نسخه چاپی

نما گزارش می‌دهد؛ انتخابات 1402 و روزهای سخت كارگزاران و اعتدالی‌ها

نما گزارش مي‌دهد؛ انتخابات 1402 و روزهاي سخت کارگزاران و اعتدالي‌ها

دوره «پساهاشمی» برای بال راست و چپ رفسنجانی، دوران تلخ‌كامی بود و حتی بعید است روحانی هم بتواند در خروج آنها از «كمای سیاسی» كمك كند.

 به گزارش نما ، حسن روحانی رئیس دولت های یازدهم و دوازدهم سوم مهرماه در دیدار با اعضای کمیته سیاسی حزب کارگزاران سازندگی درباره اوردگاه 11 اسفندماه- انتخابات مجلس دوازدهم- موضع گیری کرد و گفت که «تجربه نشان داده اعتراضات خیابانی و یا سکوت منفعلانه هیچ وقت به نتیجه نرسیده است؛ کنشگری دقیق و فعال و مشارکت سیاسی قطعا امری به مراتب سخت‌تر از اعتراض خیابانی و سکوت منفعلانه خواهد بود. از این نظر صندوق رای و انتخابات راه‌حل نهایی است.»اظهار نظر رئیس جمهور سابق را می توان دستوری دانست که او به همیاران و همفکران خود در دو جریان اصلاح طلب و اعتدال گرا صادر کرد. اصلاح طلبان میانه را کارگزاران سازندگی و اعتدال را حزب اعتدال و توسعه نمایندگی می کنند؛ دو تشکلی که پیش از این و در زمان حیات رئیس دولت سازندگی به عنوان دو بال چپ و راست هاشمی رفسنجانی محسوب می شدند.با توجه به کنشگری این دو حزب در انتخابات پیش رو برآن شدیدم نگاهی به جایگاه و وزن سیاسی تکنوکرات ها و اعتدالی ها در سپهر سیاسی ایران داشته باشیم. آنها در حال حاضر و بویژه در دوره«پسا هاشمی» و خروج حسن روحانی از قوه مجریه چه حرفی برای گفتن دارند؟

از قهر آقای دبیرکل سابق تا شلیک به قلب اصلاحات!

19 آبان 1400 بود که خبر برکناری کرباسچی از سِمَت دبیرکلی حزب کارگزاران منتشر شد. محمد عطریانفر رئیس کنگره کارگزاران سازندگی ایران از انتخاب مرعشی به عنوان دبیرکل و کرباسچی به عنوان رئیس کمیته سیاسی حزب شورای مرکزی خبر داد. انتشار همین خبر کافی بود که اولین اختلاف و انشعاب در بین تکنوکراتها کلید بخورد، از آن مقطع تا کنون کرباسچی از جمع کارگزارانی ها جدا شد و دیگر درجلسات شورای مرکزی حضور پیدا نکرد و این روزها فعالیت خود را در قالب مدیر مسئول روزنامه اصلاح طلب هم میهمن انجام می دهد!

حاشیه های دختر آیت الله پایان ندارد!

از اعضای جنجالی و حاشیه ساز خانواده هاشمی رفسنجانی است، در مجلس پنجم نماینده مردم تهران بود و پس از تاسیس حزب کارگزاران تا به امروز در بدنه شورای مرکزی این حزب حضور دارد. ما از فائزه هاشمی رفسنجانی سخن می گویم.نامبرده پس از انتخابات ۱۳۸۸، به علت شرکت در تجمعات غیر قانونی، برای مدت کوتاهی بازداشت شد. از آن پس نام فائزه هاشمی اغلب با اظهار نظر‌های جنجالی، هرچند وقت یکبار در رسانه‌ها ظاهر می‌شود. 5شهریور1401 بود که مالک شریعتی عضو کمیسیون ماده ۱۰قانون احزاب در نشست خبری خود گفت: فائزه هاشمی به دلیل محکومیت و اظهار نظر نهاد های امنیتی و تبلیغات علیه نظام اجازه فعالیت حزبی ندارد و به او هم اعلام شده است. تا اینکه 5ام مهرماه 1401 بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.نگارنده دیگر از سرنوشت محمد علی نجفی شهردار اسبق تهران و از بنیانگذاران کارگزارانی ها عبور کرد؛ هنوز فراموش نکردیم که او چگونه به قلب اصلاحات شلیک کرد و حاشیه هایی برای همفکران سیاسی و تشکیلاتی خود ایجاد کرد.

تولد اعتدالی‌ها

پس از تولد اعتدالی ها در بهار اصلاحات محمد قوچاني روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب، در یادداشتی کارگزاران سازندگي را «بال چپ» و اعتدال و توسعه را «بال راست» مرحوم رفسنجاني توصيف کرد. حسن روحانی که در آن مقطع رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع بود از زمان تاسیس تاکنون پدرمعنوی این تشکل بود و هست و حتی در دوره 8 سال ریاست جمهوری، مهره های اصلی اعتدالی ها در دولت حضور داشتند.تدبیری‌ها یا همان «اعتدالی‌ها» در دوران بعد از فوت هاشمی هم انتخابات سال 1396 را داشتند. انتخابات مجلس و همین‌طور انتخابات سال 1400 را داشتند. با وجود این‌که بعد از انتخابات سال 96 دوره ریاست جمهوری‌شان را ادامه دادند، اما در عرصه سیاست در حاشیه بودند و عملا شورای حزب‌شان جلسه‌ای را تشکیل نداد. البته براساس اخبار منتشر شده و موضع گیری اخیر روحانی «اعتدالی ها» را می توان از بازیگران انتخابات پیش رو دانست و به عبارتی می خواهند از «کمای سیاسی و تشکیلاتی» خارج شوند. آنچه از سرنوشت کارگزارانی ها و اعتدالی ها ترسیم شد نشان می دهد، دوره «پساهاشمی» برای بال راست و چپ رفسنجانی، دوران تلخ‌کامی بود چرا که در منازعات سیاسی دستانی خالی داشتند و حتی در انتخابات شوراها هم برای پررنگ کردن لیست خود از عکس آن مرحوم استفاده کردند. حتی بعید است با کارنامه ای که روحانی از خود در قوه مجریه ارائه کرده بتواند به آنها در عرصه انتخابات کمک کند!

۱۴۰۲/۷/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...