نسخه چاپی

امت برتر

سید مصطفی میرسلیم

مطالعۀ آیات کریمۀ ۱۰۲ تا ۱۱۵ سورۀ آل عمران تکالیف مهمی را برای ما معین می‌کند که با ابراز تعهد نسبت به ایفای درست آن تکالیف، امید و تلاش برای پیشرفت در جامعۀ ما جان تازه‌ای می‌گیرد و نگرانی از تأثیرگذاری ماندگار آزار دشمنان به امت اسلامی و ضرر زدن آن‌ها در میان ما رخت می‌بندد. با الهام گرفتن از چند واژۀ کلیدی در آن آیات به باز‌شناسی وظائفمان در این دوران می‌پردازیم:

کنتم خیر امة

امت، جماعتی است که هدف و مقصود مشترک دارند. هدف امت اسلامی، در سیر الی الله، دستیابی به رستگاری و کمال و در تخلق به اخلاق الهی است، البته با اعتصام به حبل‌الله و عمل به قرآن و خودداری از تفرقه و به یاد‌داشتن نعم الهی، و نیز با تأسّی به رسول‌الله (صلی الله علیه و آله وسلم) و تمسّک به عترت مطهر او.‌‌ همان هدف و همین الگو است که امت اسلامی را برای کسب رتبۀ بر‌تر در میان مردم عالم بسیج می‌کند. مهم‌ترین عامل در ارتقاء درجۀ امت اسلامی کسب و حفظ اقتدار معنوی با دوری از تفرقه و گام برداشتن برای الفت و اتحاد و برادری ایمانی و تقریب بین مذاهب است و لذا همۀ زیر مجموعه‌ها و عناصر امت اسلامی باید، قبل از هر فعل دیگر، نسبت به خنثی کردن توطئه‌های تفرقه افکنانه و تعصبهای جاهلانه و بدعتهای انحراف‌آمیز و تلاشهای تکفیری، و تبلیغاتی که در تمام این زمینه‌ها به نام دین و مذهب طراحی می‌شود و انجام می‌گیرد، اهتمام ورزند.

در این امت بر‌تر، تبعیض نژادی و زبانی و قبیله‌ای و جغرافیایی مطرح نیست؛ آنچه مطرح و قابل اعتنا است کوشش پرهیزگارانۀ عناصر تشکیل دهندۀ امت برای سبقت جستن بر یکدیگر در رساندن کلّ امت بدان رتبه، در حول محور قرآن و پیامبر اعظم، است. رقابت زیر مجموعه‌ها و عناصر برای کنار زدن یا حذف یکدیگر مطرح نیست؛ تلاش برای رساندن جمع به رتبۀ بر‌تر اصالت دارد: هر عنصر، برتریِ خود را در کوششی که برای ارتقاء امت مبذول می‌دارد، محقَّق می‌داند و برتری او در اعتلای جمع معنا می‌یابد. تا موقعی که امت اسلامی رتبۀ بر‌تر پیدا نکند، هیچ عنصری از عناصر تشکیل دهندۀ امت نمی‌تواند مدعی کسب امتیاز شود. پیدایش و افزایش خودخواهی و خودبینی و خودپسندی و خود برتربینی و خودکامگی در میان جوامع و عناصر امت اسلامی، آرزو و خواستۀ دشمنان اسلام و مسلمانان و بنابراین مذموم و مردود و مهلک است.

اخرجت للناس

خدای متعال چنان برتری را برای امت اسلامی برحقّ می‌داند و این چنین مقرر فرموده است: برتریِ امت اسلامی بر سایر امم، امتی که هم در اهداف و آرمان‌ها و هم در روش‌ها، به اتکاء اسلام ناب یعنی کامل‌ترین شریعت، بر دیگران امتیاز می‌یابد.

طبیعت و ذات آن برتری غبطه ‌برانگیز است و دیگران را نیز متمایل به‌‌ همان اهداف و آرمانهای امت اسلامی می‌کند؛ آن برتری مزیتی نیست که به حسد و آتش سوزان و تخریبی آن در دیگر امت‌ها علیه امت اسلامی دامن زند، بلکه در ‌‌نهایت راه تکامل عمومی مردم عالم و تکریم آن‌ها را هموار می‌کند. عناصر امت اسلامی، در هر دورانی و در هر سرزمینی که باشند، بین خودشان یا دیگران، دعوت‌کننده به نیکی‌اند. از آن‌ها، در میان بشریت، بدی و کاستی و پستی و حقد تراوش نمی‌کند. برنامه‌ها و فعالیتهای خود را به گونه‌ای مدیریت می‌کنند که به رشد مردم بینجامد و بر هدایت آن‌ها بیفزاید و در کل به کاهش غیّ و در ‌‌نهایت به محو گمراهی منجر شود.

تأمرون بالمعروف

نیل امت اسلامی بدان رتبۀ بر‌تر در جهان الزاماتی دارد: آنچه را، با توجه به شرایط زمانه، پسندیده و معروف است بشناسند و بشناسانند و مگذارند به بوتۀ فراموشی سپرده شود؛ ویژگی‌هایی نظیر صداقت، امانت، قناعت، عفت و ایثار را، که بخصوص امروز آماج ترفندهای بدخواهان امت اسلامی است، هر نسلی به یاد آورد و بدان ببالد و با درست عمل کردن و تحقق آن‌ها به برازندگی برسد و سپس با فرمان دادن به عمل و احترام به آن‌ها، باعث ترویج و اشاعۀ چنان خوبیهایی شود؛ این‌ها، ضمناً، مدارج کسب رتبه است و هیچ جامعۀ مسلمانی به خاطر تلاش برای استحکام آن‌ها شماتت نمی‌شود. تضعیف آن ویژگی‌ها لطمات جانکاه و خسارات غیر قابل جبرانی به جوامع و عناصر امت اسلامی وارد می‌آورد.

تنهون عن المنکر

مراقبت همگان در امت اسلامی بر عدم شکل‌گیری و انتشار بدی‌ها و زشتیهای جدید و نیز مهار منکراتِ به ارث رسیده از گذشته و حذف تدریجی آن‌ها از تکالیف اساسی است؛ بی‌توجهی بدان‌ها به تسلط حکومتهای ستمگر بر سرزمینهای اسلامی منجر می‌شود و راه تکامل و رشد را می‌بندد. در این روزگار ویژگیهایی نظیر: افتراء، خیانت، دورویی، تملّق، تبرّج، اسراف و تبذیر، ربا، تنبلی، ویژه‌خواری... به سرایت فساد و فحشاء می‌انجامد و راه را برای قطع امید از خود و متوسل شدن به بیگانگان هموار می‌نماید. پس با رصد دائمی شرائط اجتماعی باید مصادیق منکرات و ریشه‌ها و عوامل مؤثر آن کاملا شناسایی شوند و آنگاه با برنامه‌ای خستگی‌ناپذیر به محدود کردن زمینۀ تأثیرگذاری و در ‌‌نهایت حذف کامل آن‌ها مبادرت شود. این تلاشهای آگاهانه و دقیق ضمنا به مفهوم پیشگیری از فروپاشی ارزشهای انسانی و مقابله با انحطاط است.

تؤمنون بالله

تلألؤ جلوه‌های ایمان در جوامع اسلامی و ازدیاد مستمرّ آن نزد مسلمانان شاخصی است برای ارزیابی حرکت امت اسلامی به سمت ارتقاء: نفوذ خداپرستی و اعتقادات توحیدی در تمامی ارکان زندگی، حفظ اخلاص در ایمان، احترام به مقدسات، اداره‌کردن جوامع برپایۀ احکام شرع، استقرار نظام مردم‌سالاری دینی، معرفی و ترویج سبک زندگی قرآنی.... در این زمینه از کاهش هوشیاری نسبت به جریاناتی که اصول دین و اساس ایمانِ به خدا را هدف قرارداده‌اند یا دین خدا را به ابزار منویات دنیوی تبدیل نموده‌اند، باید خود را مصون نگهداریم و مگذاریم نشاط ایمانی و اجابت دعوت الهی، که رمز حیات طیبه است، به عادات روزمره تغییر ماهیت بدهد و در لقلقه‌های زبانی مستهلک شود و امر به معروف و نهی از منکر که ضامن حفظ و ازدیاد ایمان است کمرنگ گردد و امت بر‌تر شدن مسلمانان را مانع شود.

۱۳۹۳/۵/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...