نسخه چاپی

گزیده مطبوعات 28 فروردین

اظهارات روحانی مبنی بر اینكه می توان طی شش ماه با 5+1 به توافق نهایی رسید و واكنش عراقچی به فایل صوت منتسب به وی در اینترنت، محور مشترك امروز رسانه های اصلاح طلب است.

به گزارش نما ، اظهارات روحانی مبنی بر اینکه می توان طی شش ماه با 5+1 به توافق نهایی رسید و واکنش عراقچی به فایل صوت منتسب به وی در اینترنت، محور مشترک امروز رسانه های اصلاح طلب است.

خواب یا خواب زده؟

روزنامه کیهان: دغدغه‌ها و نگرانی‌ مردم درباره فرهنگ و موضوعات فرهنگی چیزی نیست که پنهان باشد و شرح و بسط زیادی مطالبه کند. متقابلا تکلیف نظام در حفظ باورهای فرهنگی و اعتقادی مردم و تلاش برای ارتقاء آن هم چیزی نیست که قابل انکار باشد. تکلیفی که افزون بر وجوب عقلانی و شرعی، به صراحت قانون‌اساسی و قوانین عادی برعهده مسئولین ذیربط نهاده شده آنها را به پاسخگویی در پیشگاه مردم و خداوند وا می‌دارد. تلاش برای رخنه در فرهنگ و اعتقادات مردم و تغییر باورهای آنان، تلاشی وسیع و همه‌جانبه و خطری بزرگ و نگران‌کننده است. عده‌ای تلاش دارند با نبش قبر رانده‌شدگان مردم از استخوان پوسیده آنها، برای چشم خود سرمه دست و پا کنند و کاری کنند که توده مومن و خدا‌جوی مردم و علما و دانشمندان نسبت به سیاست‌های فرهنگی آنها نگران و خدای‌ نخواسته ناامید شوند، همانگونه که جمع‌ کثیری از اساتید حوزه‌های علمیه کشور، در روزهای گذشته با ابراز نگرانی از برخی سیاست‌های فرهنگی، از رهبر معظم انقلاب استمداد طلبیدند. نگرانی‌هایی که پیش از این بارها و بارها مشفقانه از سوی کیهان مطرح شده بود و البته آن‌کس که نخواهد از خواب برخیزد...

آقای فانی، 150هزار بخاری در کمین‌اند

روزنامه شرق: مشخص است عزم جدی در آموزش‌وپرورش کشور برای نوسازی سیستم گرمایشی مدارس کشور وجود ندارد و رخداد «شین‌آباد» و زخمی که تا آخر عمر روی تن و جان دختران پیرانشهری مانده، هنوز به انگیزه‌ای برای مسوولان آموزش‌وپرورش به منظور نوسازی سیستم گرمایشی تبدیل نشده است. حالا زمستان تمام شده است، سال تحصیلی رو به پایان است و در زمستانی که گذشت 150‌هزار کلاس درس با بخاری‌های نفتی و گازی غیراستاندارد دانش‌آموزان را گرم می‌کردند. شکر خداوند که هیچ دانش‌آموز ایرانی در زمستانی که گذشت به سرنوشت کودکان مظلوم پیرانشهری دچار نشد. صدها و هزاران شکر. اما به جرأت می‌توان گفت، که در سال 1392 خطر از بیخ گوش آموزش‌وپرورش گذشت، خطری که می‌توانست بخشی از 150‌هزار کلاس را به جهنمی همچون کلاس درس «شین‌آباد» تبدیل کند. حالا که دولت «تدبیر و امید» به تدبیرش اشاره دارد و مردم به تدبیرشان امید دارند، بد نیست مسوولان آموزش‌وپرورش به‌خصوص علی‌اصغر فانی، از تجربه همتایان سابقش درس بگیرد، نیم‌نگاهی به امینت جانی فرزندان این کشور داشته باشد و به این نکته توجه کند که در سازمان نوسازی مدارس چه رویکری حاکم است که یک‌سال‌ونیم پس از حادثه «شین‌آباد» تعداد 150‌هزار کلاس درس دارای سیستم گرمایشی غیر استاندارد، به 49‌هزارو999کلاس درس هم کاهش پیدا نکرده است.

پیام پنهان یک سفر

روزنامه مردم سالاری: روحانی در سفر اخیر خود پیامی پنهانی را فریاد زد و آن این که این استان علی‌رغم تحرکات تروریستی وابسته به دشمن خارجی از درصد بالایی امنیت برخوردار است و البته این امنیت مرهون نه فقط حکومت و قوه قهریه آن بلکه حاصل سیاست دولتمردانی همچون رئیس جمهور و علی یونسی مشاور وی در امور اقوام و همچنین روحیه وطن دوستی قوم بلوچ و سیستانی، چه شیعه و چه سنی است. روحانی در این سفر دوشادوش امام جمعه اهل سنت زاهدان که در راه آزادی سربازان به گروگان گرفته شده، داماد خود را در حادثه ای از دست داد و حجت الاسلام سلیمانی نماینده ولی فقیه در این استان، بجا و شایسته از اقدامات ریش سفیدان محلی تشکر نمود و شاید قصور خود در این مورد را به نحوی شایسته جبران نمود. اشارات وی به حقوق مساوی همه اقوام و مذاهب نیز گرچه یادآور سخنرانیهای کلیشه‌ای دیگر مسؤولینی است که یا نخواستند یا نتوانستند از عهده قول خود بر آیند ولی با توجه به عملکرد نُه ماهه دولت به ویژه سخنان و پیگیریهای سنجیده یونسی نوید همدلی بیشتر بین کلیه اقوام ایرانی را می‌دهد. در اندیشه پویای روحانی و یونسی آنجا که اقوام فراتر از گرایشات قبیله ای و طایفه ای به منافع ملی و سیاسی بزرگتری در قالب وطن دل می‌بندند نه تنها تهدید به حساب نمی‌آیند بلکه فرصت و امتیاز محسوب می‌شوند. توجه مرکز به اقوام و مشارکت دادن آنان در مدیریت کشور نیز می‌تواند زیر بنای همدلی بیشتر ایشان را فراهم کند و آبادی و آزادی را برای ایران و ایرانی پایدار سازد.

نگاهی استراتژیک به سفری استانی

روزنامه خراسان: وضعیت همسایه های شرقی مان هم بهتر از غربی ها نیست . پاکستان آبستن بحران‌های جدی است و افغانستان به رغم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، همچنان مسائل امنیتی بسیاری دارد که برای ایران هم بسیار مهم است. حتی در سواحل جنوبی خلیج فارس احتمال بروز اتفاقات مهمی وجود دارد. درکنار مسائل مربوط به بحرین ، به نظر می رسد اتفاقات به‌وجود آمده در درون خاندان سعودی این کشوررا با تحولات جدی و اختلافات درونی مواجه خواهد کرد ؛تغییراتی به‌وجود آمده در رده های بالا از جمله در تعیین جانشین برای ولیعهد و انتخاب فردی غیر از خاندان آل سعود برای مهم ترین پست امنیتی این کشور و چنگ و دندان نشان دادن شاهزاد گان برای یکدیگر نشان از حوادث و رویداهای مهمی در آینده استب .نابراین؛ این مسائل پیرامون کشور را چنانچه در کنار مذاکرات مهم هسته ای و روابط بین ایران و آمریکا قرار دهیم، می توان نتیجه گرفت که تدبیر دولت تدبیر برای کاهش زمینه تنش های داخلی که در انتخاب سفرهای استانی هم لحاظ شده ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و دولت را برای توجه دقیق تر به مسائل منطقه ای و بین المللی و تأمین منافع ملی آمادتر می نمایند مشروط به اینکه منافع ملی با وسواس بیشتری تعیین شود.

نمی توانیم بگوییم هر قدر می‌خواهید تحریم کنید تا...

روزنامه آرمان: نمی‌توانیم بار دیگر اعلام کنیم تحریم‌ها کاغذ پاره‌ای بیش نیست و یا بگوییم هر قدر می‌خواهید تحریم کنید تا ... . پس از هم اکنون باید تدبیر کنیم و زمینه‌های بهانه‌جویی‌های موجود و زدن اتهامات واهی را بگیریم. بدین گونه از هم اکنون پیشگیری کرده‌ایم و عقل سلیم می‌گوید پیشگیری بهتر از درمان است. در پاسخ به سخنان برخی مقام‌های مسئول در دولت گذشته که تحریم‌های جدید را نتیجه ضعیف عمل کردن دولت یازدهم در مذاکرات هسته‌ای می‌دانند باید بگویم آیا این مقام‌ها می‌پذیرند که آنچه هم‌اکنون در انبان کشورهای غربی و آمریکا وجود دارد ناشی از عملکرد ضعیف دولت گذشته بوده است؟ آنچه امروز درو می‌کنید محصول کاشت دیروز است و آنچه امروز می‌کاریم در آینده درو خواهیم کرد لذا آنچه امروز در صحنه دیپلماسی ما به وقوع می‌پیوندد هنوز بازتاب خود را نشان نداده است. آنچه که امروز در تحرکات غرب بر علیه ما انجام می‌پذیرد و حجم تحریم‌ها محصول زمانی است که همین دوستان می‌گفتند تحریم‌ها کاغذ پاره‌ای بیش نیست و آمریکا و غرب آنقدر تحریم کنند تا تحریم دانشان ... شود. پس هرچه دیروز کاشتیم امروز درو می‌کنیم و هرچه امروز می‌کاریم فردا برداشت خواهیم کرد.

رفتار شناسی جریان تزویر

روزنامه ابتکار: این روزها اما یکی از چرخشهای عوام فریبانه برادران به ظاهر ارزشی در ماجرای پدید آمده پس از مرگ ریچارد فرای، ایران شناس آمریکایی، را شاهد هستیم. وی پیش از این در سال 1389 و در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد از دولت وقت خواسته بود که مدفنش در اصفهان در کنار زاینده رود باشد. فرای که در آن زمان با دعوت رسمی دولت دهم در ایران حضور داشت با لقب پروفسور خطاب می‌شد و در حالی که حضورش در صدا و سیما و رسانه‌های اصولگرا مورد ستایش و تمجید قرار می‌گرفت، یک خانه اختصاصی از رئیس دولت وقت هدیه و علاوه بر آن تعهد دولت ایران به خواسته اش را نیز قول گرفت. اکنون اما جریان تزویر به یکباره در چرخشی حاکی از بصیرت و در راستای مبارزه با فتنه گری(!) متوجه شده است که ریچارد فرای جاسوس سی آی ای بوده است و ( بیست و اندی سال پیش از دعوتش توسط دولت اصولگرا) در سفرش به ایران به نفع آمریکا جاسوسی می‌کرده است! روزنامه‌هایی که سال 1389 به یمن ورود ایران شناس آمریکایی توسط دولت محبوبشان با تعریف و تمجیدهای فراوان، از او می‌نوشتند اکنون در ادای وظیفه دینی و میهنی خود(!) سعی دارند غیرت گروههای فشار همیشه در صحنه را بجنبانند که بازهم وقت آن است که در کمال نا آگاهی به سرکردگان تزویر سواری بدهیم و دولت مردمی را با چالشی دیگر روبرو کنیم. مدعیان دین و مذهب را چه شده است که این گونه بی محابا مرزهای اخلاق، دین و انسانیت را در می‌نوردند. آیا صباحی ریاست بر ملتی - که حداقل در انتخابات اخیر نشان داده اند که آنان را نمی‌پذیرد- این قدر در چشم شان قیمتی آمده است که حاضرند انسانیت و آخرت خود را فدای آن نمایند؟ واقعاً در کجای دنیایی که آنرا مظهر کفر و مادیگری می‌پندارند این چنین دین و اخلاق بازیچه می‌شود؟ به نظر می‌رسد که در سایه بلوغ و آگاهی فزاینده جامعه در حال گذار، این رفتارها به نفع دین و ارزش ها وادار به عقب نشینی خواهد شد.

به کجا چنین شتابان؟

روزنامه ایران:‌ رئیس جمهوری در سخنرانی اخیر خود در جمع مردم زاهدان اشاره کرده که شش کشور 1+5 در توافق ژنو انجام غنی‌سازی توسط ایران را مورد پذیرش قرار دادند و این مسأله به معنای تأیید ضمنی این حق از سوی کشورهای مذاکره کننده از جمله امریکاست حتی اگر به طور رسمی این حق را برای ایران شناسایی نکنند. عراقچی هم در این خصوص در دیدار با برخی از طلاب و علمای قم در نشستی غیر رسانه‌ای تأکید کرده که حق غنی‌سازی،‌ موضوعی نیست که امریکایی‌ها بخواهند آن را به رسمیت بشناسند یا نشناسند.
عراقچی پیش از این نیز گفته بود که امریکایی‌ها چیزی را به عنوان حق غنی‌سازی نه تنها برای ایران بلکه برای هیچ کشور دیگری نیز به رسمیت نمی‌شناسند. وی گفته بود مهم آن است که امریکا و سایر کشورهای مذاکره کننده 1+5، اجرای غنی‌سازی توسط ایران را به طور عملیاتی بپذیرند و مخالفت و معارضت نکنند و این چیزی است که در توافق ژنو هم اتفاق افتاده است. آیا عراقچی برخلاف رئیس جمهوری سخن گفته است؟ از این طیف صداقت را مطالبه نمی‌کنیم اما می‌پرسیم به کجا چنین شتابان؟ چرا خیال می‌کنید که مردم به این زودی فراموشکار شده‌اند؟

غربی‌ها به متن موافقتنامه اکتفا نمی‌کنند

روزنامه قانون: غربی‌ها دو مرحله‌ای عمل کردند؛ ابتدا مسئله هسته‌ای ایران را به یک مسئله بین‌المللی تبدیل کرده و در دور دوم زمانی که توانستند به‌واسطه مسئله هسته‌ای تحریم‌ها را به تصویب اتحادیه اروپا و سازمان ملل و کنگره آمریکا برسانند، حالا اعتقاد دارند که این تحریم‌هایی که به‌سختی به تصویب رسیده است را با سرعت از دست بدهند. همین‌جاست که کار مشکل می‌شود چرا که مذاکرات دور چهارم در مرحله‌ای قرار می‌گیرد که علاوه بر مفاد موافقتنامه باید با مسئله خارج از آن هم برخورد داشته باشد . موفقیت در این دور حاصل نخواهد شد مگر این‌که دولت ما با یک دیپلماسی مصمم و قدرتمند وارد مذاکرات شود. چیزی که قطعی است غربی‌ها به متن مذاکرات اکتفا نمی‌کنند و مسائل دیگر را مطرح کرده و می‌کنند.

حرف‌های مگو!

روزنامه وطن امروز: آقای عراقچی خوب می‌دانند «بزک‌کردن آمریکا» یعنی چه! به بهانه دفاع از توافق ژنو هر روز در حال سفیدکردن اوباما هستند! آقای عراقچی تیتر «آمریکا آرزوهای مردم ایران را محقق کرد» همراهی با دشمن است! به بهانه توافقنامه ژنو دارند ادعاهای حقوق بشری غرب در دفاع از عوامل فتنه را چاق می‌کنند. امروز دلسوزان نظام حقیقتا نگران شده‌اند! امروز مخالفان جمهوری اسلامی به عنوان حامی نظام و سینه‌چاکان نظام به عنوان ناقضان امنیت ملی القا و توقیف و دادگاهی می‌شوند. این توافق ژنو بوده که توانسته اینطور معجزه کند! این خلاف امنیت ملی است. جناب آقای عراقچی! جنابعالی که یک دیپلمات متعهد هستید بهتر می‌دانید «سرخورده‌کردن جوانان انقلابی» یعنی چه! اکنون همه می‌دانند و می‌بینند که این تنها رسانه‌های حامی فتنه هستند که از توافق ژنو دفاع می‌کنند. این موضوع برای شما قابل تامل نیست؟ در ژنو چه شده؟! چرا اصرار دارید خود را در آنچه 3 آذر 1392 در ژنو اتفاق افتاد؛ شریک کنید در حالی که ما می‌دانیم شما کاره‌ای نبوده‌اید! و بالاخره اینکه متاسفانه اعتماد عمومی نسبت به تیم مذاکره‌کننده در حال مخدوش شدن است. روایت‌های متناقض از مذاکرات یکی از عوامل این خدشه است. باید اعتماد مردم را به‌دست آورد. البته نه با پرخاشگری نسبت به منتقدان و پرسشگران بلکه با صداقت، شفاف‌سازی و نشان‌دادن «غیرت خود نسبت به حقوق ملت».

ترسیم افق های بلند

روزنامه سیاست روز: طرح و تاکید ویژه بر مساله "فرهنگ" در برهه‌ای از زمان که کشور بنا به دلایلی از جمله برخی کاستی‌های مدیریتی وهمچنین تا حدی "تحریم‌ها" از مشکلات اقتصادی رنج می‌برد، علاوه بر اهمیت ذاتی فرهنگ وسرمایه‌گذاری ویژه دشمن علیه ملت ایران در این عرصه، ناظر به ظهور و بروز پدیده‌ای جدید در حوزه اقتصاد وتوسعه است که پس از روی کارآمدن دولت یازدهم، به دلیل ارتباط برخی مسئولان ارشد اجرایی دولت با حلقه‌ای از مشاوران با دیدگاه‌هایی خاص، بیم آن می‌رود برخی تئوری‌های ناکارآمد و انحرافی، در عرصه مدیریتی و اجرایی کشور ساری و جاری شود که بدون تردید لطمات فرهنگی و هویتی آن بسیاربیشتروعمیق‌ترازلطمات اقتصادی خواهد بود.درباره چنین دیدگاهی درزمینه توسعه که "توسعه دردنیای امروزراجزازطریق قرارگرفتن برمدارغربی قابل تحقق نمی‌داند"،پیش ازاین سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها ویادداشت‌هایی ازسوی عده‌ای ازصاحب‌نظران ایراد ونوشته شده است که تا حدود زیادی درباب روشنگری دراین موضوع کفایت می‌کند. به هر روی اکنون که افق های بلند ازسوی رهبری معظم انقلاب در عرصه اقتصاد فرهنگ و فرهنگ اقتصاد ترسیم شده است شایسته است طرح ریزی برنامه ها و ارزیابی آنها براساس محورهای ترسیم شده قرارگیرد تا ازکج راهه رفتن ویا موازی کاری‌های گوناگون پرهیزگردد.

مدیران به حال و هوای دوران جهاد بازگردند

روزنامه رسالت: نامگذاری سال 93 به نام «اقتصاد، فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» را می توان طلیعه ای بر آغاز دوره ای جدید در مدیریت کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانست. طلیعه ای که دلالت بر یک نوزایی گفتمانی و روش شناسانه برای تسهیل در نیل به اهداف کلان انقلاب اسلامی دارد. در سال های پس از انقلاب، به علت حجم بالای توطئه های خارجی و داخلی و جنگ تحمیلی، نیروهای انقلابی صرفاً دلمشغول نبردهای سرنوشت ساز و مجاهدت هایی در میدان نبرد مستقیم با دشمن بودند و طبعاً فرصتی برای تدبر و تعمق در مقولات کلان و شیوه های حکومت داری بر اساس تعالیم اسلام و فهم نسبت این شیوه ها با تحولات دوران جدید نبود.‏ پس از پایان جنگ، با شروع دوران سازندگی، این مقولات در ذهن متصدیان امر و نبردهای انقلابی تبدیل به «مسئله» شد. حل این مسئله می توانست با استفاده از همان فرهنگ و روحیه دوران دفاع مقدس سامان یابد و با استفاده از فضای مؤثری که در دوران دفاع مقدس برای رشد ارزش های انقلابی فراهم شده بود، بستر حاکمیتی یک تحول عظیم در حوزه اقتصاد و مدیریت پدید آید، لیکن متأسفانه برای مدیریت این دوران جدید، به الگوهایی پناه برده شد که نه تنها قرابت ذاتی ای با اقتصاد ملی نداشته، بلکه به علت وارداتی بودن و عدم بررسی دقیق برای کاربست آنان در حوزه اجتماعی، شاهد شکل گیری بحران هایی بودیم که تأثیرات عمیقی را بر ساختار اقتصاد کشور نهاد. غفلت از مفهوم «مدیریت جهادی» در سال های پس از جنگ، فرصت هایی را از دسترس جامعه و نظام اسلامی دور کرد که اثرات آن سال هاست که به چشم می خورد.

۱۳۹۳/۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...