نسخه چاپی

اعتراض وزارت امور خارجه به مرگ یك ایرانی در فیلیپین

وزارت امور خارجه اعلام كرده است كه در ارتباط با مرگ یكی از اتباع خود در زندان، سفیر فیلیپین در تهران را فراخوانده است.

به گزارش نما، براساس اعلام وزارت امور خارجه، ابراهیم رحیم‌پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه ایران، صبح روز چهارشنبه، ۲۹ مرداد، در ارتباط با مرگ پرویز خاکی، شهروند ایرانی زندانی در فیلیپین "به شدت" به ادوارد منز، سفیر فیلیپین در تهران اعتراض کرده است.



پرویز خاکی در زندانی در مانیل به سر می‌برد و گزارش‌های مربوط به درگذشت او روز دوشنبه، ۲۷ مرداد، منتشر شد. او بیش از دو سال پیش، به درخواست آمریکا و برای استرداد به آن کشور در فیلیپین بازداشت شده بود.



وزارت امور خارجه با این توضیح که در مکاتبات و ملاقات مقام‌های دو کشور نسبت به بیماری‌های مختلف آقای خاکی هشدار داده شده بود، مرگ آقای خاکی را مشکوک خوانده و اضافه کرده است که دلیل اعتراض به سفیر فیلیپین "رفتار نامناسب و خارج از موازین بین‌المللی با پرویز خاکی" در زندان بوده است.



مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیش از این، در واکنش به مرگ آقای خاکی گفت که آن وزارتخانه در بیش از دو سال گذشته، با "اقدامات لازم" از جمله استخدام وکلای مجرب، مانع استرداد او به آمریکا شده بود.



به گزارش بی بی سی(BBC)، رسانه دولتی انگلیس، آقای خاکی متهم بود که برای چندین سال، به دنبال صادرات غیرقانونی موادی بوده است که قابلیت استفاده در سانتریفوژهای هسته‌ای و غنی‌سازی اورانیوم دارند. از جمله دادگستری آمریکا او را متهم کرده بود که در سال ۲۰۰۸ میلادی قصد داشته است برای مشتریان خود ۲۰ تن فولاد سی-۳۵۰ از آمریکا بخرد و آن را از طریق یک شرکت چینی به ایران صادر کند. این نوع فولاد مقاومت بسیار بالایی دارد و به طور مشخص، برای استفاده در سانتریفوژهای غنی‌سازی اورانیوم مناسب است.



همچنین در کیفرخواستی که علیه آقای خاکی در آمریکا صادر شد، آمده بود که او از سال ۲۰۰۹ میلادی با یک مامور مخفی دولت آمریکا در تماس بوده است تا مواد رادیواکتیو بخرد.



وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده است که آقای خاکی یکی از "قربانیان اقدامات ضدحقوق بشری" آمریکا علیه شهروندان ایرانی است و به "اتهامات واهی" بازداشت شده بود.

۱۳۹۳/۵/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...