نسخه چاپی

سخنگوی كمیسیون امنیت ملی در گفتگو با نما :

دولت تنها 3ماه فرصت برای انتقال اقساط ژنو به كشور دارد

طبق توافقنامه ژنو ایران تنها 6 ماه فرصت دارد تا این پول را برداشت و مصرف كند ما تنها 3 ماه دیگر فرصت داریم مبالغ آزاده شده را به كشور انتقال دهیم و از دلارهای مربوط به خودمان استفاده كنیم.

به گزارش نما ، در پی توافق هسته‌ای 24 نوامبر میان ایران و گروه 1+5 مقرر شد 2/4 میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده حاصل از فروش نفت ایران آزاد و طی هشت قسط به حساب بانک مرکزی واریز شود. از این رو قسط اول دارایی‌های ایران که مبلغ 550 میلیون دلار و نزد بانک مرکزی ژاپن بود، سوم فوریه از طریق نشنال بانک سوئیس به فرانک سوئیس تبدیل و به حساب بانک مرکزی ایران واریز شد. قسط دوم از مبلغ 2/4 میلیارد دلاري مورد توافق به مبلغ 450 میلیون دلار نیز به ین ژاپن در تاریخ 3مارس 2014 برابر با دوازدهم اسفند‌ماه 1392 آزاد و در اختیار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

قسط سوم معادل 550 میلیارد دلار، 7 مارس مصادف با 16 اسفندماه و قسط چهارم معادل 550 میلیون دلار نیز 10 آوریل برابر با 21 فروردین به حساب بانک مرکزی واریز شد. با آزادشدن قسط پنجم در هفته جاری، مجموع دارایی‌های آزادشده به 2 میلیارد و ٦٥٠ میلیون دلار می‌رسد ، اما در این بین عدم توانایی بانک مرکزی برای خارج کردن این پولها و انتقال آن به ایران مورد سئوال جدی نمایندگان مجلس قرار گرفته است.

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه مسئولان بانک مرکزی با اعضای این کمیسیون درباره تعهدات ارزی 1+5 در برابر ایران اظهار داشت: طی توافق ژنو بنا بر این شد تا طرف مقابل 4 میلیارد و 200 میلیون دلار در طی 8 قسط به حساب بانک مرکزی جهوری اسلامی ایران از دلارهای متعلق به کشورمان آزاد سازی کند که تا این تاریخ چهارمین قسط آن هم نوبتش فرا رسیده و این پول طبق صحبتهای مسئولین بانک مرکزی به حساب ایران واریز شده است، این 4 قسط بر روی حدود 2 میلیارد و 100 میلیون دلار می شود اما طبق بررسی های که ما در مجلس انجام دادیم مشخص شد با وجود اینک پول به حساب بانک مرکزی واریز شده اما هنوز به داخل کشور انتقال پیدا نکرده، و در حوزه تولید و صنعت ، و اهدافی که برای آن از سوی دولت درنظرگرفته شده است هزینه نشده است.

وی افزود: عدم توانایی در انتقال این مبالغ به داخل کشور موجب نگرانی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شد به همین جهت جلسه ای را با مسئولین بانک مرکزی گذاشته و موضوع بررسی شد و مشخص شد نگرانی ما به جا بوده است.

نماینده مردم ورامین در مجلس با اشاره به اینکه طبق توافق نامه ژنو ایران بفرصت دارد تا حداکثر 6 ماه مبالغ آزاد شده را به داخل کشور انتقال دهد اذعان داشت: طبق توافقنامه ژنو ایران تنها 6 ماه فرصت دارد تا این پول را برداشت و مصرف کند و ما تنها 3 ماه دیگر ما فرصت داریم مبالغ آزاده شده را به کشور انتقال دهیم و از دلارهای مربوط به خودمان استفاده کنیم ، به همین جهت نگرانی خود را منتقل کردیم.

نقوی حسینی همچنین خاطرنشان کرد: مشکل از حساب ها و بانکهای است که انتخاب شده ما این نگرانی را انعکاس دادیم و مسئولین بانک مرکزی هم قول داند از این فرصت باقیمانده استفاده کنند هم موانع بانکی و هم موانع حسابهای ایران را برطرف کنند ، امیدوارم این پولها به داخل کشور برگردد چون دولت اعلام کرده این دلارها را در حوزه تولید ، صنعت و پروژه های عمرانی استفاده می کند و ایم موضوع اهمیت زیادی برای این پروژه ها خواهد بود.

۱۳۹۳/۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...