نسخه چاپی

از فواید دانه چیا بدانید

عکس خبري - از فوايد دانه چيا بدانيد

دانه چیا سرشار از مواد مغذی است و منبع بزرگ فیبر به حساب می‌آید. امگا ۳، منیزیم، كلسیم، ویتامین B3، مس، پروتئین و... از انواع مواد مغذی موجود در دانه چیا است؛ به همین دلیل دانه چیا برای كودكان فواید بسیاری دارد.

به گزارش نما، کنترل قند خون و فشار خون یکی از فواید دانه چیا، کاهش قند خون به کمک به بهبود دیابت نوع دو است. این خاصیت به دلیل وجود امگا ۳، منگنز و منیزیم موجود در دانه چیا است. همچنین از دیگر فواید دانه چیا که به‌صورت تجربی به اثبات رسیده است، کنترل فشار خون در افرادی است که آن را به‌صورت روزانه و منظم مصرف می‌کنند.

بهبود سلامت اعصاب

سلامت اعصاب یکی از فواید دانه چیا است که به دلیل وجود منیزیم و مس برای بدن تامین می‌شود. همچنین در کنار کمک به سلامت سیستم عصبی می تواند در تقویت سیستم ایمنی نیز موثر باشد.

فواید دانه چیا برای قلب

اهمیت دانه چیا برای لاغری یکی از فواید این ماده مغذی است. به دلیل وجود امگا۳ که بیشتر به صورت آلفا لینولنیک اسید هستند؛ برای سلامت قلب اهمیت بسیاری دارند. این دانه‌های مغذی برای جلوگیری از سکته قلبی، بیماری سرخرگ کرونری و سندروم سوخت‌وسازی موثر هستند. البته خاصیت اسیدهای چرب آلفا لینولنیک اسید، به مطالعات بیشتری نیاز دارد.

سلامت استخوان‌ها

از دیگر فواید دانه چیا، وجود مواد معدنی همچون کلسیم، فسفر، منگنز، روی و مس است؛ به همین دلیل می‌تواند برای تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها موثر باشد و همچنین بر روی سوخت‌و‌ساز بدن تاثیر بگذارد.

پیشگیری از سرطان

از دیگر فواید دانه چیا، وجود اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی‌اکسیدان است که بهترین عوامل در جلوگیری از سرطان و تومور زایی در بدن هستند.

رفع بی‌خوابیاز فواید دانه چیا بدانید

یکی از فواید دانه چیا برای کودکان و بزرگسالان تاثیر این دانه‌های مغذی در تولید و ترشح هورمون‌هایی همچون سروتونین و ملاتونین است. این هورمون‌ها که به نام هورمون‌های شادی‌بخش معروف هستند، به درمان و رفع بی‌خوابی کمک می‌کنند.

رژیم فاقد گلوتن

افرادی که به بیماری سلیاک دچار هستند، نمی‌توانند مواد غذایی که در آن گلوتن وجود دارد، مصرف کنند. جالب است بدانید مصرف دانه چیا برای این افراد مفید است، زیرا فاقد گلوتن هستند و به بهبود بیماری سلیاک می‌کنند.

افزایش انرژی

مواد مغذی بسیاری در دانه چیا وجود دارند که از آن جمله می‌توان به ویتامین B3، نیاسین و همچنین تیامین اشاره کرد که این مواد مغذی در افزایش انرژی و همچنین برطرف‌ کردن بدخلقی و ایجاد نشاط در افراد موثر است.

سلامت پوست و مواز فواید دانه چیا بدانید

در کنار وجود آنتی‌اکسیدان، پروتئین‌هایی در دانه‌های چیا وجود دارد که کلاژن سازی در پوست را تقویت می‌نماید. این کلاژن‌ها در سلامت پوست و جوان‌سازی آن و همچنین برای افزایش رشد مو و ناخن و کاهش التهاب موثر هستند.

عوارض دانه چیا

هر ماده غذایی ممکن است در صورت استفاده بیش از حد و نامتعارف، سبب بروز عوارض شود. با مصرف بیش از اندازه دانه چیا، ممکن است به مشکلات گوارشی همچون اسهال مبتلا شوید. همچنین می‌تواند خطر ابتلا به بدخیمی پرستات را بیشتر کند. علاوه بر آن، مصرف زیاد دانه چیا می‌تواند به‌جای کاهش وزن، به افزایش وزن منجر شود که یکی از عوارض دانه چیا به دلیل وجود چربی بالا در این دانه‌های مغذی است.از فواید دانه چیا بدانید

چنانچه دانه چیا همراه با داروهای ضد فشار خون و ضد انعقاد همچون وارفارین مصرف شود، می‌تواند سبب بروز تداخل گردد که یکی دیگر از عوارض دانه چیا برای بزرگسالان است.



منبع: خبرگزاری صدا و سیما

۱۴۰۱/۱/۳۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...