نسخه چاپی

گزارشی از نقش مهم اقتصاد در خانواده ها

پولهایمان را چگونه خرج كنیم؟

عکس خبري -پولهايمان را چگونه خرج کنيم؟

دیگر آن زمان ها گذشته است كه داشتن سقفی بالای سر و نانی در سر سفره انسانها را از زندگی راضی و نیازهای آنها را برطرف می ساخت. نیازهای آدمی با رشد و پیشرفت اش سیر صعودی به خود گرفته وهر روز بیشتر و بیشتر می شود.

سيده الهام جوادي - دیگر آن زمان ها گذشته است كه داشتن سقفی بالای سر و نانی در سر سفره انسانها را از زندگی راضی و نیازهای آنها را برطرف می ساخت. نیازهای آدمی با رشد و پیشرفت اش سیر صعودی به خود گرفته وهر روز بیشتر و بیشتر می شود. نیازهایی كه لازمه برطرف ساختن آن تنها پول می باشد. امروزه پول در تمام اركان زندگی انسانها نقش اساسی بر عهده دارد به گونه ای كه بدون داشتن آن انسان قادر به ادامه زندگی نمی باشد. اما از طرفی قشر متوسط وضعیف جامعه دارای منبع درآمدی محدودی می باشند و مدیریت پول در زندگی آنها نقش بسزایی دارد.

به گزارش نما ، با توجه به تورم و شرایط اقتصادی کنونی می توان گفت «مسائل اقتصادی» گریبان بسیاری از خانواده ها را گرفته، به گونه ای که درد مشترک بسیاری از افراد جامعه است.

ارسطو اقتصاد را علم خانه‌داری می‌دانست اما هنر اقتصاد خانواده به معنی برقراری تعادل میان منابع محدود درآمدی و مخارج است و تأمین اقتصادی یکی از رموز بقای خانواده‌هاست. بنابراین برای بهبود وضعیت اقتصادی خود لازم است از خانواده خود شروع کنیم و با مدیریت صحیح بتوانیم از عهده دخل و خرج هایمان برآییم.

وقتی مدیریت حرف اول را می زند
اقتصاد خانواده تنها محدود به خانواده های مرفه و ثروتمند نیست. این علم برای اقشار کم درآمد که اتفاقاً دخل و خرجشان همخوانی ندارد کاربردهای بیشتری خواهد داشت. از نکات قابل توجه در اقتصاد خانواده این است که افزایش درآمد لزوما به معنی بهبود معاش خانواده نیست بلکه افزایش درآمد افزایش هزینه ها را در پی خواهد داشت و این مدیریت هزینه هاست که هنر گردانندگان اقتصاد خانواده را آشکار می کند.

نقش پس انداز در زندگی
پس انداز هر چقدرهم که کوچک باشد مهم است اگر بخشی از درامد خانواده را ندید بگیریم و پس انداز کنیم در درازمدت روی هم جمع می شود و مبلغ قابل توجهی می شود و ما می توانیم با مبلغ جمع شده سرمایه گذاری کنیم و کم کم با پولی که پس انداز کردیم به خواسته های دراز مدتمان برسیم. آینده نگری باعث پس انداز می شود تا برای روز مبادا و حوادث پیش بینی نشده دچار مشکل نشویم و بتوانیم مشکلمان را حل کنیم.

اصل مهم سرمایه گذاری
اقتصاد خانواده با«سرمایه گذاری» شکوفا می شود. اگر پس انداز به تضمین وضعیت موجود نظر دارد، سرمایه گذاری تضمین کننده وضعیت مطلوب و آینده خانواده است. سرمایه گذاری قدرت ریسک پذیری می خواهد. بنابراین باید با مطالعه وارد این عرصه شد و بی گدار به آب نزد و همچنین در این راه صبر و حوصله پیشه کرد.

پای خود را به اندازه گلیمتان دراز کنید

در حد درآمد خود خرج کنید در واقع لازم است که خانه، خودرو و سطح زندگی شما مناسب با درآمدتان باشد. نباید انتظار معجزه از حقوقتان را داشته باشید. بنابراین بیش از یک سوم درآمد خود را به اجاره خانه اختصاص دهید. حدود یک دهم درآمد را برای مخارج خودرو و بنزین و بیمه آن درنظر بگیرید. بقیه را صرف صورت حساب ها و دیگر مخارج روزانه کنید.

شاید این مطلب بدیهی به نظر برسد ولی اگر نگاهی به اطرافیان خود بیندازید افرادی را می بینید که با وجود درآمد کم و تنها برای داشتن یک موقعیت کاذب اجتماعی با اخذ وام و قرض، خودروهای گران قیمت سوار می شوند و در مناطق بالای شهر سکونت دارند و در مقابل از برخی نیازهای ضروری زندگی مانند تغذیه مناسب، آموزش، تفریح، سفر و... بی بهره اند.

۱۳۹۳/۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...