نسخه چاپی

خوراكی‌ هایی كه باعث تشدید آلرژی بهاری می‌شوند

عکس خبري - خوراکي‌ هايي که باعث تشديد آلرژي بهاري مي‌شوند

دوره آلرژی فصلی فرارسیده است و بسیاری از ما دنبال چیزهایی هستیم كه بتوانند مشكلاتی همچون سردرد، عطسه مداوم، سوزش چشم، آبریزش بینی، خستگی مداوم و... را تسكین دهند. یكی از مسائل مرتبط با آلرژی فصلی كه معمولا كمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، حساسیت نسبت به بعضی از مواد غذایی است. این پدیده كه سندرم آلرژی دهانی (OAS) نامیده می‌شود، در بزرگسالان مبتلا به آلرژی فصلی به‌وجود می‌آید.


به گزارش نما، مهم‌ترین ویژگی این سندرم، احساس خارش در گلو و دهان پس از خوردن بعضی از مواد غذایی است و معمولا هم با مصرف مواد غذایی حساسیت‌زا به‌صورت خام اتفاق می‌افتد. در ادامه به مهم‌ترین خوراکی‌های تشدیدکننده آلرژی بهاری آشنا خواهیم شد.
میوه‌ها

اگر به آلرژی بهاری مبتلا هستید، موقع استفاده از میوه‌های خاصی مانند سیب، هلو، شلیل، گیلاس، ‌گلابی و زردآلو به علائم سندرم آلرژی دهانی دقت کنید.

اگر واقعا دچار این سندرم باشید باید از انواع ملون‌ها مانند خربزه، طالبی، هندوانه و خصوصا شهدهای گیاهی شکل‌گرفته در میانه این میوه‌ها دوری کنید. میوه‌های استوایی مانند موز و کیوی هم می‌توانند آلرژی بهاری را تشدید کنند.
سبزی‌ ها

میوه‌های نام‌برده تنها خوراکی‌های تشدیدکننده آلرژی بهاری نیستند بلکه بعضی از انواع سبزی‌ها نیز می‌توانند اثرات مخربی برای آلرژی فصلی داشته باشند بنابراین، اگر با مصرف میوه‌های نام‌برده دچار علائم سندرم آلرژی دهانی شدید، حتما در مصرف سبزی‌هایی مانند هویج، کرفس، کدو سبز، فلفل دلمه‌ای، خیار، پیاز، سیب‌زمینی سفید و برگ چغندر بااحتیاط و دقت عمل کنید.
ادویه‌ها و دانه‌ها

کسانی که به آلرژی فصلی مبتلا هستند، قبل از اینکه برای تهیه غذاها از انواع ادویه‌ها استفاده کنند، حتما باید با ادویه‌ها، گیاهان، چاشنی‌ها و دانه‌های مرتبط با آلرژی فصلی آشنا شوند. محصولاتی مانند جعفری، گشنیز، انیسون، رازیانه، دانه آفتابگردان، زیره سبز، خردل، زیره سیاه و شوید همگی دارای ترکیباتی هستند که می‌توانند باعث خارش شدید در گلو و دهان شوند. شدت اثرگذاری این ترکیبات خصوصا زمانی بیشتر می‌شود که شما در معرض تماس با حجم بالایی از گرده‌های آلرژی‌زا قرار گرفته باشید.
حبوبات و مغزها

بادام‌زمینی و دانه سویا هر دو از مهم‌ترین عوامل تشدیدکننده آلرژی بهاری هستند. اگر پس از مصرف بادام‌زمینی احساس کردید که دچار علائم خاصی شده‌اید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت شما از نظر آلرژی غذایی نسبت به بادام‌زمینی مورد بررسی قرار گیرد.

اما، راه‌حل چیست؟

اگر در فصل بهار به‌سختی می‌توانید از خوراکی‌های محبوب تان استفاده نکنید، سریعا ناامید نشوید چون درواقع مجبور نیستید که همه خوراکی‌های نام‌برده را به‌صورت کامل کنار بگذارید. در بسیاری از موارد، همه این خوراکی‌های نام‌برده‌شده به‌واسطه شیوه‌های پخت‌وپز گوناگون و همچنین قرار گرفتن در معرض تماس با پرتوهای مایکروویو به خوراکی‌هایی بی‌دردسر تبدیل می‌شوند.

درواقع، پروتئین‌های موجود در این خوراکی‌ها به کمک شیوه‌های مختلف پخت‌وپز تجزیه می‌شوند و دیگر علائمی مانند خارش دهان و گلو را برانگیخته نمی‌کنند. به‌علاوه، جدا کردن پوست میوه‌هایی مانند سیب و گلابی می‌تواند میزان تماس بدن با این پروتئین‌ها را کاهش دهد و درنتیجه باعث کمتر شدن واکنش‌های آلرژیک شود.

منبع: هفته نامه سلامت

۱۴۰۰/۱/۲۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...