نسخه چاپی

نما گزارش می‌دهد؛ روایت سخنگوی حزب اصلاح طلب اعتماد ملی از جبهه‌ای كه فقط نقش نمادین در جریان اصلاحات دارد/شكاف همیشگی بین اصلاح‌طلبان

نما گزارش مي‌دهد؛ روايت سخنگوي حزب اصلاح طلب اعتماد ملي از جبهه‌اي که فقط نقش نمادين در جريان اصلاحات دارد/شکاف هميشگي بين اصلاح‌طلبان

«اتحادی‌ها» می‌خواهند برنامه و راهبرد خود را به اسم جبهه اصلاحات اجرایی كنند اما تاكنون با سیگنال مثبت احزاب اصلاح طلب روبه رو نشدند و از سوی دیگر همه دوم خردادی‌ها نیز كاملا تابع جبهه اصلاح طلبان نیستند.

به گزارش نما ،  با گرم‌شدن انتخابات مجلس دوازدهم، بخشی از اصلاح‌طلبان تندرو سعی می‌کنند با تاکتیک «قهر از انتخابات»، ضعف راهبردی خود در عمل به اصل محبوبیت مردمی را لاپوشانی کنند، در این میان جبهه اصلاحات به سکانداری «آذر منصوری» هم ائتلافی را به دست گرفته و سعی می‌کند با رادیکال‌سازی ، دیگر احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب را به کنار براند و سپس مدعی شود که حاکمیت مانع اصلی حضور اصلاح‌طلبان می شود و ازاین رو القا کنند شرایط برای حضور انتخاباتی آنها فراهم نیست. این درحالی است که پیش از این در گزارشی با عنوان«برنامه اصلاح طلبان برای انتخابات چیست؟» از آمادگی برخی از احزاب اصلاح طلب برای حضور و نقش آفرینی در آوردگاه 11 اسفندماه خبر داده بودیم، اما به تازگی باخبر شدیدیم باز اصلاح طلبان افراطی ـ مشارکتی‌ها سابق و اتحادی‌های امروزـ درصدند با اعلام مواضع رادیکالیسم بر سرد شدن فضای انتخابات و زیر سوال بردن نظارت استصوابی شورای نگهبان، راهبرد  خود را در سپهر سیاسی دنبال و تَکرار کنند اما این راهبرد هم با دستِ رد برخی اصلاح طلبان دیگر مواجه شد. در این میان عده‌ای نظراتی جدای از رادیکالیسم منصوری و «اتحادی‌ها» دارند و سخن او را حرف همه جبهه اصلاحات نمی‌دانند و صرفا او را رئیس یک ائتلاف دورهمی می‌دانند.

این مواضع که به مذاق برخی کنشگران سیاسی اصلاح‌طلب خوش نمی‌آید تازگی ندارد و در هر دوره‌ای از انتخابات شاهد کنش و واکنش‌هایی از سوی «یاران خاتمی» در عرصه سیاسی کشور هستیم اما آنچه مشخص است 1- شکاف سیاسی و تشکیلاتی و 2- عدم اقبال از برنامه ها و راهبردهای سران جبهه اصلاح طلب از سوی همفکرانشان است.

به هرحال، «قهر از انتخابات» را نمی‌توان تصمیم نهایی اصلاح‌طلبان اعلام کرد چرا که رئیس جبهه اصلاح طلبان فقط یک نقش نمادین در جریان اصلاحات دارد!

محمد صادق جوادی حضار سخنگوی حزب اصلاح طلب اعتماد ملی در گفت‌و‌گو با خبرنگار نما، ضمن بیان این مطلب، می‌گوید: منصوری بیشتر نقش نمادین دارد، زیرا تصمیمات جبهه به صورت شورایی گرفته می‌شود و حتی هیئت رئیسه جبهه امکان اتخاذ تصمیمات کلان را ندارد و هیئت رئیسه باید به‌عنوان اتاق شور، تصمیم‌سازی کند و شوراست که برای اجرای این تصمیمات باید موافقت کند و به آن رأی دهد.وی گفت: رئیس جبهه اصلاحات مجری مصوبات جبهه است و تنها تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر نیست. البته منصوری به‌عنوان یک چهره نمادین می‌تواند حائز اهمیت باشد و با توجه به اتفاقات اخیر سیاسی و اجتماعی انتخاب یک خانم حرکت نمادین محسوب می‌شود.

طرح این موضوع از سوی یک عضو حزب اصلاح طلب نشان می‌دهد که «اتحادی‌ها» می‌خواهند برنامه و راهبرد خود را به اسم جبهه اصلاحات اجرایی کنند اما تاکنون با سیگنال مثبت احزاب اصلاح طلب روبه رو نشدند و از سوی دیگر همه دوم خردادی‌ها نیز کاملا تابع جبهه اصلاح طلبان نیستند.حجت الاسلام رسول منتجب نیا دبیرکل حزب اصلاح طلب جمهوریت که دل پُری از عملکرد جبهه اصلاح‌طلبان دارد می‌گوید: در اصلاح‌طلبان سلایق مختلفی است. گروهی که دور هم جمع شده‌اند فراگیر نیستند و صرفا یک مجموعه را تشکیل داده‌اند. مجموعه‌های دیگری هم هستند که نظر متفاوتی با آنها دارند. آن مجموعه از افراد حقیقی و حقوقی خانم منصوری را به‌عنوان رئیس خود انتخاب کردند؛ اما مجموعه‌های دیگر رؤسای خود را دارند.

۱۴۰۲/۷/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...