نسخه چاپی

اقدامات شهید ایرلو برای دوره پساجنگ و زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی یمن

اقدامات شهيد براي دوره پساجنگ و زيرساخت هاي فرهنگي و اجتماعي يمن

فرزند شهید ایرلو گفت: وقتی شهید ایرلو به شهادت رسیدند، دفتر سیاسی انصارالله به نزد ما آمدند و گفتند ما احساس می‌كنیم كه مردم یمن یتیم شدند. كار فوق‌العاده شهید خدمت به مردم مظلوم یمن بود و عاقبت بخیری دنیا و آخرت را برای ایشان در پی داشت.

نام بعضی از آدم‌ها محال است میان روزمرگی‌هایمان گم شود، آدم‌های بزرگی که فراتر از مرزهای میهن و با مفهوم مقاومت به بالندگی رسیدند، نام شهید حسن ایرلو در کنار حاج قاسم سلیمانی به‌عنوان پیشقراول مقاومت به نام یمن گره خورده است. او 10 سال از عمر خود را صرف تقویت و پشتیبانی از مردم یمن کرد و حالا یمنی‌ها به یمن مجاهدت سفیر انقلابی ایران مقتدرانه مقابل رژیم غاصب صهیونیستی می‌ایستند، شنیدن تلاش‌های مجاهدانه شهید حسن ایرلو از زبان فرزند و با رویکردی تازه در بستر مقاومت موضوع گفت‌و‌گوی ما با علی ایرلو است:


در میان کشورهای محور مقاومت، یمن ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و طبیعتاً خدمت در چنین کشوری از پیچیدگی خاصی برخوردار است، نگاه و فعالیت شهید ایرلو در این منطقه چگونه بود؟
به یاد دارم ایشان حدود یک هفته‌ای در خصوص قضایای یمن در مسافرت بودند و بعد از استراحت یکی دو ساعته برای ارائه گزارش به محل کار خود رفتند. برای من خیلی عجیب بود که بعد از یک هفته کار فشرده چطور بدون استراحت و وقفه به ادامه کار پرداختند. من بعد از 12 ساعت ایشان را دیدم و جویای احوالشان شدم، ایشان اظهار کردند که کار سنگین بوده و استراحتی نداشته‌اند من به ایشان گفتم که بهتر بود به خاطر سختی سفر مرخصی می‌گرفتند و کمی‌استراحت می‌کردند اما ایشان گفتند من خواب به چشمانم نمی‌آید وق می‌بینم کودکان یمن گرسنه و بی‌دفاع هستند، این نگاهی است که در مقاومت و کار کردن با مردم مظلوم منطقه اتفاق می‌افتد، شاید علت اینکه برخی از مردم ما این نگاه را ندارند به این علت است که تجربه ملموس کار کردن با این مردم را ندارند. شناخت شهید از مردم یمن و میزان شناخت ایشان از مقاومت این کشور، او را پای کار خدمت به مردم مظلوم آنجا قرار داد.
شهید تقریباً مسئول کشورهای حاشیه خلیج فارس بود و این فرماندهی شامل کشور حاشیه خلیج فارس یعنی عمان، قطر، بحرین و یمن می‌شد ولی ایشان نگاه ویژه‌ای به یمن داشتند. این نگاه نشأت گرفته از یک سلسله اخبار و روایات آخرالزمانی است که مؤید حضور اصحاب خاص امام عصر(عج) در این کشور است، این نگاه ویژه در شهید وجود داشت. یک بار بنده از ایشان پرسیدم کسانی که در سوریه و عراق به شهادت می‌رسند به مدافعان حرم شناخته می‌شوند و به کسی که در یمن به شهادت می‌رسد چه می‌گویند؟ ایشان پاسخ دادند به این شهدا مقدمه‌سازان ظهور می‌گویند.
چه ارتباطی بین ایشان و مردم یمن وجود داشت؟
من پاسخ این سؤال را از زبان خودم نقل نمی‌کنم، سال گذشته که سالگرد اول شهید برگزار شد، وزیر اطلاعات و امنیت داخلی یمن به منزل ما آمدند ایشان نقل می‌کردند وقتی شهید وارد یمن شدند، آنها ایشان را به چشم سفیر می‌دیدند من این نکته را باید عرض کنم که شهید ایرلو در وزارت امور خارجه سفیر کبیر بود، یعنی سفیر تام‌الاختیار و فوق‌العاده بودند و سفیر معمولی در یمن نبودند، وقتی مأموریت ایشان آغاز شد و در سفارت استقرار پیدا کردند، یمنی‌ها متوجه چند اتفاق شدند اول اینکه یک ماه بعد از رسانه‌ای شدن حضورشان در یمن آقای پمپئو و ترامپ ایشان را تحریم کردند، از طرف دیگر شبکه‌های سعودی شروع به تخریب ایشان کردند بعد از آن یمنی‌ها متوجه شدند سازمان‌های جاسوسی که در این کشور فعال بودند ، مداوم در حال رصد ایشان بودند. این مقام یمنی اظهار می‌کرد بعد از آن ما متوجه شدیم که ایشان یک سفیر معمولی نیست بلکه یک مأمور ویژه جمهوری اسلامی‌ است که در کشور ما حضور پیدا کرده و در این دوران تمام تمرکز ما روی ایشان بود به طوری که چندین بار قصد ترورشان را داشتند و دو تیم از تیم‌های تروریستی را سازمان اطلاعات یمن شناسایی و دستگیر کرده بودند. همین‌طور ایشان در خلال صحبت‌هایشان می‌گفتند آنقدر شهید در یمن نقش پررنگی داشتند که شبکه‌های سعودی علناً اعلام می‌کردند حاکم یمن آقای سید بدرالدین الحوثی نیست؛ بلکه رهبر یمن حسن ایرلو است یعنی شاید شما این مطلب را راجع به حاج قاسم در سوریه و یمن شنیده باشید که این نشأت گرفته از آن است که این شهدا تمام زندگی خود را وقف مقاومت کردند، شهید ایرلو تا آنجا که می‌توانست برای اینکه به مردم یمن خدمت کند وقت می‌گذاشت و دغدغه داشت. من این جمله را از آقای دکتر امیر عبداللهیان نقل می‌کنم که می‌گفتند کارهایی که شهید در سفارت انجام می‌داد شاید 30 درصدش را ما از ایشان می‌خواستیم، 70 درصد دیگرش کارهای ذوقی ایشان برای مردم یمن بود؛ یعنی 30 درصد وظایفی بود که جمهوری اسلامی‌ از ایشان می‌خواست و 70 درصد دیگر فعالیت‌هایی بود که از روی وظیفه دینی و اجتماعی به‌صورت ذوقی انجام می‌دادند. به طور مثال ایشان در یمن و در ماه رمضان بسته‌های ارزاق بین پناهندگان شهر صنعا تقسیم می‌کردند و روی تأسیسات زمینه‌ای مانند تقویت امور کشاورزی، ساخت بیمارستان و... به یمن کمک کردند، طبیعتاً وظیفه تعریف شده برای سفیر این موارد نیست وقتی ایشان ورود می‌کنند و این خدمات را انجام می‌دهند، محبوب قلوب مردم یمن می‌شوند. وقتی شهید ایرلو به شهادت رسیدند، دفتر سیاسی انصارالله به نزد ما آمدند و گفتند ما احساس می‌کنیم که مردم یمن یتیم شدند. کار فوق‌العاده شهید خدمت به مردم مظلوم یمن بود و عاقبت بخیری دنیا و آخرت را برای ایشان در پی داشت.
دیدگاهی که در زمینه فعالیت در حوزه مقاومت وجود دارد، ایجاد نقش اثرگذار در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی گفتمان مقاومت برای دوران پس از بحران نظامی‌ است، این تفکر در فعالیت‌های شهید ایرلو چطور نمایان شد؟
وقتی شهید تحریم شد ایشان توئیتی خطاب به ترامپ و پمپئو با استفاده از ادبیات حاج قاسم سلیمانی زدند و نوشتند من از آقای ترامپ قمارباز تشکر می‌کنم که یک فرد دیپلمات و وارسته را تحریم کردند و مجدداً به دنیا نشان دادند اینها فقط حرف از آزادی می‌زنند و به‌دنبال آزادی نیستند چراکه اگر من به این کشور آمده‌ام برای کمک به مردم و زیرساخت‌های یمن است و نه برای اینکه بجنگم، جالب است بدانید شهید قبل از اینکه در کسوت سفیر وارد یمن شود، اقداماتی در زمینه پساجنگ این کشور انجام داده بودند، شهید ایرلو با استفاده از تجربه انقلاب و دفاع مقدس و حزب‌الله لبنان این تفکر برایشان روشن بود که به دوره پساجنگ و زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی باید رسیدگی کرد و یمنی‌ها نیز به این مسأله پرداختند؛ تربیت دانشجویان، تربیت نویسندگان برای نگارش تاریخ جنگ یمن و رسمیت وجهه مقاومت یمن از این دست از فعالیت‌های شهید است.
شهید ایرلو برای شناخت صحیح انصارالله یمن در مجامع جهانی چه اقداماتی انجام دادند؟
حوثی‌های یمن در سال 2015 قبیله‌ای بودند که در دل کوه زندگی می‌کردند و آنها علیه حکومت منصورالهادی خروج کردند؛ زیرا الهادی نفت و ذخایر یمن را ارزان به دشمنان این ملت می‌فروخت و ظلم می‌کرد و به کشورهایی مانند سعودی و قدرت‌های بزرگ باج می‌داد، وقتی حوثی‌ها قیام کردند در دنیا به‌عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شدند. یکی از کارهایی که شهید انجام داد با برگزاری کنفرانس و نشست و توجیه سازمان ملل و صلیب سرخ در مجامع بین‌الملل به آنها فهماند انصارالله نه تنها یک سازمان تروریستی نیست بلکه گروه مردم نهاد برای مقابله با ظلم است و این در دنیا جا افتاد و الان نگاهی که در دنیا به انصارالله می‌شود به‌عنوان یک گروه مردم نهاد قوی است که توانست امروز مقابل اسرائیل بایستد و کشتی‌های آنها را بگیرد و با آنها مقابله کند. این موضوع قبل از جنگ یمن با تلاش شهید برای فهماندن ماهیت حقیقی یمن به جامعه جهانی اتفاق افتاد.
بودجه اصلی این فعالیت‌ها از چه منابعی تأمین می‌شد؟
کارهایی که شهید برای یمنی‌ها انجام می‌دادند از بودجه جمهوری اسلامی ‌نبود؛ بلکه ایشان یک سری از تجار یمنی که در دنیا مشغول تجارت بودند را همسو با انصارالله می‌کردند و از آنها می‌خواستند تا این کنفرانس‌ها و نشست‌ها برگزار شود و از بودجه مستقیم جمهوری اسلامی‌استفاده نمی‌کردند. این کارها، کارهایی است که شهید به‌عنوان یک سفیر و فرمانده به‌عنوان کارهای فرهنگی و اجتماعی در یمن انجام می‌دادند.

منبع: ایران جمعه

۱۴۰۲/۹/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...