نسخه چاپی

۸۸درصد ایرانی‌ها میوه و سبزی كم می‌خورند

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به نقش میوه‌ها و سبزیجات در سلامت، خودمراقبتی و پیشگیری از بیماری‌ها، گفت: این درحالیست كه متاسفانه ۸۸ درصد مردم در روز كمتر از پنج واحد میوه و سبزی مصرف می‌كنند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، دکتر شهرام رفیعی‌فر گفت: 88 درصد مردم روزانه کمتر از پنچ واحد میوه و سبزی مصرف می‌کنند، یعنی به طور میانگین میوه یا سبزی مصرفی‌شان یک و نیم واحد است.

وی افزود: 17میلیون و 700 هزار ایرانی به مشکلات ناشی از کمبود مصرف میوه و سبزی دچار هستند؛ به طوری که از هر 10 ایرانی تنها یک نفر در طول روز به اندازه کافی میوه و سبزی مصرف می‌کند.

رفیعی‌فر به افراد توصیه کرد که لحاظ روزانه پنج نوبت میوه و سبزی‌های خام در سبد مصرف عذایی روزانه‌شان را جدی بگیرند و افزود: انتخاب سبزی و میوه‌های تازه برای مصرف، استفاده از سبزی در کنار وعده‌های غذایی، مصرف میوه‌های تازه یا آبمیوه به عنوان میان وعده، مصرف زیاد سالاد هنگام نهار و شام با سس‌های بدون چربی و کمی آبغوره یا آبلیمو نیز توصیه می‌شود.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: سعی کنید میوه‌های خرد شده و قطعه قطعه شده را سریع مصرف یا تا زمان مصرف در یخچال نگهداری کنید؛ زیرا پوست کندن، قطعه قطعه کردن و آسیب به بافت میوه، به مرور محتوای ویتامین‌های آن میوه را کم خواهد کرد.

وی افزود: به منظور تشویق کودکان به مصرف میوه، بهتر است والدین جهت میان وعده مدرسه فرزندان‌شان میوه در نظر بگیرند و فراموش نکنند که ذائقه کودکان از دوران کودکی شکل می‌گیرد.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، بر تنوع در مصرف میوه‌ها تاکید کرد و گفت: ترکیب میوه‌ها با یکدیگر متفاوت است. بدین ترتیب بدن افراد ویتامین‌ها و ترکیبات مختلف را دریافت می‌کند. گیلاس، آلبالو و توت با سرطان می‌جنگند، سیب دارای مقدار زیادی فیبر است، پرتقال و کیوی هم محتوی مقدار زیادی ویتامین C هستند و به همین ترتیب میوه‌های مختلف فواید خاص خود را به بدن منتقل می‌کنند و لازم است در مصرف آنها بحث تنوع نیز مد نظر قرار گیرد.

۱۳۹۳/۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...