نسخه چاپی

عكس/ نمونه ای از آثار شكنجه ساواك بر شهید لاجوردی

عزت الله سحابی می‌نویسد: در سال 51-50 كه ما در زندان قصر با زندانیان دیگر برخورد كردیم، لاجوردی به عنوان قهرمان مقاومت زیر شكنجه معروف شده بود، طوری كه یك چشم او هم در اثر ضربات بینایی خود را از دست داده بود.

شهيد سيد اسدالله لاجوردي را به خاطر مقاومت بي نظير در زير شكنجه جلادان ساواك به مرد پولادين مي شناختند. آنچنان كه رقباي سياسي وي نيز به اين امر اذعان داشتند. به عنوان نمونه مرحوم عزت الله سحابی می‌نویسد: در یکی از جلسات در سال 1348 جزوه «ولایت فقیه» امام خمینی(ره) از نجف به تهران رسیده بود. این جزوه به صورت پلی کپی از عراق به تهران رسیده بود و مرحوم لاجوردی هم در این‌جا آن را تکثیر و پخش کرده بود. بعدها آقای لاجوردی را گرفتند و بسیار هم آزاد و شکنجه دادند ولی او مقاومت بسیاری کرد و از این ارتباط دم نزده بود. برای همین سرنخ ها لو نرفته بود و در سال 51-50 که ما در زندان قصر با زندانیان دیگر برخورد کردیم، لاجوردی به عنوان قهرمان مقاومت زیر شکنجه معروف شده بود، طوری که یک چشم او هم در اثر ضربات بینایی خود را از دست داده بود.
وي پيش از انقلاب با سفر به خارج از كشور و انجام عمل چشم، چشم كور شده را پيوند و جايگزين كرد و از اين رو رنگ دو چشم او مقداري از يكديگر متمايز بود.
در عكس ذيل اين خبر مصدوميت چشم وي پس از آزادي از زندان مشهود است.
وي همچنين در دوره زندان دچار مصدوميت هاي متعدد ديگر نيز شد. يكي از همسلولي هاي وي از روحيه بالاي او نقل مي كند: شهید سید اسد الله لاجوردی را به طور فجیعی شکنجه کرده بودند، چشم و کمر و گردنش آسیب دیده بود.زیر لب می گفت"اللهم قو علی خدمتک جوارحی"داخل سلول که آمد و گفت:خدا رو شکر که با زبان روزه شکنجه شدم...

28441.jpg

۱۳۹۳/۵/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...