نسخه چاپی

17 استان گرفتار سیل و آبگرفتگی/آماده باش 10 هزار نیروهای امدادی در 31 استان

عکس خبري -17 استان گرفتار سيل و آبگرفتگي/آماده باش 10 هزار نيروهاي امدادي در 31 استان

این روزها باران رحمت الهی در اغلب استان‌های كشور آب و هوای بهاری تری را به وجود آورده و بیش از نیمی از استانها دچار سیل و آبگرفتگی شده‌اند.

به گزارش نما، این روزها در آستانه عید سعید فطر و تعطیلات مربوط به آن هستیم. برخی از مردم نیز برای گذران این تعطیلات چند روزه عزم سفر به نقاط مختلف را کرده‌اند.

چند روزی است که آب و هوای بیشتر نقاط کشور رنگ و بوی بهاری تری به خود گرفته و آسمان مناطق مختلف بارانی شده و در برخی مناطق شدت بارش منجر به وقع سیلاب شده است؛ به طوری که بیش از نیمی از استان‌های کشور با آب گرفتگی و بارش‌های سهمگین بهاری روبرو شده‌اند.

۱۷ استان در تلاطم سیل و آبگرفتگی

مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به ارائه خدمت ۱۲۳ تیم در سیل و آبگرفتگی یک هفته اخیر، گفت: از ششم تا ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۷ استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، ایلام، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و یزد دچار سیل و آبگرفتگی شدند که به ۱۴۷۷ نفر توسط ۱۲۳ تیم خدمات امدادی ارائه شد.
رئیس سازمان امداد و نجات با اعلام اینکه ۵۵ شهرستان امدادرسانی شده‌اند، بیان کرد: در این مدت ٥ شهر، ٣٥روستا،٢٠ منطقه عشایرنشین و ٥ محور امدادرسانی و ۵۲ نفر هم به مناطق امن منتقل شدند.

وی از تخلیه آب ۱۷۷ واحد مسکونی خبر داد و گفت:۴۴۸ نفر از نجاتگران هلال احمر ۳۷ دستگاه چادر، ۶۴۳ کیلوگرم نایلون، ۶۴۸ تخته پتو، ۱۸۵ تخته موکت، ۸۴ بسته غذایی، ۲۴۳ قوطی کنسروجات و ۲۱۲ کیلوگرم کنسروجات میان متأثران از سیل و آبگرفتگی توزیع کردند.

به گفته رئیس سازمان امداد ونجات امدادرسانی در ١٥ شهرستان آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی و یزد ادامه دارد.

رئیس سازمان امدادونجات از آماده باش ۱۱۲۴ پایگاه و مرکز عملیات جاده‌ای و ساحلی در سطح کشور همزمان با آغاز تعطیلات عید سعید فطر خبر داد.

مهدی ولی پور با درخواست از شهروندان در راستای رعایت اصول ایمنی در سفرهای خود، گفت: با توجه به تلاطم های جوی در روزهای اخیر در سطح کشور و با توجه به اینکه برخی محورهای کشور در روزهای گذشته دچار سیلاب شده بودند، ضرورت دارد تا شهروندان در هنگام سفر موارد ایمنی را مدنظر داشته باشند.
وی افزود: تمامی نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر با حضور در پایگاه‌های امداد جاده‌ای در حالت آماده باش کامل قرار دارند تا به شهروندانی که در ایام تعطیلات عید سعید فطر عازم سفر می‌شوند، خدمت رسانی کنند.

آمادگی ناوگان زمینی و هوایی هلال احمر در۳۱ استان

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: ناوگان زمینی و هوایی هلال احمر در ۳۱ استان کشور از آمادگی لازم برخوردار هستند تا در صورت وقوع هر گونه حادثه، در سریع ترین زمان ممکن در محل حاضر شوند و به آسیب دیدگان احتمالی امدادرسانی کنند اما با این وجود از شهروندان تقاضا داریم تا اصول ایمنی را در طول سفر رعایت کرده و از رانندگی در حالت خستگی پرهیز کنند.
ولی‌پور با اشاره به آماده باش ۱۰ هزار نیروی عملیاتی، گفت: علاوه بر آماده باش ۶۵۰ پایگاه و ۴۷۴ مرکز عملیات جاده‌ای و ساحلی، ۳ هزار دستگاه خودروی امدادی و ۱۹ فروند بالگرد در آمادگی کامل به سر برده تا خدمت رسانی به شهروندان صورت گیرد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از ورود گرد و خاک به کشور از عراق و کاهش کیفیت هوا در جنوب غرب و غرب کشور خبر داد.

صادق ضیاییان،رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره شرایط جوی کشور، اظهار کرد: دوشنبه (۱۲ اردیبهشت‌ماه) در نیمه شمالی کشور بارش ادامه خواهد داشت و شدت بارش در استان‌های خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی و شمال سمنان خواهد بود.

وی ادامه داد: در روز سه‌شنبه (۱۳ اردیبهشت‌ماه) در نوار شمالی و همچنین در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان بارش، گاهی وزش باد و در دامنه‌های جنوبی البرز بارش پراکنده رخ می‌دهد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: در روز چهارشنبه (۱۴ اردیبهشت‌ماه) بارش در شمال شرق و به صورت پراکنده در شمال غرب و سواحل شمالی و در پنج‌شنبه (۱۵ اردیبهشت‌ماه) در شمال غرب و سواحل غربی دریای خزر پیش‌بینی می‌شود. همچنین در دور روز آینده در مناطق جنوبی و جنوب شرقی کشور وزش باد شدید گاهی همراه با گرد و خاک رخ می‌دهد.
دقت کنیم!اگر قصد انجام سفر و دل سپردن به جاده های مختلف کشور را داریم جانب احتیاط را در پیش گرفته و با آمادگی کامل روانه مسیرهای خارج از شهر و دیار خود شویم تا خاطرات خوشی را در تعطیلات پیش رو رقم زنیم.
منبع: فارس

۱۴۰۱/۲/۱۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...