نسخه چاپی

فرزند شهید صیادشیرازی: قاتلین و عوامل اصلی ترور باید طبق قوانین حقوقی ایران محاكمه شوند

فرزند شهيد صيادشيرازي: قاتلين و عوامل اصلي ترور بايد طبق قوانين حقوقي ايران محاکمه شوند

به لحاظ حقوقی باید هر پرونده شهیدی متناسب با جرمی كه اتفاق افتاده رسیدگی شود و خسارات آن جبران شود كه وزارت اطلاعات و قوه قضاییه كاملاً بر این موضوع اشراف كامل دارند.

بر اساس اعلام سخنگوی قوه قضائیه اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات اعضای اصلی کادر رهبری و سرکردگان گروهک تروریستی منافقین، ۲۱ آذر ماه برای اولین بار در دادگاه کیفری یک دادگستری استان تهران به صورت علنی برگزار خواهد شد. در این دادگاه به بررسی پرونده جنایت های سرکردگان این گروهک پرداخته خواهد شد و با گذشت بیش از چهل سال از اقدامات تروریستی این جلادان تاریخ انقلاب که دستان کثیفشان به خون بیش از ۱۷۰۰۰ نفر از زن و کودک و مرد و اقشار مختلف جامعه ایرانی آغشته است بالاخره با عزم راسخ دستگاه های امنیتی و قوه قضائیه در یک دادگاه عادل و بی طرف طبق اسناد موجود از جنایاتی که مرتکب شده اند محاکمه خواهند شد و به مراتب کارنامه سیاه و ننگین این داعشیان زمان نزد ملت شریف ایران فارغ از هر قومیتی نمایان می شود.  
در همین راستا یکی از افرادی که توسط این گروهک ترور شده است شهید سپهبد علی صیادشیرازی است، یکی از نیروهای جان بر کف و غیور نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی که نقشی اساسی و کلیدی در تار و مار کردن منافقین متجاوز به خاک ایران اسلامی در عملیات مرصاد را داشت و در نهایت منجر به شکست مفتضحانه رجوی و فرار باقی مانده اعضای این گروهک به خاک عراق شد. شهید صیاد شیرازی در فروردین ماه سال ۱۳۷۸ بر اساس هدایت سرکردگان کینه توز منافقین توسط عوامل مسلح این گروهک تروریستی در که در پوشش رفتگر مقابل درب منزل مسکونی اش بودند، بدون هیچ گونه محافظی در مقابل دیدگان پسرش مظلومانه و بی دفاع به شهادت رسید.
 به همین مناسبت خبرگزاری فارس گفت‌وگویی با مهدی صیادشیرازی، پسر شهید صیادشیرازی انجام داده‌ است که در ادامه می‌خوانید:

  

*با توجه به اینکه شما شخصا شاهد لحظه دردناک ترور پدرتان توسط عوامل منافقین بوده اید، نظرتان درباره برگزاری اولین دادگاه محاکمه سران این گروهک چیست؟ 
برگزاری این دادگاه بعد از گذشت مدت زمان زیادی انجام شده است ولی در عین حال این اقدام و حرکت در جهت دفاع از حقوق به حق خانواده‌های معظم شهدای ترور امری پسندیده و قابل تقدیر است و در واقع می تواند سرآغاز یک اتفاق خوب و یک مسیر درست و بنیادین در جهت رسیدن خانواده‌های شهدا به ابتدایی ترین حقشان که همانا محاکمه عاملان جنایت است، قرار گیرد. قطعا ما به عنوان خانواده شهدای ترور با برگزاری این دادگاه موافق هستیم و توقع داریم واقعاً یک حرکت جزایی و کیفری اصولی صورت بگیرد و دستگاه قضا به دنبال این باشد تا هر آنچه از لحاظ جان و آبرو از خانواده‌ها تضییع شده احقاق حق کند و از جهت خسارت هایی که به خانواده ها وارد شده است حتی غرامت تعیین کند و این حرکت خوبی که آغاز شده است را تا به آخر ادامه دهد تا خدای ناخواسته مغرضین این طور تصور نکنند که جنبه تشریفاتی یا سیاسی دارد.
  

  

* چه درخواستی از متولیان برگزاری دادگاه که قوه قضاییه و وزارت اطلاعات هستند دارید؟ 
 در درجه اول درخواست خانواده های شهدای ترور این است که قاتلین و عوامل اصلی ترور باید طبق قوانین حقوقی ایران محاکمه شوند و به پرونده جنایت آنها رسیدگی شود و قاضی برای آنها حکم صادر کند. اولویت دوم  به خساراتی که ناشی از این اتفاق بوده است برمی گردد، بخشی از آن مربوط به خانواده‌های شهدا است و بخش دیگر خساراتی است که بر نظام جمهوری اسلامی ایران وارد شده است. برای مثال اگر شهید بزرگوار ما ترور نمی شدند و در آن برهه جانشین ستاد کل نیروهای مسلح بودند، می توانستند خدمات مهمی برای مردم و کشور داشته باشند و به نوعی فقدان ایشان خسارت بزرگی به نیروهای مسلح وارد کرد. بر همین اساس فقدان دیگر شهدای عزیز ترور هم همین طور است و یک ضربه همیشگی زده شده و هیچ چیزی هم نمی‌تواند جایگزین و جانشین آن شهیدان بشود. لذا باید در دادگاه به لحاظ حقوقی و قضایی تا آنجا که می‌شود این خساراتی که وارد شده هم لحاظ گردد.  

  

* پیشنهادتون برای جبران خسارات وارد شده به خانواده شهدا چیست؟ 
 به لحاظ حقوقی باید هر پرونده شهیدی متناسب با جرمی که اتفاق افتاده رسیدگی شود و خسارات آن جبران شود که  وزارت اطلاعات و قوه قضاییه کاملاً  بر این موضوع اشراف کامل دارند. از سوی دیگر همه پرونده ها باید به صورت عادلانه بررسی شود و این گونه نباشد که برخی از شهدا بیشتر از بقیه توجه کنند و در کل جنبه‌های سیاسی و... دادگاه را تحت الشعاع قرار ندهند.

  

* از نظر شما برگزاری دادگاه در حوزه داخلی و بین‌الملل چه بازخوردهایی می تواند داشته باشد؟ 
بنظرم در حوزه داخلی مطمئناً اثر بسیار خوبی دارد، اگر یک حرکت قضایی عدالت آمیز در داخل کشور انجام شود، این مقدمه ای است برای حرکت‌های بعدی و می‌تواند الگویی شود برای اینکه دلگرمی مردم به عدالت دستگاه قضایی افزایش پیدا کند. از سوی دیگر یک بازدارندگی هم می تواند ایجاد کند؛ یعنی برای افرادی که خارج از کشور اقدام به ایجاد ناامنی و ترور در ایران می کنند هشداری باشد که هزینه آن را به انحای مختلف خواهند پرداخت.
در محیط بین‌المللی هم زمانی که چنین دادگاهی علیه سرکردگان گروهک تروریستی منافقین برگزار شود، کشورهای دیگر در واقع متوجه قدرت قضایی ایران خواهند شد و می‌فهمند با قدرت و اقتدار و با علم و تدبیر به جرائم افرادی که علیه نظام و مردم اقدامات جنایتکارانه انجام داده اند حتی اگر سالهای زیادی گذشته باشد رسیدگی می شود و از سوی دیگر هم پای کشورهایی که از این جنایتکاران میزبانی کرده اند می تواند به این پرونده ها باز شود و آنها هم هزینه گزافی باید پرداخت کنند و بازخورد قضایی بین المللی هم خواهد داشت. حرکت‌های این چنینی می‌تواند روندهای سیاسی-حقوقی بین المللی را تغییر داده و به سمت و سوی روند حقوقی بین المللی نزدیک گرداند.
 لذا این اقدام تاثیر خوبی در عرصه بین الملل هم خواهد داشت و نسبت به حقوق بشر واقعی در سطح بین الملل و یا حقوق بشر انسانی-اسلامی هم یک تبلیغ بسیار خوبی خواهد شد که ایران در دفاع از حقوق انسان‌ها و حرمت جان و مال شهروندان یک حرکت اصولی انجام داده است. این موضوع به نوعی می تواند یک الگویی برای دیگر کشورها برای حمایت از حقوق بشر واقعی هم بشود؛ چرا که روند حقوق بشر آمریکایی و غربی همواره به سوی موارد سیاسی و در جهت منافع گروهی و یک عده قلیلی مثل لابی صهیونیست ها و امثالهم بوده است.

  

* چه پیغامی به دولت‌هایی که هنوز حامی گروهک تروریستی منافقین هستند دارید؟ 
 پیام ما به حامیان منافقین و سایر گروهک تروریستی که علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کنند، این است که اولاً حامی منافع کشورمان و انسان‌های مظلوم و خانواده شهدا هستیم. در ضمن این کشورهای عمدتا غربی حامی تروریست ها شریک جرم جنایت های این افراد هستند و به این دولت ها اخطار قاطع می دهیم که اگر موضع خودشان را تغییر ندهند گرفتار خشم و غضب ملت ایران قرار می گیرند. اگر حسن نیت دارند و مدعی دفاع از حقوق بشر هستند شرایط محاکمه بین المللی تروریست ها را فراهم کنند و به جنایت آنها رسیدگی و برای تحمل کیفرشان به ایران استرداد کنند.  

  

* نکته پایانی اگر دارید می شنویم؟ 
  این روند باید قوی و هوشمندانه باشد و ثبات قدم داشته باشد و تا حصول نتیجه و صدور حکم قطعی برای یکایک سرکردگان گروهک تروریستی منافقین پیگیری شود و با تغییر دولت ها خللی در روند بررسی آن ایجاد نشود. قطع به یقین وقتی نیت خالص و برای رضای خدا باشد، برکت پیدا می کند و به نتیجه مطلوب خواهد رسید و احقاق حق خون شهدای مظلوم ترور هم به ثمر خواهد نشست. امیدوارم این اقدام ارزشمند ماندگار و اثرگذار  باشد و شاهد بازخوردهای خوب آن در داخل کشور و نظام حقوقی بین‌الملل باشیم.

۱۴۰۲/۹/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...