نسخه چاپی

غفور در گفتگویی تفصیلی با نما:

اوج والیبال ایران زمانی است كه روی سكوهای المپیك و جهانی قرار بگیرید/قرارداد‌های فوتبالی‌ها با والیبال قابل مقایسه نیست

امیر غفور: قول سكو دادن منطقی نیست و من هیچ‌وقت این‌ كار را نمی‌كنم. به گفته ولاسكو اوج والیبال ایران زمانی است كه روی سكوهای المپیك و جهانی قرار بگیرید؛ هنوز هم ما هیچ‌كدام از سكوهای جهانی را كسب نكرده‌ایم، پس كاری نكرده‌ایم.

به گزارش نما ، کمتر از یک ماه دیگر مرحله مقدماتی لیگ جهانی فصل ۲۰۱۴ آغاز می‌شود و تیم ملی ایران که با سه تیم قدرتمند برزیل، ایتالیا و لهستان در گروه یک و در دسته A هم گروه است باید مسابقات خود را آغاز کند.

بر اساس‌ اعلام دپارتمان این لیگ در ۷ هفته پیگیری می‌شود و هر تیم ۱۲ مسابقه برگزار خواهد کرد که در ۶ بازی میهمان و در ۶ بازی میزبان خواهد بود.

امیر غفور پشت خط زن تیم ملی که در رقابت‌های سال گذشته یکی از خوب‌های ایران بود و شاید یکی از مهره های کلیدی ایران در این دوره از مسابقات باشد. بعد از رفتن ولاسکو اخبار کمتری از تیم ملی شنیده می شود با او همکلام شدیم تا از حال و روز تیم ملی والیبال مطلع شویم.

با توجه به گروهی که ایران در آن قرار گرفته است می‌توان از تیم ملی انتظار داشت تا موفقیت‌های سال گذشته را تکرار کند وبر روی سکوی جهانی بایستد؟

کسب سکوهای جهانی راحت نيست؛ در ليگ جهانی هدف‌مان اين است که از گروه مان صعود کنيم و اگر اين اتفاق رخ دهد فکر می‌کنم مردم از ما راضی باشند.

و این درباره جام جهانی به چه شکل است؟

در مورد جام جهانی هم اولويت ما باز هم صعود به دور دوم است و در مرحله بعد حداقل يک تیم را شکست دهيم. قول سکو دادن منطقی نيست و من هيچ‌وقت اين‌ کار را نمی‌کنم. به گفته ولاسکو اوج واليبال ايران زمانی است که روی سکوهای المپيک و جهانی قرار بگیرید؛ هنوز هم ما هیچ‌کدام از سکوهای جهانی را کسب نکرده‌ايم، پس کاری نکرده‌ایم.

هنوز هم از ولاسکو حرف می زنید؟

بله او یکی از بزرگترین اساتید من بوده است و تا آخر عمر مدیون او هستم.

تیم ملی امسال در حالی در مسابقات جهانی و لیگ جهانی شرکت می‌کند که خولیو ولاسکو را بر روی نیمکت خود نمی‌بیند. اینکه با رفتن ولاسکو و آمدن کواچ سر مربی جدید تیم ملی چه آینده‌ای در انتظار تیم ملی خواهد بود؟

نمی‌توان از تأثیرات مثبت ولاسکو به سادگی گذشت. ما سه سال با کارکرده بودیم و به شیوه کاری که داشت عادت کرده بودیم.شاید مهم‌ترین تأثیری که بر روی بازیکنان داشت این بود که همیشه می‌گفت روزی می‌آید که در کنار یکدیگر نخواهیم بود، برای خودتان و کشورتان والیبال بازی کنید. هیچ گاه متوقف نشوید و روند رو به رشدتان را حفظ کنید.

البته یکی از کارهای خوب ولاسکو کشف استعدادهای تازه از اقصی نقاط ایران بود؟

بله کاملا درست است . ولاسکو از بازیکنان بسیار خوبی بهره می‌برد و برای همین توانست نتایج خوبی را کسب کند. ما بازيکنانی داريم که در دنيا حرف اول را می‌زنند. با آمدن کواچ واليبال ايران می‌تواند به موفقيت‌های بيشتری برسد.

اما شاید تغییر در تیم ملی جواب ندهد و تیم نتواند شرایط را بپذیرد؟

هر تغييری که ايجاد شود نياز به کمی زمان دارد تا به آن عادت کنيم. واليبال سير نزولی در پيش نخواهد گرفت و مطمئن باشيد بازهم رو به جلو حرکت خواهيم کرد.

اما شاید نتایجی که سال گذشته با ولاسکو گرفتیم، انتظارات را بالا برد و اگر در این مقطع حساس کواچ نتواند حداقل همان نتایج را کسب کند به مشکل می خورد؟

کواچ به طور حتم برای کسب نتيجه به ايران می‌آید. بازيکنان هم تلاش می‌کنند تا واليبال راهی که شروع کرده را به سرانجام برساند. به نظر من واليبال ايران هنوز به اوج نرسيده است.

با توجه به اینکه کواج هنوز به ایران نیامده و زمان کمی تا مسابقات مانده به چه شکل تمرین می کنید؟

فدراسیون والیبال برای اینکه بر نامه های تیم ملی بدون وقفه ادامه داشته باشد تمرینات تیم ملی را زیر نظر حسین معدنی سر مربی اسبق تیم ملی آغاز کرد تا ملی پوشان از شرایط تمرین دور نباشند.

و این تمرینات به چه شکل برگزار می شود؟

هر روز دو نوبت تمرین داریم تا با آمادگی کامل وارد مسابقات جهانی شویم. بین بازیکنان همدلی خوبی وجود دارد و انگیزه لازم برای مقابله‌ با حریفان‌ را داریم. با آمدن بازیکنان متین ورامین ترکیب ما کامل می‌شود.

از "چورا" کمک کواچ چه اطلاعاتی دارید؟

او سابقه 10 سال کار در ایران را دارد و بيشتر از برخی مربيان ايرانی در والیبال ایران فعاليت کرده است. با آمدن وی تغييراتی در برنامه تمرينی ملی‌ پوشان ايجاد شده است؛ صبح‌ها فقط وزنه می‌زنیم و عصرها تمرينات توپی انجام می‌دهیم. سيستم چورا صربی است و من هم در رده نوجوانان و جوانان با يک مربی صربستانی به نام ست‌کوويچ کار کرده‌ام. صربستانی‌ها تمرکز خاصی روی بدن سازی دارند. فعلاً تغييرات کوچکی اعمال شده است که کم کم بازيکنان به اين روند هم عادت خواهند کرد.

چرا بازیکنان پیش از شروع تمرین نزد افروزی پزشک تیم ملی می‌روند؟

این یک حرکت کاملاً طبیعی است که بازیکنان هر روز آن را انجام می‌دهند. بالاخره ما در اردوی تیم ملی هستیم و هر روز بایستی از شرایط بدنی خود مطلع باشیم. پیش آمده که بازیکنی دچار درد خفیفی شده و چون لحظاتی بعد خوب شده با پزشک مشورتی نکرده است، چند روز بعد متوجه مصدومیتش شده است. برای همین مراجعه به پزشک تیم کاری است که هر روز بایستی بازیکنان انجام دهند.

قراردادهای والیبالیست‌ها چگونه است، آیا از فوتبالیست‌ها بیشتر می‌گیرند ؟

نمی‌توان قرارداد‌های فوتبالی‌ها را با والیبال مقایسه کرد. البته در همه جای دنیا فوتبالیست‌ها بیشتر از همه پول می‌گیرد. ما نیز نسبت به رشته ای که داریم از درآمد خود راضی هستیم. البته این راضی بودن به این موضوع بستگی دارد که چگونه قراردادمان را تنظیم می‌کنند. خود من زیاد دنبال این مسائل نیستم. همیشه قراردادهایم را کامل می‌بندم. می‌گویم بابت یک فصل فلان تومان می‌گیرم. اگر راضی نبودید می‌توانید 20 درصد حسن انجام کار را نپردازید. اما اینکه بعضی از تیم‌ها در قرارداد بازیکنان شرط می‌گذارند که اگر سوم شوید 10 درصد و دوم شوید 15 درصد روی قرارداد شما می‌رود اصلاً درست نیست. این موضوع ناخودآگاه روی ذهن بازیکن تأثیر منفی می‌گذارد.

گفتگو: علیرضا حاجی میرزابابا

۱۳۹۳/۲/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...