نسخه چاپی

كلینیك گوش و حلق و بینی

شكاف لب و كام درمان‌شدنی است

عکس خبري -شکاف لب و کام درمان‌شدني است

در بسیاری از موارد كودك از سایر جهات سالم است و در سن مناسب می‌توان جراحی‌های لازم را انجام داد. زودترین زمان انجام جراحی شكاف لب سه‌ماهگی و شكاف كام ٦ تا ١٨ ماهگی است.


به گزارش نما به نقل از روزنامه جام جم، شکاف لب و شکاف کام ممکن است با هم یا به‌تنهایی بروز کند که اختلالی مادرزادی است. طی رشد و تکامل در دوران جنینی دو نیمه صورت در خط وسط به‌هم متصل می‌شود. اگر این اتصال به‌درستی انجام نشود، شکاف در لب یا سقف دهان (کام) باقی می‌ماند. این ناهنجاری در حدود هفته ١٨ بارداری در سونوگرافی قابل حدس است. پس از تولد در معاینات ابتدایی همه نوزادان به این مسأله توجه می‌شود. نوزادی که مبتلا به شکاف لب و کام است ممکن است اختلالاتی در مکیدن شیر داشته باشد و نیاز به استفاده از سرشیشه‌های مخصوص و آموزش مادران برای شیردهی صحیح وجود دارد. حمایت روحی و روانی والدین کودک هم مهم است. شکاف‌ها ممکن است محدود یا وسیع باشد. در کنار این اختلال باید مسائل قلبی نیز در نوزاد چک شود.

شکاف لب و کام درمان‌شدنی است
در بسیاری از موارد کودک از سایر جهات سالم است و در سن مناسب می‌توان جراحی‌های لازم را انجام داد. زودترین زمان انجام جراحی شکاف لب سه‌ماهگی و شکاف کام ٦ تا ١٨ ماهگی است. پس از عمل جراحی شکاف کام، معمولا گفتاردرمانی نیاز است تا عضلات مربوط به کام، عملکرد مناسب خود را پیدا کنند، کودک در تلفظ کلمات دچار اشکال نشود و صحبتش روان و مفهوم باشد.

علاوه بر مسائل ژنتیکی و سابقه خانوادگی، عواملی مثل استنشاق دود سیگار از سوی مادر و چاقی او می‌تواند زمینه‌ساز بروز این ناهنجاری باشد. نکته آخر این‌که کودکان مبتلا به شکاف کام لازم است ابتدا و در سال‌های بعدی عمر خود از نظر عفونت‌های گوش تحت نظارت، معاینه و مراقبت باشند.

دکتر مهتاب ربانی اناری - متخصص گوش و حلق و بینی / روزنامه جام جم

۱۴۰۰/۲/۲۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...