نسخه چاپی

حلقه یاران احمدی نژاد در حال حاضر چه می كنند؟

یاران محمود احمدی نژاد هم اكنون مشغول چه كاری هستند؟ پاسخ به این پرسش شاید تا حدودی نشان دهد كه آنها در آینده مشغول چه كاری خواهند بود. اگر اكثر یاران سید محمد خاتمی پس از پایان دولت به مراكز علمی و دانشگاهی بازگشتند؛ یاران محمود احمدی نژاد نیز تا حد زیادی به جستجوی خاستگاه های خود رفتند.

به گزارش نما به نقل از تدبیر 24 ،یاران محمود احمدی نژاد هم اکنون مشغول چه کاری هستند؟ پاسخ به این پرسش شاید تا حدودی نشان دهد که آنها در آینده مشغول چه کاری خواهند بود. اگر اکثر یاران سید محمد خاتمی پس از پایان دولت به مراکز علمی و دانشگاهی بازگشتند؛ یاران محمود احمدی نژاد نیز تا حد زیادی به جستجوی خاستگاه های خود رفتند. بر این اساس حلقه فعالیت حلقه یاران محمود احمدی نژاد در حال حاضر را می توان به سه شق فعالیت تقسیم کرد؛ گروه بازگشت به دانشگاه، گروه سرگردان در راهروهای دادگستری و گروه ساخت و سازهای کلان. این تقسیم بندی در عمده اعضا به چشم می خورد و تعداد اندکی از یاران رئیس جمهور سابق به کاری غیر از این سه حالت مشغول هستند. با اینهمه توان حلقه احمدی نژاد نه در قدرت سیاسی شان که در نوع بازی آنهاست.

صادق محصولی

ارتزاق از برج
برج‌های میرداماد و زمین‌های بزرگ منطقه حسنی کیا تنها بخش کوچکی از دارایی مرد ۱۶۵میلیون دلاری دولت محمود احمدی نژاد است که هماکنون از محل اینگونه دارایی ها فعالیت اقتصادی خود را ادامه می دهد و نامش در فهرست ۱۰ ثروتمند نخست ایران دیده می شود. باجناق دکتر ولایتی آنقدر درآمد دارد که روح الله حسینیان در وصف وی بگوید: « اصولگرایان باید یک نفر پولدار داشته باشند تا از آنها حمایت کند تا بتوانند رای بیاورند.» محصولی به این توصیف عمل کرده تا اکنون هزینه های تبلیغاتی جبهه پایداری را به عنوان خمس و هدیه بر دوش بگیرد. گفته می شود صادق محصولی از اجاره برج هایش در حال ارتزاق است و آن قدر ثروت دارد تا باز هم بتواند اسپانسر مالی جبهه ای مثل پایداری باشد.



حمیدرضا بقایی

آزاد در مناطق آزاد
دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور و ویژه اقتصادی کشور و رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی آنقدر حاشیه دارد که سال ها پس از پایان دولت محمود احمدی نژاد هم به آن مشغول باشد. بقایی هماکنون عنوان به عنوان معاون پشتیبانی دانشگاه جامع ایرانیان از طرف محمود احمدی نژاد منصوب شده است. از دیگر فعالیت های کنونی بقایی در شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران مشهور به سمگا است. یکی از شرکت‌های مولود سمگا، بانک جدیدالتأسیس «گردشگری» است که در بدو تولد، سرمایه آن از ۲۰۰ میلیارد به ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده‌است. اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی جزو اولین سهامداران شرکت سمگا بوده‌اند.



محمد علی آبادی

بازگشت به ساخت و ساز
یکی از عجایب دولت احمدی نژاد محمد علی آبادی، تحصیل کرده معماری بود که در هر پست بی ارتباطی با تخصص خویش از شیلات و وزارت نفت تا تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک مشغول بود. آنگونه که گفته می شود علی آبادی هنوز درگیری هایی بر سر مسائل پیش آمده با مسئولین کنونی کمیته ملی المپیک دارد. پس از پایان دولت دهم و کنار گذاشتن علی آبادی وی به تخصص خود بازگشته است و به کار ساخت و ساز مشغول است.



مسعود محرابیان

همچنان بلاتکلیف
دستیار ویژه محمود احمدی نژاد و عضو دیگر حلقه علم و صنعت که هنوز پرونده های متعددش در دادگستری در جریان است. محرابیان پس از پایان دولت، همچنان بر سر پرونده فساد سوخت به در راهروی دادگستری در رفت و آمد است. محرابیان سال ها پیش شرکتی با عنوان توسعه و سرمایه‌گذاری استان اردبیل تاسیس کرده بود که اکنون خود وی موسس و عضو هیئت مدیره شرکت محسوب می شود و فعالیت ساخت و ساز خود را با نام این شرکت به انجام می رساند.



عبدالرضا شیخ الاسلامی

رئیس مجتمع فنی دانشگاه ایرانیان
وزیر کار و امور اجتماعی برکنار شده دولت محمود احمدی نژاد که همگی با جمله طلایی اش او را به خاطر می آورند که «وزارت کار وظیفه ای برای اشتغال ندارد» مانند دیگر اعضای حلقه علم و صنعت به دانشگاه بازگشته است. شیخ الاسلامی که دارای دکترای مهندسی عمران از دانشگاه علم و صنعت است، اینک عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران این دانشگاه است. محمود احمدی‌نژاد در شهریور ۱۳۹۲ طی حکمی عبدالرضا شیخ‌الاسلامی را به عنوان رییس مجتمع فنی و مهندسی دانشگاه بین‌المللی ایرانیان منصوب کرد.



علی سعیدلو

ستاد کل نیروهای مسلح
مرد تربیت بدنی و شاید بهتر باشد به عنوان آخرین رئیس سازمان تربیت بدنی ایران او را بشناسیم. سعیدلو هماکنون در ستادکل نیروهای مسلح مشغول به کار است. تا کنون سردار محمد رویانیان نیز پس از مشکلات پرونده دادگستری و ابهامات مالی به ستادکل نیروهای مسلح رفته است. گفتنی است سعیدلو تا کنون سابقه حضور در ستادکل نیروهای مسلح را نداشته است.


مهدی کلهر

رفت آمد بین ولنجک و گلبهار
مشاور رسانه ای محمود احمدی نژاد که در مقاطع پایانی دولت دهم به منتقد سرسخت دولت بدل شد و دوباره به حلقه نزدیکان احمدی نژاد بازگشت. مهدی کلهر هماکنون در گلبهار مشهد با دوستان نزدیک با برگزاری کلاس هایی مشابه فعالیت فرهنگی مشغول است و هر از گاهی به ساختمان ولنجک محل دفتر احمدی نژاد می رود.

سید محمد رضا میرتاج الدینی

همچنان رابط پارلمانی
معاون پارلمانی محمود احمدی نژاد که نامش در ماجرای پرداخت چک پول های ۵۰ هزار تومانی بر سر زبان افتاد پس از دولت دهم به صدا و سیما رفت تا به عنوان معاون پارلمانی سازمان صدا و سیما مشغول فعالیت شود و به قول خودش تلاش کند تا نمایندگان مجلس بیشتر در برنامه‌های مختلف صدا و سیما حضور داشته باشند؛ اتفاقی که به نظر نمی رسد در اختیار میرتاج الدینی باشد.

محمدرضا رحیمی

پرونده های آقای م.ر
پس از ثبت نام محمدرضا رحیمی در انتخابات ریاست مهوری سال ۹۲ دیگر خبری از مرد حاشیه دار دولت احمدی نژاد نبود تا آنکه قاضی محسن افتخاری سرپرست دادگاههای تجدید نظر و کیفری استان تهران خبر از محاکمه وی داد تا غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه هم کیفرخواست را تایید کند. به نظر می رسد این روزها محمدرضا رحیمی در دادگاه های دادگستری مشغول پیگیری پرونده هایی است که با توجه به اظهارات غیر رسمی حد اقل هفت مورد اتهام باشد.

مسعود میرکاظمی

پایداری در مخالفت با دولت
اینگونه که به نظر می رسد وزیر نفت و بازرگانی دولت احمدی نژاد با تمام تصمیمات نادرست ریز و درشت در نفت که عاقبت به عزل وی از وزارت نفت هم انجامید، بیشتر از سایر یاران احمدی نژاد موقعیت خویش را در قدرت حفظ کرده است. میرکاظمی پس از جدایی از دولت به مجلس رفت و به عنوان رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز انتخاب شد و همزمان رابطه خود با جبهه پایداری را حفظ کرده است تا همچنان به ماندن در قدرت امیدوار باشد. وی یکی از متهمان ورود بنزین آلوده به کشور است

محمد سلیمانی

حضور در قدرت با فرکانس معمولی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کابینهٔ اول محمود احمدی‌نژاد که از حلقه یاران احمدی نژاد محسوب می شد، آنقدر عمر کرده تا بداند چگونه خود را در قدرت حفظ کند. سلیمانی هماکنون به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی مشغول است و با توجه به مدرک دکترای الکترونیک فرکانس بالا که از دانشگاه پاریس گرفته است، همزمان به تدریس در دانشگاه علم و صنعت در رشته الکترونیک فعالیت دارد و همچنین عضو شورای دانشگاه علم و صنعت ایران نیز هست.

رضا تقی پور

تدریس الکترونیک
از رئیس هیات مدیره و مدیر عامل صنایع الکترونیک شیراز تا ریاست هیات مدیره صنایع اپتیک اصفهان تا مدیر صنایع امنیت مخابرات و معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی تا وزارت ارتباطات راهی بود که رضا تقی پور طی کرد تا به حلقه یاران محمود احمدی نژاد نزدیک شود اما اجرای طرح پر سر و صدای ماهواره امید به مدیریت وی هم نتوانست وی را از عزل نشدن نجات دهد تا پس از کنار گذاشته شدن از دولت به دانشگاه بازگردد و الکترونیک تدریس کند. تقی پور هماکنون در دانشگاه های صنایع شیراز و اصفهان و تهران مشغول تدریس است.


علی نیکزاد

از وزارت راه تا هیات امنای اردبیل
وزیر محبوب رئیس جمهور علی نیکزاد هم از وزاریی بود که احتمال حضور در قدرتش را تنها مدیون محمود احمدی نژاد بود، آنگونه که پس از برکناری هر وزیر، نیکزاد سرپرست آن وزارتخانه می شد. نیکزاد پیش از رسیدن به احمدی نژاد در هیچ دوره ای سابقه ای مدیریتی کلان نداشته است. بیشترین شائبه حضور یاران احمدی برای ریاست جمهوری پس از رحیم مشایی علی نیکزاد بود که وی هم حضور نیافت تا عاقبت راهی اردبیل شود و فعالیت های دانشگاهی را در کنار فعالیت اقتصادی انجام بدهد. وی هماکنون عضو هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل است.


کامران دانشجو

آقای استاد تمام
هم دانشگاهی محمود احمدی نژاد از عجایب سیستم دانشگاهی کشور بود که مدرک ناتمام دکترای وی به جای منچستر به امپریال کالج لندن در ایران صادر شود و به طرزی عجیب دفاع از پایان نامه در ایران صورت پذیرفت. وی زمانی به عنوان استاندار تهران فعالیت داشت و دوره ای هم به عنوان وزیر علوم انتخاب شد. پس از پایان دولت محمود احمدی نژاد کامران دانشجو با مدرک دکترایی که برای وی صادر شده بود دوباره به عضویت هیأت علمی دانشکده مکانیک دانشگاه علم و صنعت بازگشت تا با درجه استاد تمام فعالیت خود را اکنون ادامه دهد. دانشجو همچنین در دانشگاه های تربیت مدرس و طباطبایی مشغول به تدریس رشته مکانیک است

سید محمد حسینی

صدا وسیما یا مرکز تحقیقات؟
«حجاب،آسیب‌شناسی سیاست‌های گذشته، نگاهی به آینده» جلسه ای بود که به خاطر آن سید محمد حسینی وزیر سابق ارشاد دولت احمدی نژاد در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری دیده شد. اینگونه که به نظر می سرد سید محمد حسینی در کنار تدریس در دانشگاه تهران با مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز همکاری دارد. درعین حال از وی به عنوان یکی از گزینه های ریاست صدا وسیما هم نام برده می شود.

حمیدرضا حاجی بابایی

بازگشت به بوعلی
لیسانس دبیری الهیات و معارف اسلامی از دانشگاه تهران، فوق لیسانس الهیات و معارف اسلامی از دانشگاه آزاد اسلامی کرج و دکتری الهیات و معارف از دانشگاه آزاد اسلامی تهران، مدارج علمی حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزی و پرورش دولت احمدی نژاد است. نام حاجی بابایی پس از گذشت چندین سال هنوز یادآور حادثه شین آباد است که به گفته وی این حادثه ربطی به او نداشته است! حاجی بابایی اکنون عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان است.


حمید بهبهانی

ریش سفید علم و صنعت
حلقه علم و صنعت را بدون ریش سفیدترین عضو آن یعنی حمید بهبهانی نمی توان تصور کرد. با این سابقه عجیب نیست وزیر سابق راه و ترابری که خیلی زود استیضاح و برکنار شد، پس از پایان دولت دوباره به دانشگاهی که با نام وی پیوند خورده بازگردد. بهبهانی با توجه به مدرک دکترایش در رشته حمل و نقل از فلوریدا در دانشگاه علم و صنعت تدریس می کرد و رئیس دانشکده عمران این دانشگاه نیز بود. بهبهانی اکنون از اعضای اصلی هیات علمی علم و صنعت به شمار می رود. وی همچنین در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز عضویت دارد. حمید بهبهانی علاوه بر تدریس، مدیر عامل شرکت ساختمانی تراورس نیز هست که به گفته نماینده دادستان، نام این شرکت و بهبهانی به همراه دیگر مدیران سابق وزارتخانه راه و ترابری به علت فساد مالی در دادگاه مفتوح است و این بدان معناست که حمید بهبهانی علاوه بر تدریس در دانشگاه و حضور در شرکتش، هر از گاهی باید راهی دادگستری شود تا تکلیف وی مشخص شود.



مجتبی ثمره هاشمی

دستیار دیروز، معدن دار امروز
خواهرزاده محمدرضا باهنر بودن آنقدر هم برای مجتبی ثمره هاشمی بد نبوده است؛ چه آنکه نه تنها دوست قدیمی او محمود احمدی نژاد را از گزینش های متعدد برای پست شهرداری عبور می داد وهمزمان هوای خواهرزاده خود را نیز داشت. آنچنان که نام ثمره هاشمی را باید در ردیف اول حلقه یاران احمدی نژاد جستجو کرد. ثمره هاشمی زمانی مدیر عامل در شرکت آتی ساز از شرکت های انبوه ساز کشور بود. گذشته از رابطه او با آتی ساز، نام وی در شرکت زرین معدن قراکند بیجار به چشم می خورد. همچنین شرکت فولاد صبانور که سهام دار اصلی آن شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با مدیرعاملی سید مجتبی ثمره هاشمی است، دستیار ارشد و و سابق رئیس جمهور پیشین را مشغول کرده است. علی رغم پرونده های پر حرف و حدیث جناب ثمره اما وی ادعا می کند در این شرکت مشغول نیست!



محمدشریف ملک زاده

در ابهام دانشگاه ایرانیان
عضو علی‌البدل منصوب شده در هیئت تجدید نظر رسیدگی به تخلفات انتظامی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد توسط جاسبی که به منتقد و مخالف سرسخت وی تبدیل شد. شریف زاده که به علت اتهامات مالی راهی زندان شده بود مدتی با قید وثیقه آزاد شد و به نظر می رسید همچون دیگر حلقه نزدیکان احمدی نژاد همچنان در راهروهای دادگستری در رفت و آمد باشد که مورد عفو رهبر معظم انقلاب قرار گرفت. ملک زاده اکنون مسئول اجرایی پیگیری راه اندازی و اتمام دانشگاه ایرانیان است. ملک زاده پس از اتمام دولت احمدی نژاد به عنوان مشاور امور اجرایی در دفتر آیت الله شاهرودی مشغول شده است. این انتصاب به سبب رابطه ای است که از مدت ها قبل آیت الله شاهرودی با ملک زاده داشته است.


سید شمس الدین حسینی

اقتصاد خارج از دولت
تلاش وزیر سابق بازرگانی بر بی حاشیه بودن با حاشیه سنگین پرونده ۳۰۰۰میلیاردی بی تاثیر ماند. با اینهمه شمس الدینی این روزها بی آنکه یادی از آن پرونده کند، بسیار بی حاشیه به دانشگاه بازگشته تا دروس پول و بانکداری الکترونیک و توسعه اقتصادی تدریس کند. هرچند آموخته های اقتصادی وزیر خیلی به کار اقتصاد کشور نیامد اما باید منتظر ماند و دید آیا شاگردان وی در دانشگاه علوم تحقیقات خواهند توانست تاثیری در اقتصاد بگذارند. شمس الدین حسینی در حال حاضر عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز هست.

غلامحسین الهام

مرد همیشه سخنگو
گویا محمود احمدی نژاد خاطره ای بسیار خوب از دوران سخنگویی ابوالمشاغل دولت خود دارد که در دانشگاه ایرانیان هم او را به عنوان سخنگو معرفی کرده است. حقوقدان سابق شورای نگهبان در حال حاضر استادیار گروه جزا و جرم شناسی دانشکده حقوق دانشگاه تهران است و به عنوان عضو هیات امنای دانشگاه‌های شهید چمران و علامه طباطبایی نیز فعالیت دارد.

علی اکبر جوانفکر

مطبوعاتی وفادار
یار وفادار مطبوعاتی احمدی نژاد که در زندان و بیمارستان همچنان وفاداری اش به احمدی نژاد را از دست نداد، این روزها هر از گاهی مصاحبه ای می کند و با حرف هایش جنجالی به پا می کند. علی اکبر حوانفکر هماکنون در سایتی موسوم به شاهد یادداشت هایی می نویسد و از افکار رئیس جمهور محبوبش حمایت می کند و همزمان نقدهای تندش علیه آیت الله هاشمی رفسنجانی را از یاد نمی برد.


اسفندیار رحیم مشایی

همواره مرموز
هیچ کس از اسفندیار رحیم مشایی خبر ندارد. کسی نمی داند به محمود احمدی نژاد نزدیک است یا رئیس جمهور سابق از او فاصله گرفته است. برخی یاران احمدی نژاد از دیدارهای مستمر او با احمدی نژاد خبر می دهند و برخی دیگر از قطع رابطه این دو. با اینهمه رابطه دوستی عمیق و همچنین پیوند خویشاوندی محکمی که بین فرزندان این دو به وجود آمده است، محکم تر از آن است که بتواند فاصله ای بین احمدی نژاد و رحیم مشایی بیاندازد. گفته می شود اسفندیار رحیم مشایی دیدارهایی منظمی در ساختمان ولنجک با احمدی نژاد دارد اما وضعیت کنونی وی مانند شخصیت وی مبهم است. اخبار وی از سال ۹۰ تا کنون در سایت شخصی رحیم مشایی منتشر می شود.

۱۳۹۳/۵/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...