نسخه چاپی

نرم افزار تشابه یاب متنی تا سه ماه آینده

محققان پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در حال طراحی یك نرم افزار تشابه یاب متون بر بستر وب و بر پایه متن كامل پایان نامه ها هستند كه تا سه ماه آینده به صورت رایگان در اختیار پژوهشگران قرار می گیرد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا؛ سرقت های علمی موضوعی رایج در تمام دنیاست اما این امر در کشور به دلیل فراهم نبودن امکانات نرم افزاری و نیز اطاله دادرسی رواج بیشتری دارد.

کارشناسان می گویند؛ دو عامل فرهنگ سازی و رواج استفاده از نرم افزارهای تشابه یاب متون علمی، شاهد کاهش آمار سرقت های علمی درکشور خواهیم بود.

نرم افزارهای تشابه یابی در کشور طراحی شده است اما تاکنون عملیاتی نشده است اما یک گروه در پژوهشگاه علوم وفناوری اطلاعات ایران در حال طراحی نرم افزار تشابه یاب متون علمی هستند که منابع جست و جوی خود را از پایان نامه های ثبت شده در این پژوهشگاه تامین می کند.

امیر پارسی اصفهانی، مدیر واحد سیستم های رایانه ای پژوهشگاه علوم وفناوری اطلاعات ایران در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: این سیستم تشابه یاب قادر خواهد بود تا با جست و جو بر بستر وب و پایان نامه های ثبت شده در این پژوهشگاه مطالب مشابه را پیدا کند و مشخص کند که چند درصد مطلب از منابع مختلف و بدون ذکر منبع استفاده شده است.

وی افزود: استفاده از مطالب پایان نامه ها با ذکر منبع به خودی خود بدون اشکال است؛ اما در استفاده از منابع مختلف علاوه بر رعایت امانت توجه داشت که حجم مطالب منتقل شده از میزان تعیین شده ای نباید تجاوز شود.

پارسی اصفهانی افزود: همچنین این نرم افزار در سه ماهه نخست ارایه به صورت رایگان در اختیار علاقمندان قرار گیرد.

مدیر واحد سیستم های رایانه ای پژوهشگاه علوم وفناوری اطلاعات ایران خاطرنشان کرد: در نرم افزار تشابه یاب با دادن متن های مختلف به این سیستم می توان جملات مشابه و بدون منبع را یافت؛ منبع جست و جوی این سیستم متن کامل پایان نامه های ثبت شده در پژوهشگاه علوم وفناوری اطلاعات خواهد بود.

به گفته وی تاکنون متن کامل بیش از ۱۰۰ هزار پایان نامه در این نرم افزار ذخیره سازی شده است و بناست تا تمامی پایان نامه های کشور در این سامانه استفاده شود.

پارسی اصفهانی اضافه کرد: البته تعدادی پایان نامه داریم که متن کامل آن شامل تصاویر متعدد است که نمی توان جست و جو در آن ها انجام داد که این منابع نیز به طریق دیگر در این نرم افزار ثبت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از این نرم افزار برای استادان دانشگاه، دانشجویان، مقاله نویسان، سردبیران مجلات علمی و داوران کنفرانس های علمی کاربرد دارد تا بتوانند درباره صحت و سقم مقالات و پایان نامه های ارایه شده تحقیق کنند.

پارسی اصفهانی اظهار داشت: این نرم افزار در حال حاضر براساس چکیده پایان نامه ها بر وب قرار دارد و تا یک ماه آینده متن کامل پایان نامه ها به طور کامل به آن اضافه شود.

این مسوول پژوهشگاه علوم وفناوری اطلاعات تاکید کرد: این نرم افزار سبب می شود تا استادان دانشگاهها امکان بررسی منابع و متن پایان نامه را به دست آورند.

۱۳۹۳/۵/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...