نسخه چاپی

ایران با ۱+۵ درباره آب سنگین اراك به توافق رسیده است

كشورمان طرح‌ پیشنهادی خود را در مورد توافق صورت گرفته بین ایران و گروه 1+5 مبنی بر اعمال تغییر در راكتور اراك را به طرف مقابل ارائه كرده است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفت‌وگو با شبکه العالم اعلام کرد که فرآیند رقیق‌سازی اورانیوم 20 درصد پایان یافت.

به‌گفته وی ایران 103 کیلوگرم از اورانیوم 20درصدی غنی‌سازی شده خود را تا 12 آوریل [23 فروردین ماه] و از طریق فرآیند رقیق‌سازی به اورانیوم 5 درصد تبدیل کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در ادامه افزود: کشورمان طرح‌ پیشنهادی خود را در مورد توافق صورت گرفته بین ایران و گروه 1+5 مبنی بر اعمال تغییر در راکتور اراک را به طرف مقابل ارائه کرده است.

وی اظهار داشت: موضوع تأسیسات آب سنگین اراک در گفت‌وگو با گروه 1+5 تقریباً به نتیجه و جمع‌بندی قطعی رسیده است.

صالحی تأکید کرد: طرح ایران در مورد رآکتور اراک در ماهیت آن تغییری نمی‌دهد و فقط میزان پلوتونیوم تولیدی آن را تا یک‌پنجم کاهش می‌دهد.

وی همچنین تصریح کرد: ما طرح‌های خود در مورد غنی‌سازی اورانیوم که شامل افزایش مرحله به مرحله سانتریفیوژها است را ارائه کردیم؛ به‌گفته وی این طرح پیشنهادی شامل افزایش تعداد سانتریفیوژها به‌منظور تولید 30 تن سوخت هسته‌ای برای نیروگاه اتمی بوشهر است.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در ادامه افزود: طرح پیشنهادی ایران شامل حفظ 20 هزار دستگاه سانتریفیوژ کنونی به‌مدت 4 الی 5 سال است.

۱۳۹۳/۱/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...