایان تعطیلات سال بعد ادامه پیدا می‌کرد،امسال هم تقریباً همان مبنا را داریم، منتهی تفاوت سال گذشته و امسال بحث بیماری کرونا است که بخش قابل‌توجهی از انرژی ما را صرف خود می‌کند. روال بر این است که نیروهای نظارتی در طول مدت اجرا طرح هر صبح و عصر در سطح شهر حضور پیدا می‌کنند و به نوع تخلفات که گزارش شده و یا در سامانه ما ثبت‌شده را بررسی و رسیدگی و حکم صادر و سپس احکام را اجرا می‌کنند.

در ایام تعطیلات ما به‌طور دائم کشیک داریم و نیروهای گشتی نیز آمادگی انجام وظایف خود را دارند. ما هیچ روز تعطیلی را در بحث نظارت حذف نمی‌کنیم و تعطیلی نداریم و در روزهای تعطیل آماده ارائه خدمت هستیم و در این ایام مراکز بیشتری مورد نظارت قرار می‌گیرند.

علاوه بر آن در ایام کرونا تمامی بیمارستان‌ها و مراکز سلامت و مطب‌ها و مراکز درمانی با حضور بازرسان دادگاه علوم پزشکی تهران مورد نظارت و بازرسی قرار می‌گیرند همچنین مراکز عرضه کالاهای موردنیاز شب عید مانند میوه ،مواد پروتئینی ،آجیل و همچنین پوشاک را نظارت می‌کنند.

رستوران‌ها و مراکز اقامتی و مراکز غذاهای بیرون بر نیز نظارت می‌شوند به‌هرحال سعی می‌کنیم در فرودین ماه که ماه مبارک رمضان نیز نزدیک است در یک طرح ویژه، اجازه تخلف در بازار عید و ماه رمضان را ندهیم.



ضرورت افزایش امکانات

با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب در خصوص نظارت بر قیمت‌ها و حرف و حدیث پیرامون افزایش اختیارات تعزیرات حکومتی برای شرایط جنگ اقتصادی، آیا در این حوزه اتفاق خوشایندی روی داد؟

حضرت آقا در آبان ماه فرمودند که باید نظارت بیشتری بر بازار انجام شود بر اساس اینکه مقرر بود به ما کمک کنند که نظارت بیشتری داشته باشیم قرار شد رؤسای محترم سه قوه به موضوع افزایش اختیارات سازمان تعزیرات بپردازند و امکانات لازم را در اختیار ما قرار بدهند که ما بتوانیم خدمات بیشتر ارائه دهیم و در صورت تحقق ما تلاش می‌کنیم از تمام ظرفیت‌مان استفاده کنیم.



علت افزایش ناگهانی قیمت‌ها در کشور چیست؟ به نظر شما آیا دولت در این زمینه دخیل است و یا عمده‌فروشان و واسطه‌ها بر این موضوع دامن می‌زنند؟


دلایل مختلفی برای این اتفاق متصور است که بخش قابل‌توجهی از آن ناشی از دلالی‌های غیرقانونی است؛ زیرا دلالی همیشه بد نیست و در مواردی یک شغل مشخص و قابل‌احترام است که وزارت هم برای آن اهدافی مشخص کرده و احکامی برای آن مشخص‌شده است این حرفه جزو ضروریات بازار و اقتصاد است که باید وجود داشته باشد اما در جاهایی که دلال‌ها خلاف مقررات رفتار می‌کنند آسیب‌زننده بوده و باید حذف شوند. بخش دیگر افزایش قیمت‌ها به نوسان قیمت‌های جهانی در کشور برمی‌گردد خصوصاً مواردی که برای تولید نیاز به مواد اولیه خارجی است که ورود مواد خام با نوسان قیمت ارز دچار اختلال می‌شود در این میان متأسفانه نبود نظارت دقیق و کارشناسانه باعث می‌شود که اتفاقات ناخوشایندی بیفتد اگر مبنای قیمت هر کالا مشخص شود ما نیز بر همان مبنا عمل خواهیم کرد و اگر تخلفی گزارش شود به آن رسیدگی می‌کنیم در مجموع باید برای این موضوع قانونی مشخص شود به‌طور مثال اگر برای بار نخست تخلفی انجام شود مجازاتی در نظر گرفته و با تکرار تخلف شاهد تشدید مجازات اعم از دستور تعطیلی و پلمپ باشیم.



فروش اجباری تخلف است

در این روزها شاهد این هستیم که در بعضی از فروشگاه‌ها خرید اقلامی مانند روغن خوراکی را مشروط به سقف خرید می‌کنند، این موضوع آیا تخلف از قانون است؟

بله قطعاً این کار تخلف است و برای این مسئله یک عنوان مجرمانه تخلف در قانون تعزیرات و نظام صنفی مبنی بر فروش اجباری وجود دارد، در مواردی که فروشنده، خرید کالای مورد نیاز مشتری را مشروط به خرید کالای دیگری می‌کند هرچند قیمت کالای شرط شده، رقم پایینی باشد. این خرید اجباری است و قطعاً مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و باید مجازات بشود.

۱۳۹۹/۱۲/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...