نسخه چاپی

مذاكره كننده‌های ما خطوط قرمز را رعایت كردند

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری گفت: تنها راه مذاكره است و ایران می‌خواهد استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته ای داشته باشد و عقب‌نشینی نمی‌كند و مذاكره‌كننده‌های ما نیز خطوط قرمز را رعایت كردند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، علی اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز در نشستی صمیمانه با خبرنگاران اظهار داشت: فردا به مناسبت موضوع فلسطین و حملات وحشیانه اسرائیل به غزه و نقشی که مجمع جهانی بیداری اسلامی که بنده به عنوان دبیر کل این مجمع هستم نشست خبری برگزار می‌شود که در آنجا مطالبی را به عرض شما می‌رسانم.

وی افزود: بخشی از آن اعلام مواضع مجمع جهانی بیداری اسلامی در مورد غزه است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد فعالیت‌هایی که در این مرکز انجام می‌شود نیز گفت: از زمانی که بنده مشغول به کار شدم آنچه که وظیفه اصلی ما بود را پیگیری کردیم و با دوستان و همکاران در رابطه با امور پژوهشی و تحقیقاتی مسائل اساسی و سیاست‌های کشور و نظام که جزو وظایف رهبری است اما مجمع به عنوان بازوی مشورتی بر اساس اصل110 قانون اساسی کارهای خود را انجام می‌دهد.

ولایتی با بیان اینکه مجمع به غیر از شورا و دبیرخانه مرکز تحقیقات استراتژیک را نیز دارد تصریح کرد: این مرکز در موضوعات مختلفی از سیاست‌هایی که تدوین شده و یا تدوین نشده است فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد. در موضوعاتی که سیاست‌های کلی آن تدوین شده است مرکز تحقیقات استراتژیک چگونگی و راه‌حل‌های اجرایی آن و رصد کردن اجرایی آن را انجام خواهد داد.

وی افزود: سیاست‌هایی که توسط مقام معظم رهبری تدوین شده است و سه قوه باید اجرا کنند را مرکز تحقیقات استراتژیک به عنوان یکی از وظایفش آنها را رصد می‌کند و نظارت به لحاظ تحقیقاتی صورت می‌گیرد و همچنین بررسی چگونگی اجرا که اگر مشکلاتی هست و به آسیب‌شناسی نیاز دارد توسط این مرکز انجام می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه لزوما همه محققین این مرکز به صورت تمام وقت و رسمی در اینجا نیستند اظهار داشت: عده‌ای محدودی از همکاران رسمی ما هستند و عده‌ای از دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دعوت شده‌اند که در همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، علمی، فناوری و محیط زیست و هر آنچه که مربوط به امر حکومتداری می‌شود در حوزه‌های مختلف تقسیم بندی کردیم که تحقیق و پژوهش می‌شود و گزارش‌ها را به جاهایی که باید بفرستیم ارسال می‌کنیم.

ولایتی با اشاره به اینکه مشابه مرکز تحقیقات استراتژیک در سایر کشورها نیز وجود دارد تصریح کرد: نمونه آن در کشور چین است که به ایران دعوت شدند و سپس ما نیز بعد از دو ماه از ملاقات آنها به چین رفتیم.

وی خاطرنشان کرد: بعد از ماه مبارک رمضان نیز از دانشگاه خلق چین یک هیئتی به تهران خواهند آمد و این رفت و آمدها نیز ادامه خواهد داشت.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برخی کشورها که در کارهای سیاسی هستند می‌خواهند از عمق کارهای سیاسی ایران مطلع شوند و برای همین درخواست می‌کنند که با ما ملاقات داشته باشند. مثلا فرانسه‌، آلمان و برخی کشورهای منطقه به ایران سفر می‌کنند و تعداد زیادی نیز درخواست ملاقات دارند که ما نیز متناسب با آن مقامی که درخواست ملاقات می‌دهد با آنها دیدار و گفت‌وگو خواهیم داشت.

ولایتی افزود: در این دیدارها در مورد مسائل مختلفی به خصوص مسائل هسته‌ای و منطقه‌ای و اینکه ایران نقش مهمی در منطقه دارد صحبت می‌شود و اگر اغراق نشود ایران نقش اول را در منطقه دارد. میزان اهمیت کشورها به میزان نفوذ آنها بر می‌گردد که همه کشورها اذعان دارند که هیچ موازنه‌ای برای ایران نیست و به واسطه حضور ایران مسائل منطقه حل می‌شود.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری با اشاره به مذاکرات ایران با 1+5 نیز گفت: بعد از مذاکرات طولانی که هیئت مذاکره کننده ایرانی با 1+5 داشتند در مرکز تحقیقات کارگروهی داریم که در مورد مسائل مختلف ایران با سایر کشورها از جمله روسیه، چین و اروپا بررسی می‌شود که در موضوعات مختلف فرهنگ، سیاست و ... است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روند کلی مذاکرات را چگونه ارزیابی می‌کنید، خاطر نشان کرد: بنده چون سابقه طولانی در مذاکرات هسته‌ای دارم که مهمترین مذاکره نیز مذاکره ایران و عراق و سپس قطعنامه 598 بود می‌گویم که این مذاکرات یک نبرد دیپلماتیک است که فقط پشت میز مذاکره به اتمام نمی‌رسد یا شکل نمی‌گیرد بلکه در رفتار مذاکرات خصوصی و دوجانبه بین مسئولان سیاسی و مذاکره کنندگان صورت می‌گیرد و در این زمینه سفرهایی بین مسئولان کشورها و اعضای 1+5 در فاصله بین مذاکرات انجام می‌شود.

ولایتی با بیان اینکه موضوعات مذاکره سخت و پیچیده است اظهار داشت: موضوع مذاکره دفاع از حقوق هسته‌ای است و تعداد کشورهای محدودی که نیروی هسته‌ای دارند می‌خواهند آن را در انحصار خود داشته باشند تا آن روزی که سوخت فسیلی تمام می‌شود و کاربرد سوختی را از دست می‌دهد سایر کشورها به آن کشورهای محدودی که نیروی هسته‌ای را در انحصار خود دارند نیاز پیدا کنند.

وی باتاکید بر اینکه همه می‌دانند جمهوری اسلامی قصد ندارد استفاده نظامی از هسته ای داشته باشد، تصریح کرد: با این حال غربی‌ها بهانه گیری می‌کنند و با توجه به چند نوبت مذاکرات که 10 ماه از آن می‌گذرد ایران نشان داد که آنچه که مطرح می‌شود از تبلیغاتی است که مخالفان به خصوص آمریکایی‌ها انجام می‌دادند و آنها نمی‌خواهند ایران قدرتمند شود ولو اینکه این قدرت را برای رفاه مردم و کشور خود بخواهد.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری با بیان اینکه ایران هر کاری را انجام می‌دهد زیر نظر سازمان انرژی هسته‌ای است، اظهار داشت: آنها بارها گزارش دادند که تغییری در نیروی هسته‌ای ایران آنچه که مدنظر است وجود ندارد.

ولایتی در مورد خاصیت‌هایی که مذاکرات دارد، نیز گفت: ایران به دنیا نشان داد که اهل مذاکره است و از مذاکره پرهیز نمی‌کند و همچنین ما آمادگی داریم تا با کشورهای منطقه همکاری کنیم حتی اگر قرار شد کنسرسیوم تشکیل شود ایران مخالفتی ندارد.

وی افزود: به عنوان مثال راکتور بوشهر که تعطیل شده است ما سوخت این راکتور را باید خودمان تامین کنیم و این کار سال‌ها توسط روسها انجام شده است و الان نیز آن را باید به ما بیاموزند. تا اینکه انرژی هسته‌ای که در میله‌های راکتور است را به برق تبدیل کند.

وی با بیان اینکه چین و روسیه پیشنهاد همکاری هسته‌ای را با ایران داشتند و قبلا هم همکاری‌هایی را با ایران داشتند و کار پنهانی نداریم اظهار داشت: این نشان می‌دهد که کار پنهانی نداریم ولی بالاخره افرادی که در مجموعه کار می‌کنند دیدگاه‌های مختلفی دارند مثلا در بین مذاکره‌کننده‌ها موضع روس‌ها متفاوت است.

ولایتی با بیان اینکه با توجه به زمانی که گذشته است ایران نشان داده است که به تعهدات خود عمل کرده ولی ما حتما از خط قرمزها اجازه نمی‌دهیم عبور کنند، تصریح کرد: ما نیروی هسته‌ای را نه برای کارهای آزمایشگاهی و نمایشگاهی نمی‌خواهیم بلکه نیروی هسته‌ای را برای کارهای صنعتی می‌خواهیم و با تعداد 500 یا 1500 سانتریفیوژ مشکل ما حل نمی‌شود برای همین مقام معظم رهبری 190 هزار سو را مطرح کردند که حداقل نیاز صنعتی است.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آینده مذاکرات را چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار داشت: اینکه آنها گفتند ایران باید در این دوره از مذاکرات به خواسته‌ها پاسخ دهد یا پاسخ مثبت دهد و یا مذاکرات تمام می‌شود یک جنگ روانی و بلوف بود و ما موضع روشنی داریم.

وی افزود: وقتی از زبان بالاترین مقام کشور زمانی که مذاکره‌کنندگان در حین مذاکره هسته‌ای هستند مطرح می‌شود که فعالیت‌های هسته‌ای ادامه خواهد داشت، معلوم می‌شود که ایران عقب‌نشینی نمی‌کند و بعد آنها نیز مذاکره کردند و با تمدید مذاکرات موافقت کردند.

ولایتی خاطرنشان کرد: البته این نبود که ما فقط اصرار داشته باشیم بلکه آنها به اندازه ایران برای تمدید این دوره از مذاکرات اصرار داشتند و اگر قرار است با ایران به تفاهم برسند جز از طریق مفاهمه و مذاکره از موضع برابر و تفاهم امکانپذیر نخواهد بود زیرا ایران زیر بار حرف زور نمی‌رود.

وی خاطرنشان کرد: آنها دیدند در سالهایی که تحریم کردند ایران تحمل کرد و راه خودش را پیدا کرد. درست است دولتمردان با مشکل مواجه هستند ولی توانمندی دولتمردان جمهوری اسلامی و مردم باعث شد که در مقابل فشار اجنبی تسلیم نشوند.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری با بیان اینکه تنها راه مذاکره است و اگر چیزی را ایران زیر بارش نمی‌رود برای حقوق ایران است که می‌خواهد استفاده صلح‌آمیز داشته باشد و عقب‌نشینی نمی‌کند و مذاکره‌کننده‌های ما نیز خطوط قرمزی که برای آنها ترسیم شده است را رعایت کردند.

ولایتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا از تعبیر سو در موضوع هسته‌ای استفاده می‌شود، گفت: به جای اینکه از تعداد سانتریفیوژها استفاده کنند واژه سو را به کار بردند زیرا ظرفیت تولید سانتریفیوژهایی که کار می‌کنند مختلف است مثلا سانتریفیوژهای IR1 توانش 1.2 است و سانتریفیوژهایی که توسط متخصصین ما ساخته شده‌ است توانش 24 است یعنی معادل حدود 20 عدد سانتریوفیوژ IR1 بنابراین اگر از IR8 استفاده کنیم تعداد کمتری سانتریفیوژ نیاز است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عملکرد وزارت خارجه دولت یازدهم را چگونه ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد: دولت یازدهم تمرکز خود را بر روی مسائل هسته‌ای قرار داده و در این زمینه تلاش‌های زیادی کرده‌اند و توفیق‌هایی نیز تیم مذاکره‌کننده داشته‌اند.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری افزود: مذاکره‌کنندگانی که در وزارت خارجه هستند از نیروهای باسابقه هستند که سال‌های طولانی با آنها کار کردیم و تا آنجایی که با آنها کار کردیم و من از توانمندی‌شان اطلاع دارم.

وی افزود: موضوع هسته‌ای یکی از مسائل اصلی سیاست خارجی است ولی دولت در سایر موضوع‌ها مانند موضوع عراق، فلسطین و... فعال است و موضع‌گیری اخیر دولت در جریان غزه موضع خوب و قوی بود که مقام معظم رهبری در نشست با دولت موضع رئیس‌جمهور را تایید کردند و دولت نیز در چارچوب‌هایی که مقام معظم رهبری ترسیم کرده است حرکت می‌کند.

ولایتی افزود: دنیا خیلی پیچیده است و هر روز بر پیچیدگی موضوعاتافزوده می‌شود زیرا از طرفی مساله سوریه را داریم که هنوز تمام نشده مساله عراق پیش می‌آید و از سوی دیگر موضوعات آسیای شرقی، اوکراین، کره جنوبی، آفریقا و... را داریم که نشان از پیچدگی هرچه بیشتر را دارد.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در مدت 4 ماه تیم مذاکره‌کننده می‌تواند اختلافات را حل کنند تصریح کرد: کشورهای مختلفی در مذاکرات هستند که لزوما سیاست خارجی آنها متفاوت است و گاهی در تعارض است. مثلا مشکلات روسیه و آمریکا در رابطه با اوکراین و اینکه موضع روسیه و چین در موضوع سوریه با قبل تفاوت کرده است.

وی افزود: موضع آمریکا نیز در حمایت از تجزیه طلبی در چین در تعارض با روابط این کشور است زیرا رئیس‌جمهور آمریکا با یک فرد تجزیه طلب در چین ملاقات می‌کند.

ولایتی با بیان اینکه روابط ایران با چین با روابط ایران با اروپا قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: حجم روابط چین با ایران در حدود 45 میلیارد دلار است و بیشترین مساعدت در روابط اقتصادی و چند تا نقطه وجود دارد.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری افزود: رابطه ایران با روسیه نیز رابطه خوبی است و همچنین رابطه ایران با بعضی از کشورهای اروپایی نیز متفاوت است، گروه 1+5 برای مقابله با ایران شکل گرفت که با اثبات حسن نیت ایران در مذاکرات دیگر آمریکا نمی‌تواند موضع خود را به کشورها تحمیل کند و یکی از علل اصلی است که اصرار بر ادامه داشتند و ما هم استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اظهارات جان کری که به صورت ناخواسته پخش شده بود، نیز گفت: آن اظهارات نشان داد که آمریکایی‌ها نیز از آنچه که در فلسطین اشغالی می‌گذرد ناراضی هستند و فقط رجزخوانی کردند زیرا در ابتدای امر با رزمندگان حماس مواجه شدند و در سوریه و جاهای دیگر نیز موفق نبودند بنابراین مساله هسته‌ای ایران که افکار عمومی به حسن نیت آن پی بردند بنابراین بهتر است از این مذاکرات آبرومند بیرون بیایند زیرا مواضع و خطوط ما روشن است و مقام معظم رهبری نیز اشاره می‌کنند که غرض کارهای آزمایشگاهی نیست و یک کارهای صنعتی است.

ولایتی افزود: ما امیدواریم که با استمرار مقاومت مردم ایران و خطوطی که مقام معظم رهبری ترسیم کردند مذاکره‌کنندگان موفق خواهند شد.

۱۳۹۳/۴/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...