نسخه چاپی

نظر سنجى كاخ سفید درباره كردستان عراق

سایت رسمی كاخ سفید آمریكا در حال برگزاری یك نظرسنجی درباره مساله‌ استقلال كردستان عراق است.

العربیه، با اشاره به آن چه «ستم وارده به کردهاى عراق طى دهه هاى اخیر» نامیده، اعلام کرده در صورتی که مجموع موافقین با استقلال کردستان عراق تا تاریخ 22 ماه‌ آگوست 2014 به 100 هزار نفر برسد، گزارش آن به‌ رئیس جمهوری آمریکا ارائه‌ خواهد شد و از وی درخواست می شود که‌ از همه پرسى براى استقلال کردها حمایت کند.

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، بعد از تشدید بحران اخیر در این کشور، گفته است: «ظرف چند ماه آینده همه‌پرسی برى استقلال برگزار می‌کنیم». این صریح‌ترین اظهارنظر آقای بارزانی در خصوص حرکت کردهای عراق به سمت جدایی است.

تصمیم به برگزاری رفراندوم با هدف استقلال کردستان از عراق در حالی اعلام می‌شود که در پى حوادث اخیر این کشور، پیشمرگه هاى اقلیم کردستان، منطقه نفت خیز کرکوک وسایر مناطقی که مالکیت آنها محل اختلاف کردها و دولت مرکزی بود را در اختیار گرفتند.

ایالات متحده‌ آمریکا با اقدام اقلیم کردستان عراق برای اجراى رفراندوم جدایی از عراق تا کنون مخالفت کرده است. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در نشست مطبوعاتی روز پنج‌شنبه (۳ ژوئیه) گفت که عراق وقتی می‌تواند با داعش مقابله کند که متحد باشد.

ارنست گفت:«واقعیت این است که ما همچنان معتقدیم عراق متحد قدرتمندتر از عراق تجزیه‌ شده است.»

پیشتر نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق نیز گفته بود که هیچ‌کس حق ندارد از رویدادهاى اخیر این کشور سوء استفاده کند. او اقدام های کردها برای دستیابی به استقلال را «مخالف قانون اساسی» دانست.

ترکیه، ایران و اتحادیه عرب نیز رسما مخالفت خود را با استقلال اقلیم کردستان عراق اعلام کردند.

سامان رشید فعال حقوق مدنی در کرکوک درباره این نظر سنجى سایت کاخ سفید به "العربیه.نت" گفت: "وقتی یک سایت رسمى معتبر دولت امریکا، این نظرسنجی را انجام می دهد، به این معن است که رای بیشتر از 100 هزار نفر را که در مدت زمان محدودی جمع آوری مى شود کسى نمى تواند نادیده بگیرد.»

رشید مى افزاید: «ما بر این باور هستیم که این نظر سنجی پیام مناسبی خواهد بود برای کاخ سفید و مراکز تصمیم گیری در آمریکا تا به خواسته ها و مطالبات کردها بیشتر توجه کنند.»

۱۳۹۳/۵/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...