نسخه چاپی

حجت‌الاسلام و المسلمین مسعود عالی مطرح كرد:

رافت حسی امام رضا(ع)

عکس خبري -رافت حسي امام رضا(ع)

رئوف مهربانی است كه هیچ دردی را از طرف مقابل كه قصد برطرف كردن آن را دارد برنمی‌تابد، رحمت عام است و به معنای مهربان است، رحمت مهربانی توأم با سازش با درد است اما رئوف مهربانی است كه حتی تاب پذیرش درد نسبت به كسی كه می‌خواهد دردی را از او دوا كند ندارد، رئوف مهربانی خاص است و امام رضا(ع) چنین رأفتی دارد

حجت‌الاسلام و المسلمین مسعود عالی هم‌زمان با دهه کرامت در خصوص اهمیت نام حضرات ائمه معصومین(ع) گفت: حالات و شخصیت افراد را می‌توان از نام آن‌ها تشخیص داد. قدر مسلم این مثل که در میان اعراب رایج بوده است که اسماء افراد از آسمان نازل می‌شود در نام‌های ائمه اطهار تجلی می‌یابد و خداوند اسامی و القاب اهل‌بیت توسط خداوند انتخاب‌ شده و بابی از معرفت نسبت به شخصیت معصوم بر روی ما باز می‌کند. پیرو این امر امام رضا(ع) القاب و اسامی متعددی دارد.
این خطیب برجسته کشورمان تصریح کرد: یکی از معروف‌ترین القاب حضرت، رضاست، بالاترین مقام یک مؤمن تسلیم و رضاست. در اصول کافی از امام صادق(ع) پرسیده شده که نشانه مؤمن چیست؟ ایشان می‌فرمایند به تسلیم خدا و در مقابل خدا رأیی نداشته و حکم خداوند را در قلبش بپذیرد و در خوشی و ناخوشی به فعل خدا راضی باشد و بالاتر از آن راضی به اراده خدا باشد، اگر کسی از خدا خوشنود و راضی باشد در زندگی آرامش می‌یابد.
وی با اشاره به آیه پایانی سوره فجر تأکید کرد: نفسی که به رضایت و خشنودی از خدا رسیده نفس مطمئنه است و کسی که از خدا راضی باشد مرضی خدا می‌شود و کسی که به مقام رضا رسیده باشد خداوند نیز از او راضی است، در این آیه شرط رسیدن و رجوع به مقامات قرب راضی بودن از خداست اما گاهی ما در حوادث زندگی راضی نیستیم و دچار عجب می‌شویم، ما گاهی کمالات خدا را به ‌پای‌خود می‌گذاریم این در حالی است که ما هر آنچه داریم از خداست.
حجت‌الاسلام عالی ادامه داد: یکی دیگر از القاب امام رضا(ع) که در میان مردم بسیار مطرح است لقب رئوف است البته بیش از اسم رئوف در مراجع لقب عالم مطرح است. معمولاً رئوف به معنای مهربان معنا می‌شود در زیارت‌نامه‌ای که از امام جواد برای پدر بزرگوارشان به یادگار مانده تعبیر رئوف وارد شده است، ما رئوف و رحیم را مهربان می‌دانیم اما فرق دقیقی بین این دو است.

۱۴۰۱/۳/۲۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...