نسخه چاپی

نما گزارش می‌دهد؛ پیام تحركات انتخاباتی میانه روها به اصلاح‌طلبان

تمایل میانه روها به نقش آفرینی در انتخابات نشان می‌دهد حتی اگر رادیكال‌ها در جبهه اصلاحات فضا را به گونه‌ای پیش ببرند كه جبهه اصلاحات بخواهد سخن از عدم مشاركت بزند، كارگزاران سازندگی مسیر خود را طی می‌كند.

صادق رخ فرد - به گزارش نما ، انتخابات مجلس دوازدهم برای احزاب و ائتلاف های سیاسی بسیار مهم است، به همین جهت از هم اکنون شاهد کنش و واکنش های فعالان و تشکل ها در عرصه سیاسی هستیم. در این بین تحرک کارگزاران سازندگی و اعتدالی ها قابل توجه است.

پیش از این در گزارشی با عنوان«انتخابات 1402 و روزهای سخت كارگزاران و اعتدالی‌ها» به بررسی تحرکات انتخاباتی تکنوکرات‌ها و «یاران روحانی» در آوردگاه 11 اسفندماه پرداختیم؛ اکنون و پس از برگزاری مجمع عمومی از سوی این دو تشکل سیاسی پیام جدیدی به جریان اصلاحات منتقل شد.

احیا فعالیت‌های حزبی میانه‌روها

نخست آنکه این پیام منتقل شد که جناح‌های میانه‌رو درحال جان‌بخشی دوباره به فعالیت‌های حزبی خود هستند. تشکیل جلسات و انتخاب اعضای دوره حزب «اعتدال و توسعه» و «کارگزاران سازندگی» در مهرماه را می‌شود مصداق این بازسازی فعالیت حزبی دانست. 

درکنار این انتخابات حزب اعتدال و توسعه نیز روز پنجشنبه با پیام تصویری «حسن روحانی» برگزار شد و درنتیجه انتخابات اعضای حزب مرکزی این حزب، افرادی مثل محمدباقر نوبخت، علی جنتی و محمود واعظی به‌عنوان شورای مرکزی انتخاب شدند. 

جلسه کارگزاران سازندگی و تشکیل کنگره این حزب، تحلیل‌ها، گمانه‌زنی‌ها و احتمالات درباره فعالیت انتخاباتی اصلاح‌طلبان را شفاف‌تر کرد.

رغبت اصلاح‌طلبان به انتخابات

دومین پیام هم رغبت اصلاح طلبان جهت حضور در انتخابات مجلس دوازدهم است. درحالی‌که ابتدا اصلاح‌طلبان از عدم رغبت و حضور پیدا نکردن در انتخابات صحبت به‌میان می‌آوردند و بار دیگر صحبت‌های تکراری درباره نظارت شورای نگهبان و عدم ‌احرازها و حالا قانون جدید انتخابات مجلس را بهانه عدم حضور در انتخابات مطرح می‌کنند اما فعالیت‌های طیف‌های معتدل‌تر اصلاحات نشان می‌دهد که عزمی جدی برای حضور در انتخابات مجلس وجود دارد و حالا  ایده تحریم و عدم حضور در انتخابات است که از جانب دیگر طیف‌های اصلاح‌طلب مورد رغبت قرار ندارد. 

مناقشه‌ای که پایان ندارد!

گویا نمی‌خواهد مناقشه بین کارگزارانی ها و اتحاد ملتی ها تمام شود!

حزب کارگزاران سازندگی جزو اولین نیروهای سیاسی بودند که نسبت به انتخابات منصوری به عنوان رئیس جبهه اصلاح «گارد» گرفتند و او را هم فاقد سابقه فعالیت جدی سیاسی دانستند و هم فردی تندرو قلمدادش می‌کردند.  حالا غلامحسین کرباسچی، دبیرکل سابق حزب کارگزاران که به تازگی عضو شورای عالی مشورتی کارگزاران  شد می‌گوید که جانشین بهزاد نبوی یعنی آذر منصوری فاقد رزومه سیاسی است. او در گفت‌وگویی بیان می‌کند: «کلا روش بی‌توجهی به نظرات امثال آقای نبوی را خیلی قبول ندارم چون در یک باشگاه سیاسی، افراد سالخورده و توانمند که تجربه و تفکر سیاسیِ جا افتاده دارند، سرمایه‌هایی نیستند که آدم بخواهد به راحتی آن‌ها را از دست بدهد.»

به هرحال تمایل میانه روها به نقش آفرینی در انتخابات نشان می‌دهد حتی اگر  رادیکال‌ها در جبهه اصلاحات  فضا را به گونه‌ای پیش ببرند که جبهه اصلاحات بخواهد سخن از عدم مشارکت بزند، کارگزاران سازندگی مسیر خود را طی می‌کند. آنها با برنامه وارد صحنه شده اند و اتاق فکر خود را با عنوان«شورای عالی مشورتی» با حضور نیروهای ریش سفید میانه رو راه اندازی کرده اند تا حرف برای گفتن داشته باشند و احتمالا با اعتدالی‌ها به کارگردانی حسن روحانی ائتلاف می کنند. ضلع کارگزاران را «اسحاق جهانگیری» و ضلع اعتدال و توسعه را «حسن روحانی» هدایت می کنند و به رقابت با اصولگرایان خواهند پرداخت.


۱۴۰۲/۸/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...