نسخه چاپی

نما گزارش می دهد؛ «بلند مرتبه سازی انبوه» از منطقه 22 چه می‌خواهد؟/ منتظر نظارت و پاسخگویی شورای شهر هستیم

نما گزارش مي دهد؛ «بلند مرتبه سازي انبوه» از منطقه 22 چه مي‌خواهد؟/ منتظر نظارت پاسخگويي شوراي شهر هستيم

طبق آمارها از 908 ساختمان بلند مرتبه در شهر تهران 665 ساختمان بالای 12 طبقه در منطقه22 ساخته شده‌اند. همچنین به گفته كارشناسان شورای عالی شهرسازی و معماری كشور از 290 مجوز صادره برای ساخت وسازهای بلندمرتبه پایتخت، 190 مجوز برج سازی به منطقه 22 مربوط می‌شود كه نشان دهنده تغییر مسیر شكل گیری این منطقه از اهداف چشم انداز شهرداری تهران است.

 به گزارش نما ، زمانی که منطقه 22 تهران به عنوان یک منطقه روی نقشه پایتخت حیات اجتماعی خود را شروع کرد، تنها 8 محله با جمعیت کم داشت اما در طول کمتر از دو دهه 18 شهرک با برج های سر به فلک کشیده از خاک آن بیرون آوردند و سیل جمعیتی زیادی را روانه غربی ترین منطقه تهران کرد.تا یک دهه پیش، قبل از سر برآوردن برج‌ها، ساکنان اين منطقه، صرفاً، به تراكم پايين جميت آن دلخوش بودند كه آن‌ هم با بلند مرتبه سازي‌های وسیع و بی‌ضابطه از بین رفت و اکنون برج سازی های بی رویه در منطقه 22 سبب افزایش جمعیت شد. 

طبق آمارها از 908 ساختمان بلند مرتبه در شهر تهران 665 ساختمان بالای 12 طبقه در منطقه22 ساخته شده‌اند. همچنين به گفته كارشناسان شورای عالی شهرسازی و معماری كشور از 290 مجوز صادره براي ساخت وسازهای بلندمرتبه پايتخت، 190 مجوز برج سازی به منطقه 22 مربوط می‌شود كه نشان دهنده تغيير مسير شكل گيری اين منطقه از اهداف چشم انداز شهرداری تهران است.

مهدي بيگ محمدی كارشناس معماری و شهرسازی درباره ساخت و سازهای انبود در منطقه 22، مي‌گويد: از لحاظ تخصصي معلوم نيست چرا شهرداري مجوز ساخت ساختمان‌هاي بلندمرتبه را در كنار يكديگر صادر كرده است و توجهي به حريم برج‌ها در كنار يكديگر نكرده است. برج‌هاي اطراف درياچه شهدای خليج فارس به قدری كنار يكديگر ساخته شده‌اند كه عرض معابر اطراف برج‌ها به10 متر رسيده است.

فاجعه ای که در منطقه 22 پایتخت در قالب بلندمرتبه سازی‌های انبوه و تاثیرات منفی که بر محیط زیست تهران می گذرد، مصطفی میرسلیم نماینده مردم تهران را برآن داشت که طی نامه ای سرگشاده به مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نسبت به بروز این فاجعه هشدار دهد. وی در نامه ای خود که در 6 بند منتشر شده است از رئیس شورای شهر پرسید« چه راهبردی بر توسعه این منطقه به لحاظ بارگذاری و تراکم جمعیتی حکم‌فرما بوده و چه آثاری به لحاظ جمعیتی بر کل تهران و حواشی آن می‌گذارد؟»نحوه نظارت شورای شهر بر ساخت و سازهای انبوه در منطقه 22 سوال دیگری بود که از ریش سفید شورای تهران پرسیده شد.پیش از این نیز برخی از اعضای سابق شورای شهر درقبال این ساخت و سازها واکنش نشان می دادند اما همچنان پرونده «بلند مرتبه سازی های انبوه» در منطقه جوان و نوپای پایتخت باز است و پاسخی به این برج سازی‌ها از سوی مسولان ذی ربط داده نشد.

علی شهابی که در شورایاری منطقه 22 حضور داشت دل پُري از وضعيت ساخت و سازهاي بلند مرتبه در اين منطقه دارد و مي‌گويد:« در گزارشي که اعضاي شوراياري منطقه22 تهيه کردند و در صحن شوراي شهر تهران قرائت کردند به موضوع ساخت و ساز بي رويه ساختمان‌هاي بلند مرتبه اشاره شده است، همچنين بارها اعضاي شوراياري اين منطقه نامه‌هاي گوناگوني را به شهردار منطقه و تهران ارسال کرده‌اند و ابراز نگراني از اين حجم ساخت و ساز کرده‌اند، که متاسفانه توجهي به اين موضوع نشده است.»اکنون که یک نماینده مجلس در راستای وظیفه نظارتی خود پیش قدم شده و به صورت رسمی به این ساخت و سازها هشدار داده است انتظار می رود مسئولان در شهرداری و شورای شهر تهران از غفلت خاج شده و برنامه ای اساسی برای منطقه 22 تهران ارائه دهند و یا حداقل به نامه ارسال شده پاسخ کارشناسی داده شود؛ منتظر هستیم.

۱۴۰۲/۷/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...