نسخه چاپی

نفس مردم به شماره افتاد

هنوز هم دود ملاك تشخیص آلایندگی است!

عکس خبري -هنوز هم دود ملاک تشخيص آلايندگي است!

در حالی به گفته نماینده مردم مباركه اصفهان ، هنوز هم دود ملاك تشخیص آلایندگی صنایع اصفهان است كه مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست، نه تنها كاری برای رفع آلودگی نمی كنند كه حتی نرمش و اغماض در این خصوص به بیماری و آسیب جسمی مردم منجر شده است.

اختصاصی/به گزارش نما ،"مردم مبارکه و دیگر شهروندان اصفهانی بر اثر آلایندگی صنایع دچار انواع بیماری های سرطانی و ام اس شده اند و محصولات کشاورزی منطقه آسیب جدی دیده اما متاسفانه خانم ابتکار بارها در خصوص صنایع اصفهان اغماض و نرمش نشان داده است" ؛ این جمله اصلی ترین موضوع مورد بحث علی ایرانپور، نماینده مردم مبارکه اصفهان در مجلس شورای اسلامی است وقتی که از طرح شکایت نمایندگان از خانم ابتکار و سازمان حفاظت محیط زیست در کمیسیون اصل 90 مجلس خبرداد.
شکایتی که به امضای نمایندگانی از اصفهان، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کردستان، فارس، اردبیل و مازندران و گلستان رسیده است.
ایرانپور دغدغه اصلی اش را مشکلات زیست محیطی کارخانه فولاد مبارکه می داند و می گوید که همه صنایع اصفهان ازجمله نیروگاه ها و پالایشگاه ها آلاینده هستند و مشکلات بسیاری را برای محیط زیست و مردم ایجاد کرده اند.
او عمده دلیل این مشکلات را بی توجهی و کوتاهی سازمان محیط زیست کشور به پایش و اعلام نظر نسبت به صنایع آلاینده اصفهان می داند و خاطرنشان می کند که این صنایع با لابی گری به کار خود ادامه می دهند و ما چاره ای جز طرح شکایت نداشتیم چراکه سازمان حفاظت محیط زیست شاخص های خود را بر مبنای دهه 50 و 60 نگه داشته و ارتقا نداده است و تنها به سنجش دود خروجی دودکش های صنایع اکتفا می کند.
دغدغه نمایندگان اصفهان در حالی مطرح می شود که مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست تنها موضوع مهم و مورد بحث خود را آلایندگی بنزین تولید داخل قرار داده اند و البته چاره ای هم جز وارد کردن بنزین نمی یابند.
راه چاره ای که البته از منظر نمایندگان مجلس چندان هم چاره بخش نیست چون قرار نیست بنزین وارداتی بالاتر از یورو 4 باشد؛ مساله ای که باعث نگرانی مضاعف نمایندگان شده است.
از این که بگذریم شاید چند سالی باشد که موضوع دریاچه ارومیه یکی از مهمترین نکات مورد بحث و مناقشه خانم ابتکار در حوزه محیط زیست است. موضوعی که همواره از آن به بی تدبیری دولت قبل یاد می شد و قرار بود به دست تدبیر دولت تدبیر و امید و البته تکیه دوباره خانم ابتکار بر مسند سازمان حفاظت محیط زیست حل شود اما همچنان بی راه حل باقی مانده است.
ریزگردها و مشکلات تنفسی مردم و مسائلی از این دست هم که گویا به طور کلی به ورطه فراموشی سپرده شده، شاید هنوز هم قرار است مثل صنایع فولاد مبارکه، دود ملاک تشخیص آلایندگی باشد!

نویسنده:سمیه عظیمی

۱۳۹۳/۴/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...