نسخه چاپی

پایگاه تحلیلی سوسیالیست‌های جهان:

برچسب «ساخت آمریكا» بر پیشانی داعش قرار دارد

پایگاه تحلیلی سویالیست‌های جهان در گزارشی تصریح كرد آمریكا، قدرت‌های مهم اروپایی و متحدان منطقه‌ای آنها همواره به حمایت مالی، نظامی و سیاسی از گروه داعش و امثال آن پرداخته‌اند.

به گزارش نما به نقل از پایگاه تحللیلی ورلد سوشالیست، گروه تکفیری داعش با در اختیار داشتن 3000 تا10000نیرو توانسته است طی چند ماه اخیر عمده مناطق شرقی سوریه و شمالی عراق را در دست بگیرد. در ماه گذشته گروه داعش با حمایت سران برخی از قبایل و اعضای سابق حزب بعث توانست شهر موصل، دومین شهر بزرگ را عراق را به تصرف خود در آورد. این گروه مسیحیان ساکن در این منطقه را مجبور به ترک موطن خویش کرده است. مسیحیان این منطقه بالغ بر 1600 سال در موصل ساکن بوده‌اند. داعش پس از اشغال موصل توانست به منابع نفتی و مالی آن دسترسی پیدا کند. در اختیار داشتن منابع مالی و نظامی به داعش این امکان را داده است که امنیت عراق را در معرض خطر قرار دهد.

واقعیتی که در اینجا قابل ذکر است این‌است که آمریکا ، قدرت‌های مهم اروپایی و متحدان منطقه‌ای آن همواره به حمایت مالی، نظامی و سیاسی از گروه داعش و امثال ان پرداخته‌اند. در واقع این گرو‌ها برساخته آمریکا هستند. این گروه‌ها تاکنون نقش مهمی در سیاست اوباما در سوریه، یعنی تلاش برای برکناری بشار اسد از قدرت داشته‌اند.

داعش نیز مانند گروه‌های مشابه در افغانستان، تونس و نیجریه به دنبال استفاده از سلاح ترور جهت تحت فشار قرار دادن قدرت‌های امپریالیست هستند تا بدین‌سان آنها را واردار به پذیرش خود به‌عنوان یکی از مراکز قدرت ‌منطقه‌ای کنند.

گروه تکفیری داعش از دل القاعده برون آمده است. القاعده در اواخر دهه هشتاد قرن بیستم و با حمایت سی.آی.ای در افغانستان به‌وجود آمد. پیش از آن و از 1979 آمریکا از نیروهای القاعده که در آن زمان با نام مجاهدین مشهور بودند حمایت می‌کرد تا بتواند تا به مقابله با نیروهای شوروری سابق مستقر در افغانستان بپردازند.

در طی این دوره ده ساله آمریکا بیش از 5 میلیارد دلار برای تجهیز نظامی مجاهدین هزینه کرد. پاکستان و عربستان سعودی نیز به نوبه خود در فربه کردن این گروه نقش اساسی داشتند.

داعش در سال 2004 به عنوان گروه کوچکی که با سایر شورشیان عراق همکاری می‌کرد تشکیل شد و چندین عملیات تروریستی نیز انجام داد. روند صعود قدرت آن به مارس 2011 و آغاز عملیات در سوریه باز می‌گردد.

قدرت‌های غربی برای توجیه عملیات ناتو در لیبی و تلاش برای برکناری قذافی، چندین گروه‌ از شورشیان مسلمان ترتیب دادند و توانستند به موفقیت نسبی برسند. بدین ترتیب آنها به‌دنبال پیاده کردن همین مدل در سوریه بودند.

بدین ترتیب آمریکا، کشورهای خلیج‌فارس و ترکیه برای مدت سه سال به گروه‌های مخالف دولت سوریه از جمله گروه تکفیری داعش و النصره میلیاردها دلار کمک کردند تا جنگ داخلی در سوریه را دامن بزنند. بسیاری از اعضای داعش توسط افسران آمریکایی تعلیم داده شدند. سال گذشته روزنامه نیویورک تایمز نیز طی مقاله‌ای به تجهیز تسلیحاتی داعش توسط سی.آی.ای و ترکیه اشاره کرده بود. گاردین نیز در ماه مارس در گزارشی به حمایت تسلیحاتی فرانسه و انگلستان نیز پرداخته بود.

با بالا گرفتن اعتراضات مردم سنی‌مذهب به دولت شیعی نوری‌المالکی در عراق، جنگ داخلی سویه به عراق نیز تسری یافت. پیشرفت سریع داعش در منطقه با حمایت متحدان منطقه‌ای آن یعنی رژیم اسرائیل و عربستان سعودی تسهیل شده است.

روزنامه صهیونیستی «معاریو» در مارس گذشته طی گزارشی اعلام کرد که همکاری ریاض با تل‌آویو صرفا محدودبه موارد اطلاعاتی نمی‌شود، بلکه عربستان حدود یک میلیارد دلار برای عملیات تروریستی و حملات سایبری علیه ایران به اسرائیل کمک کرده است.

با توجه به استقرار موشک‌های پاتریوت آمریکا در نزدیکی مرز سوریه-ترکیه و عملیات نظارتی سی.آی.ای، بنظر می‌رسد که آمریکا از پیش‌تر از تجاوز داعش مطلع بوده است.

۱۳۹۳/۵/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...