نسخه چاپی

بازگشت روزهای تلخ در روابط ایران و آمریكا

تصمیم غیرقانونی دولت واشنگتن در عدم صدور ویزا برای سفیر ویژه ایران در سازمان ملل متحد باعث شد تنش ها و اختلافات میان ایران و آمریكا بار دیگر اوج پیدا كند .

به گزارش نما، فارن پالسی در مقاله ای به قلم "‌سون انگل راسموسن "‌ نوشت :‌ طی ماه های گذشته روابط میان تهران و واشنگتن با گرمی بی سابقه ای همراه بود اما این رابطه بار دیگر از سوی آمریکا مورد بی لطفی قرار گرفت و به وضعیتی که سابقا طی سی سال وجود داشت بازگشت.



تازه ترین اتهامی که آمریکا علیه ایران وارد کرده است انتخاب سفیر جدید تهران در سازمان ملل است . دولت آمریکا مدعی ایران بطور عمدی و به منظور تحقیر واشنگتن "‌حمید ابوطالبی "‌ را بعنوان نماینده ویژه خود در سازمان ملل برگزیده است . ابوطالبی در ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در ایران در سال ۱۹۷۹ شرکت داشته است . از نظر دولت آمریکا نیز این حادثه مصداق اقدام تروریستی بوده و ابوطالبی نیز یک تروریست به شمار می آید.



بنا بر همین استدلال واشنگتن با عدم صدور ویزا برای حمید ابوطالبی مانع ورود وی به نیویورک و آغاز به کارش در سمت نمایندگی ایران در کرسی سازمان ملل متحد شد . پس از این اتفاق مقامات ایران نیز آمریکا را "‌قلدر "‌نامیده و اقدام غیرقانونی این کشور را محکوم کردند . به گفته مسئولین دولتی ایران این حق برای دولت آمریکا وجود ندارد که به دلایل ملی و خصوصی مانع ورود و فعالیت نماینده کشوری مستقل در سازمان ملل متحد شود.



در ادامه این مقاله آمده است :‌ این تنش بار دیگر عمق اختلافات میان این دو کشور را نشان داد و اثبات می کند که برقراری صلح و دوستی میان تهران ـ‌ واشنگتن تا چه حد دشوار و تا حدودی غیرممکن است . گفتگوهای بر سر برنامه هسته ای ایران طی ماه های گذشته روابط گرمی را میان تهران و واشنگتن بوجود آورده بود بخصوص با توجه به این که دولت حسن روحانی با شعار تعامل با غرب و آشتی با دنیا به عرصه سیاست این کشور وارد شده است.



اما حضور تندروهایی در سنا و کنگره آمریکا موجب سنگ اندازی در این روابط حسنه شده است . بدیهی است که لابی های اسرائیلی و صهیونیست نیز تمایلی به بهبود روابط میان ایران و آمریکا ندارند به همین دلیل با تحریک نمایندگان تندرو موجب می شود روند مذاکرات بیش از پیش دچار اختلال و وقفه گردد . این لابی های قدرتمند حتی از دخالت های مستقیم و علنی نیز برای توقف مذاکرات میان تهران و واشنگتن فروگذار نمی کنند.



با این حال نمی توان از این موضوع چشم پوشی کرد که کینه توزی ها و دشمنی های دیرینه غرب با ایران موجب شده که عدم اعتماد به کشورهای اروپایی و بخصوص آمریکا به یکی از اصول بنیادین نظام جمهوری اسلامی تبدیل شود . حبیب احمدزاده ،‌ فرمانده سرشناس سابق سپاه پاسداران ایران و نویسنده چندین رمان با موضوع جنگ هشت ساله عراق علیه ایران در این باره می نویسد :‌مقاومت در برابر سلطه گری های غرب یکی از آموزه های اساسی اسلام است که از انقلاب اسلامی غیرقابل تفکیک می باشد.



راسموسن همچنین به نقل از حبیب زاده می نویسد : تصور کنید کودکی گربه ای را در دست گرفته و دائما آن را مورد ضرب و شتم قرار می دهد . وقتی این آزار و اذیت به حد خاصی برسد و گربه هم از دست کودک بگریزد ،‌نوبت حیوان است که به کودک چنگ بیندازد . واشنگتن سالهای متمادی از تمامی جوانب با ایران دشمنی و خصومت داشته است ؛‌ از ترور و بمب گذاری گرفته تا حمایت از دشمنان تهران برای ضربه زدن به این کشور . انقلاب اسلامی همان فرصتی بود که ملت ایران برای رهایی از استعمار آمریکا و غرب می خواستند.



احمدزاده در نوشته های خود به مسیر طولانی دشمنی آمریکا با ایران از شش دهه پیش تاکنون اشاره می کند . از کودتای دولت آمریکا و سیا علیه دولت قانونی محمد مصدق در ایران تا ریشه یابی علل خشم دانشجویان تهرانی و حمله به سفارت آمریکا در تهران و تسخیر آن . ایران مدارکی را در رسانه ها منتشر کرد که نشان میداد در سفارت آمریکا بیش از آنکه فعالیت های سیاسی و دیپلماتیک انجام گیرد افراد به جاسوسی و شنود و جمع آوری اطلاعات مشغول بوده اند.



وی در حمایت از اقدام دانشجویان در تسخیر سفارت آمریکا می گوید :‌ آیا انتظار دیگری از ما داشتند ؟‌باید اجازه میدادیم ای مرکز شنود و جاسوسی همچنان در کشورمان به فعالیت خود ادامه دهد ؟ اکنون افشاگری های اسنودن نشان داده است که جاسوسی از سراسر دنیا یکی از اصلی ترین کارهای دولت آمریکاست . مردم ما میدانستند که سفارت آمریکا نه یک سفارت خانه بلکه مرکزی برای شنود مکالمات مردم و جمع آوری مطالبات برای ایجاد جنگ داخلی بود.



فارن پالسی در ادامه مقاله آورده است : شاید بتوان این اقدام دانشجویان ایرانی در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا را یکی از نقاط اوج اختلاف در روابط میان تهران و واشنگتن دانست . با این حال نباید این ماجرا را با خصومت هایی که کاخ سفید در سالهای قبل یا بعد این ماجرا علیه ایران انجام داده است ،‌مقایسه کرد و یکسان دانست.



حمله ناو جنگی آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس و کشته شدن ۲۹۰ شهروند بی گناه ایرانی یکی از خصومت های بی رحمانه است . حمایت بی شائبه و همه جانبه آمریکا از صدام در حمله هشت ساله به خاک ایران یکی دیگر ازاین موارد است . صدام چندین بار از گاز شیمیایی علیه سربازان و شهروندان ایرانی استفاده نمود که توسط غرب برای وی ارسال شده بود.

۱۳۹۳/۲/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...