نسخه چاپی

گزارشی از وضعیت مسكن در سال 93

نگرانی مردم از آشفتگی بازار مسكن

عکس خبري -نگراني مردم از آشفتگي بازار مسکن

هرچند نمی توان نقش اساسی مسكن را در زندگی مردم نادیده گرفت چرا كه از جمله اساسی ترین نیازهای یك زندگی داشتن سقفی بالای سر است اما مسكن در سال گذشته دارای ركودی بی سابقه بوده و بازار خرید و فروش مسكن را در ایران و بخصوص تهران آشفته كرده است.

سیده الهام جوادی - مسکن از جمله مواردی است که هیچگاه در سرمایه گذاری در آن دچار ضرر نمی شوید، چرا که در ایران قیمت مسکن و ملک همواره سیر صعودی به خود داشته است و همیشه نظر سرمایه گذاران را به خود جلب کرده است. به طوری که باور عمومی بر این است که خاک مانند طلا است و حتی می توان به جرات گفت که ارزش آن از طلا نیز بیشتر است.

به گزارش نما ، اما نمی توان نقش اساسی مسکن را در زندگی مردم نادیده گرفت چرا که از جمله اساسی ترین نیازهای یک زندگی داشتن سقفی بالای سر می باشد و حتی این سقف برای عده بسیاری از مردم یک آرزو و آرمان به حساب می آید و اهداف زندگی شان تنها به داشتن یک مسکن مناسب برای زندگی ختم می شود.

مسکن در سال گذشته دارای رکودی بی سابقه بوده و بازار خرید و فروش مسکن را در ایران و بخصوص تهران آشفته کرده است. اغلب بنگاهداران معتقدند که در 9 ماهه اخیر هیچ خرید و فروشی صورت نگرفته است و بسیاری از آنان از وضعیت به وجود آمده ناراضی می باشند، حسن مرادی از بنگاهداران خیابان جمهوری در این باره به خبرنگار نما می گوید: «بازار مسکن خیلی راکد است و در واقع حدود شش ماه است که هیچ خرید و فروشی صورت نگرفته است و اغلب فروشندگان نیز از فروش ملک خود منصرف شده اند تا سال جدید وضعیت بهتر شود».

وی در خصوص قیمت مسکن گفت: «در خصوص قیمت ملک معمولا پیشنهاد را خود فروشنده می دهد و قیمتها متفاوت است و بنا به نیاز فروشنده به پول می باشد. بنابراین می توان تفاوتهای فاحشی را در املاکی که مشابه هم هستند دید. در خصوص بناهایی با متراژ پایین نیز مالکان کاملا سلیقه ای عمل می کنند و معمولا قیمتهای ثابتی ندارند.»

مرادی اظهار داشت: «با این حال از اردیبهشت‌ سال گذشته تاکنون در تهران به طور میانگین قیمت خانه حدود 20 تا 25 درصد کاهش یافته است اما انتظار می رود که در سال جدید قیمتها افزایش یابد و بازار از رکود در آید.»

یک کارشناس حوزه مسکن نیز در خصوص وضعیت مسکن در سال جدید به خبرنگار نما گفت: «آرامش حاکم بر بازار مسکن در سه ماهه اول سال 93 نیز ادامه خواهد داشت و همچنان قیمتها با سال گذشته تفاوتی ندارد.»

مهدوی افزود: « بازار مسکن به صورت سنتی است براساس سنت رونق معاملات مسکن از اواخر بهار و تابستان آینده آغاز می‌شود. افزایش قیمت یا تعدیلی در قیمت مسکن امسال پیش‌بینی نمی‌شود اما به دلیل سنتی‌ بودن بازار افزایش حجم معاملات در سه ماهه‌ تابستان پیش‌بینی می‌شود.»

براساس رکودی که در سال گذشته در بازار مسکن و سرمایه گذاری در این حوزه وجود داشته است و قیمت املاک تا 25 درصد کاهش داشته است باید دید که آیا این روند در سال جاری نیز ادامه دارد و یا جو حاکم تغییر می کند و شاهد افزایش قیمتها در سال جدید خواهیم بود؟

۱۳۹۳/۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...