نسخه چاپی

پوشیدگی را پاس داریم

 پوشيدگي را پاس داريم

حسین انواری

پوشش و پوشیدگی هر فردی به خصوصیات فکری و روانی او بستگی دارد . لباس خانه اول انسان است و در واقع شعار او و اعلام مواضع خود بدیگران است .

نوع پوشش در گروه های اجتماعی و طبقات و اقوام مختلف، در ادوار گذشته تاکنون متفاوت بوده است پوشش انسان در درجه اول تابع فرهنگ است و سپس تابع سلیقه خود با تکیه بر ارزشها .
فرهنگ و خانواده جزء اولویت های کشور است و خانواده زادگاه فرهنگ و سلول تشکیل دهنده اجتماع است. هیچ جامعه ای نمی تواند بدون استحکام خانواده برقرار بماند .
عنصری که اصالت کانون گرم خانواده به وجود او بستگی دارد و منشاء اصلی (رحامت) است و حیثیت او جنبه حق الهی دارد نه فقط حق الناسی و هتک او مستحق مجازات است و رضایت او هم نمی تواند مقبول باشد مورد حمله و تهاجم ددمنشانه دشمن قرار دارد . در این جنگ نرم استحکام ، اقتدار عاطفی و منطقی خانواده هدف گیری شده است . نظام سلطه بدنبال استحاله فرهنگی و متلاشی نمودن کانون خانواده با تهاجم به مبانی فکری آن است تا ارزشهای متعالی و مقوم نظام اسلامی را از ریشه بخشکاند .
در دنیای مدرن، سرمایه زن که جمال و عاطفه اوست، در جهت تحقیر خود او بهره برداری می شود و برده داری مدرن موجب بهم خوردن تعادل فکری و رفتاری و هویتی زن گردیده است .
حجاب ابزار عفاف و نماد عزت و منزلت زنان و از عناصر اصلی هویت دینی و ملی ماست .
حجاب نه بعنوان یک اجبار اجتماعی، بلکه بعنوان یک ارزش انسانی و معنوی و یک باور قلبی جهت مصونیت از زشتی ها و آسیب های اجتماعی و اخلاقی است.
انگیزه حقیقی گرایش زن به حجاب ، احساس فطری شرم و حیا است که در خلقت و فطرت زن نهفته است. زنانی که حجب و حیا را از دست می دهند در محیط نا امن کشف حجاب می کنند و میلی به خودنمایی فزونی می یابد.
شرم و حیا در زن مانند غیرت دینی در مردان است .
غیرت یکی از جلوه های مردانگی و ناشی از بصیرت که آن شعبه ای از عقلانیت است که آفرینش برای محافظت از کیان خانواده و پاسداری از نسل سالم در وجود مرد نهاده است .
غیرت اجتماعی موجب پیشگیری از مرز شکنی ها و حرمت زدایی از نوامیس اجتماع می گردد .
 برای درمان این عارضه اجتماعی عفاف و حجاب ، آسیب ها را باید بدرستی شناخت و برای هر کدام از آسیب ها نسخه شفابخشی با استفاده از ساز و کار فرهنگی پیچید .

  برخی از آسیب های جدی مسئله عفاف و حجاب :
- فقر هویتی و ضعف شخصیتی زن
- اختلال در عدم تعقل و تبعیت آن از هیجانات زودگذر
- احساس حقارت درونی ـ احساس تهی بودن
- تقلید کورکورانه ـ همانند سازی با مدل های تحمیلی و تخریبی
- عدم خودباوری و عدم آگاهی از سرمایه خود
- تربیت نامطلوب خانواده ـ سستی قوام خانواده
- نازپروردگی و رفاه زدگی
- طلاق های عاطفی در خانواده
- ضعف در ایمان و باورهای اعتقادی و ارزشهای اسلامی
- عدم حفاظت از حریم خانواده و بی غیرتی مردان
- افزایش سن ازدواج ـ مشکلات تشکیل خانواده
- مسائل اقتصادی و مالی
 از یک مسئله نباید غفلت کرد و آنکه با شبکه ها و جریانات سازمان یافته و اشخاص معاند و مزدور که فرهنگ برهنگی و بی عفتی و بی حجابی را بعنوان یک نبرد نرم با نظام اسلامی ترویج می کنند باید با شدت برخورد قضایی و پلیسی نمود و سرچشمه های آن را خشکاند .

۱۴۰۲/۶/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...