نسخه چاپی

هشدار به طرفداران سولاریوم و حمام آفتاب

یك متخصص پوست و مو بر لزوم مراجعه افراد به پزشك متخصص در صورت التیام نیافتن زخم‌ها پس از گذشت ۲ هفته تاكید كرد و نسبت به خطر بروز سرطان پوست بر اثر نورشدید آفتاب و سولاریوم هشدار داد.

به گزارش نما به نقل از صبحانه، نادر زرین‌پور، متخصص پوست و مو در گفت‌و‌گو با فارس سرطان پوست را دارای انواع مختلفی توصیف و تصریح کرد: در بین تمام انواع سرطان پوست، سرطان لایه‌های قاعده‌ای شکل یا BCC، ملانوما و سرطان سلول‌های شاخی یا HCC شایع تر است.

وی افزود: شایع ترین نوع سرطان پوست در انسان BCC یا سرطان لایه‌های قاعده‌ای شکل است که منشاء آن رنگدانه پوستی است و بیشتر در بین افراد در معرض نور آفتاب مانند کشاورزان و روستاییان ایجاد می‌شود که به واسطه این سرطان ضایعات پوستی ایجاد می‌شود و در بعضی موارد با خون‌ریزی همراه است.

این متخصص پوست و مو خاطرنشان کرد: اگر فرد دچار زخمی در پوست مناطق در معرض آفتاب شود و این زخم در طول ۲ هفته بهبود نیافت باید این زخم را بررسی کرد.

زرین‌پور درباره روش‌های پیشگیری از این سرطان گفت: مهمترین روش مراقبت از پوست و پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست مراقبت در مقابل نور شدید آفتاب و برخی زمینه‌های ژنتیکی است.

وی درباره استفاده برخی افراد از سولاریوم و حمام آفتاب تأکید کرد: روش‌هایی مثل سولاریوم و حمام آفتاب که متأسفانه بین مردم شایع شده است ولی بسیار مضر است چون به شدت به پوست آسیب می‌زند و آفتاب سوختگی ایجاد می‌کند و در صورت تکرار ممکن است پس از سالهادر میانسالی به سرطان پوست منجر شود.

این متخصص پوست و مو خاطرنشان کرد: خوشبختانه سرطان لایه‌های قاعده‌ای شکل، سرطانی نیست که حیات فرد را به مخاطره بیندازد زیرا در سطح پوست منتشر می‌شود ولی این سرطان در کل آزاردهنده است چرا که پوست خونریزی می‌کند و بزرگ می‌شود.

زرین‌پور ملانوما را سرطان شایع دیگر توصیف و تصریح کرد: این سرطان یکی از خطرناکترین و بدترین سرطان های پوست است که منشا رنگدانه‌ای پوست دارد و بسیار سریع یعنی در نهایت تا یکسال فرد را از پا در می‌آورد.

وی گفت: سرطان ملانوما به شدت و سریع در سایر ارگان‌های داخلی پخش می‌شود و شخص را در صورت تشخیص داده نشدن در طول یکسال از پا در می‌آورد که می تواند به علت آفتاب سوختگی‌های شدید در دوران کودکی شکل گرفته باشد که خود را در سنین بالا نشان می ‌دهد.

این متخصص پوست و مو افزود: دارندگان خال‌های غیر‌معمول و پوست سفید بیشتر مستعد ملانوما هستند بنابراین هر جا که خال های سیاه رنگ، حاشیه نامنظم، غیرقرینه،‌چندرنگی وجود دارد و بیش از ۶ میلیمتر رشد کرده باشد باید در جهت تشخیص سرطان ملانوما اقدام کرد.

زرین پور خاطرنشان کرد: اگر تشخیص سرطان ملانوما به موقع انجام شود این سرطان کوچکترین خطری نخواهد داشت و قابل درمان است ولی اگر وقت از بین رود متأسفانه می تواند در کمتر از یکسال فرد را از پا درآورد.

وی سرطان سلول های شاخی را از دیگر سرطان های شایع پوستی توصیف و تصریح کرد: از علل این بیماری می‌توان به نور آفتاب اشاره کرد که به همین علت این سرطان در کشاورزان و کارگران که در معرض طولانی مدت نور آفتاب هستند بیشتر روی می دهد که نشانه آن نیز ایجاد دانه‌های سفت و خشن در بدن و امکان خونریزی این دانه هاست.

متخصص پوست و مو افزود: این سرطان در لب و نواحی سر خود را نشان می‌دهد و در صورت درمان نشدن می‌تواند به غدد لنفاوی و بافت های زیر خود همچون استخوانها متاستاز کند.

زرین‌پور تشخیص بالینی این سرطان‌ها را متوجه پزشک متخصص دانست و گفت: خوشبختانه از آنجا که تمام سرطان‌های پوستی نشانه هایی قابل رویت دارند به راحتی می توان با توجه فرد یا اطرافیانش تشخیص داده و درمان شود.

وی بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این سرطان ها را استفاده از عینک آفتابی، کلاه، کرم ضدآفتاب و لباس های پوشاننده و در کل مراقبت از پوست در مقابل نور مستقیم خورشید به خصوص بین ساعت های ۹ صبح تا ۴ بعداز ظهر که نور خورشید بسیار شدید است دانست.

این متخصص پوست و مو درباره شیوع سرطان‌های پوست در ایران گفت: در جهان به علت حضور بیشتر مردان نسبت به زنان در فضای باز،‌ ابتلای مردان به سرطان‌های پوستی تا ۶ برابر بیش از زنان است که این مقدار در ایران به علت حجاب زنان که آنان را هر چه بیشتر از ابتلا به سرطان محافظت می‌کند بیشتر است.

۱۳۹۳/۴/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...